W Polsce bardzo wolno postępuje akcja wymiany wadliwego oprogramowania samochodów z grupy Volkswagen z silnikiem EA 189 – wynika z analizy organizacji Transport & Environment, która oficjalnie będzie opublikowana w środę. Chodzi o Volkswageny, Audi, Skody i Seaty. W Niemczech, najlepszym pod tym względem kraju UE, przegląd przeszło już 99 proc. aut z tym silnikiem, podczas gdy w Polsce tylko 45 proc. Gorsza od nas jest tylko Rumunia ze wskaźnikiem na poziomie 37 proc. To pokazuje przepaść między Europą Zachodnią i Wschodnią. W tej pierwszej wskaźnik napraw wynosi średnio 83 proc., w drugiej – 55 proc.
Konsekwencje do dziś
Sytuację pogarsza fakt, że do biedniejszych krajów UE, jak Polska, płyną właśnie te wadliwe auta z Niemiec, które tam podlegałyby natychmiastowej naprawie. Tylko w 2017 roku do Polski napłynęło z Niemiec 350 tys. takich aut. Na rynku wewnętrznym UE są wspólne zasady dopuszczenia auta na rynek: samochód zaakceptowany w jednym kraju, może być sprzedawany i jeździć po drogach całej Unii. Stąd auto z wadliwym oprogramowaniem wycofane z Niemiec ciągle może być sprzedane i zarejestrowane w Polsce. Dopiero we wrześniu 2020 roku wejdą w życie nowe zasady harmonizujące wycofywanie samochodów z rynku, ale będą one obowiązywać tylko dla aut nowych.
Sprawa sięga września 2015 roku, gdy amerykańska agencja ochrony środowiska wykryła, że niemiecki koncern samochodowy stosuje w samochodach z dieslem oprogramowanie fałszujące poziom emisji spalin. Zaniża je w czasie laboratoryjnych testów, żeby samochód został dopuszczony do ruchu. A potem, w czasie zwykłego użytkowania, faktyczny poziom emisji jest wielokrotnie większy od dopuszczalnego. W USA doszło do obowiązkowej wymiany wadliwych aut i Volkswagen musi płacić masowe odszkodowania.
CZYTAJ TAKŻE: Elżbieta Bieńkowska, komisarz UE: Dieselgate wciąż truje polskie miasta