Firmy kupują jak szalone

To już w sumie nudne – mamy trzydziesty dziewiąty miesiąc nieprzerwanego wzrostu sprzedaży aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. A do tego najlepszy pod tym względem czerwiec w XXI w.

Publikacja: 09.07.2018 14:23

Firmy kupują jak szalone

Foto: fot. Wojciech Romański

Biorąc pod uwagę liczbę nowych rejestracji, w I półroczu 2018 r. na rynku pojawiło się 305,6 tys. nowych samochodów. Dla porównania – w 2017 r. było to 276,6 tys., a w 2016 r. – 240,5 tys. I kolejna nudna informacja: nic nie zmienia się także w strukturze kupujących. Głównym rozgrywającym są oczywiście klienci instytucjonalni. W czerwcu firmy kupiły o ponad 10 proc. więcej samochodów osobowych niż w analogicznym miesiącu 2017 roku i opanowały blisko 75 proc. rynku.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny aut mogą pójść ostro w górę

Jak podaje monitorująca rynek firma Samar, według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2018 roku zarejestrowano w Polsce 52 462 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 10,99 proc. (+5 196 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 9,92 proc. (+4 732 szt.) więcej niż w maju 2018 roku. Dane skumulowane (305 603 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2018 roku o 10,48 proc. w stosunku do I półrocza 2017 r. (same samochody osobowe to 273,2 tys. szt., o 10,5 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego roku). Około 9,5 proc. aut (5 tys. szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w czerwcu 2018 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Uwzględnienie tego zjawiska wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w czerwcu 2018 r. wchłonął nieco ponad 47,4 tys. aut. Dane o reeksporcie nie są jednak ostateczne.

""

Skoda Fabia to numer dwa pierwszej połowy 2018 r. Nabywców znalazło 10 225 szt., o 10,9 proc. więcej niż rok wcześniej / fot. mat.pras.

moto.rp.pl

Ale – jak podaje Samar – sytuacja wcale nie jest tak różowa, jeśli weźmie się pod uwagę tzw. wskaźnik chłonności rynku, czyli to, ile nowozakupionych samochodów przypada na 1000 mieszkańców. Poziom 6,0 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. Wyprzedzają nas nawet tak małe rynki, jak Estonia (8,3 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców), Czechy (11,5 szt. na 1000 mieszkańców), Słowacja (z wynikiem 7,9 szt. na 1 000 mieszkańców) oraz Słowenia (17,2 szt. na 1000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów Unii Europejskiej wyniósł w maju 2018 roku (ostatnie dostępne dane) 14,3 zarejestrowanych samochodów na 1 000 mieszkańców.

""

Opel Astra – numer trzy wśród najpopularniejszych modeli aut / fot. mat.pras.

moto.rp.pl

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, trzynaście zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2018 roku w porównaniu do ubiegłego roku, a trzy z nich mogą pochwalić się wynikami lepszymi o ponad 20 proc. (Mercedes i Audi 24,5 proc., Seat 21,1 proc.). Nie wpłynęło to jednak na ostateczny kształt zestawienia rynkowych liderów. Na pierwszym miejscu jest Skoda. W 2018 roku klienci kupili i zarejestrowali 35 789 aut tej marki, o 13,9 proc. więcej niż w I półroczu 2017 r. Daje to czeskiej marce 13,1 proc. udziału w rynku. Numer dwa to Toyota (29 305 szt., wzrost o 7,3 proc.), a numer trzy – Volkswagen (28 458 samochodów, o 16,24 proc. więcej niż przed rokiem). Czwarty jest Opel (18 850 szt., wzrost o 0,69 proc.), a piąty Ford (17 133, plus 11,86 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Rynek nowych aut bije rekord za rekordem

Najczęściej kupowanym modelem w 2018 roku jest Skoda Octavia (10 612 szt.; +7,7 proc.  r/r), za którą uplasowała się Skoda Fabia (10 225 szt.; +10,9 proc. r/r) oraz Opel Astra (8 210 szt. – 2,91 proc. r/r) a następnie Toyota Yaris (7 500 szt.; +20,39 proc.). Pierwszą piątkę liderów pierwszej połowy roku zamyka VW Golf (7 202 szt.; -0,84 proc. r/r).

Biorąc pod uwagę liczbę nowych rejestracji, w I półroczu 2018 r. na rynku pojawiło się 305,6 tys. nowych samochodów. Dla porównania – w 2017 r. było to 276,6 tys., a w 2016 r. – 240,5 tys. I kolejna nudna informacja: nic nie zmienia się także w strukturze kupujących. Głównym rozgrywającym są oczywiście klienci instytucjonalni. W czerwcu firmy kupiły o ponad 10 proc. więcej samochodów osobowych niż w analogicznym miesiącu 2017 roku i opanowały blisko 75 proc. rynku.

Pozostało 86% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie