Fot. AdobeStock

Zgodnie z obowiązującym prawem, za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym powyżej 50 km/h, policja odbiera prawo jazdy na 3 miesiące. Choć już większość z kierujących przywykło do nowych wytycznych, grupa posłanek i posłów z Koalicji Obywatelskiej chce poluzowania tych obostrzeń.

Grupa posłanek i posłów z KO zadała sobie pytanie czy odbiór uprawnień na 3 miesiące, powinien następować również wtedy, gdy przekroczenie prędkości wynosi o 1 do 3 km/h więcej niż 50 km/h? Tak powstała interpelacja do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), w której wnoszący stwierdzili, że „Ustawa stanowi o prędkości, a nie o wskazaniu urządzenia pomiarowego. Jak przyznają sami producenci urządzeń pomiarowych, ich produkty mają dopuszczalny margines błędu pomiarowego. Przeważnie wynosi on około 3 procent lub +/- 3 km/h. W praktyce oznacza to, że kiedy radar wskazuje na przykład prędkość 102 km/h, nie można stwierdzić z całą stanowczością, że występuje przesłanka do zatrzymania prawa jazdy”.

CZYTAJ TAKŻE: Na tych drogach policja wlepi ci mandat

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2020 r. z powodu nadmiernej prędkości kierujących doszło do blisko 6,3 tys. wypadków. Zginęło w nich 770 osób. Zadane pytanie w interpelacji „Jak w opisywanym przypadku wygląda realnie respektowanie zasady rozstrzygania w razie wątpliwości na korzyść obywateli, kiedy urządzenia pomiarowe posiadają wskazany margines błędu?”, wydaje się być słuszne. Tym bardziej, że w wielu krajach odlicza się automatycznie, przy każdym pomiarze margines błędu. Np. w przypadku miernika laserowego LTI 20/20 i LTI 20/20 TruSpeed margines błędu wynosi +/-2 km/h. Tym samym kierowca mógł jechać równo 100 km/h, a nie wskazane na urządzeniu 102 km/h. Na odpowiedź ministerstwa, na złożoną interpolację, będziemy musieli poczekać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Skoda Citigo-e iV: Pierwszy elektryczny model czeskiej marki

Citigo-e iV - tak nazywa się pierwsza Skoda z napędem elektrycznym. Miejskie auto otrzymało ...

Coraz częściej sięgamy po polisy autocasco

Rośnie kwota, którą Polacy wydają co roku na polisy AC swoich pojazdów. Byłoby zapewne ...

MAN TGE: Nowy gracz wśród dostawczaków

MAN zamierza podbić rynek aut dostawczych atrakcyjnym wyposażeniem i cenami. Od września 2017 r. ...

Abecadło Poznań Motor Show

Poznań Motor Show rozwija się, trochę w sposób niekontrolowany, co powinno dać do myślenia ...

Johan van Zyl, prezes Toyota Motor Europe: Coraz mocniej stawiamy na hybrydy

Dla nas największym wyzwaniem pozostaje elektryfikacja, częściowo wymuszona koniecznością osiągnięcia wyznaczonych poziomów emisji dwutlenku ...

Poczta Polska przejechała 150 tys. elektrykami

Poczta Polska od listopada 2019 roku eksploatuje 20 sztuk, elektrycznych Nissanów eNV200 finansowanych w ...