fot. AdobeStock

Okryty złą sławą fragment drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim przestanie straszyć kierowców. Drogowcy zakończyli budowę i włączyli do ruchu drugą jezdnię S1 pomiędzy Podwarpiem a Pyrzowicami. Wraz z blisko 10 km nowym odcinkiem oddano także przebudowany węzeł w Mierzęcicach.

Ale na feralnym do tej pory odcinku wciąż trzeba uważać. Według aneksu do umowy z wykonawcą, zakończenie inwestycji powinno nastąpić dopiero 29 maja. W rezultacie na początku i na końcu wybudowanego odcinka, tj. na węzłach Lotnisko oraz Podwarpie, wciąż trwają prace. Obowiązuje tam tymczasowa organizacja ruchu i zwężenie do jednego pasa, by umożliwić dokończenia robót związanych z likwidacją istniejących przewiązek na węzłach wraz z odtworzeniem pasa rozdziału i dokończeniem barier energochłonnych.

CZYTAJ TAKŻE: Dziurawa droga sama się załata

Oddanie do ruchu drugiej jezdni S1 finalizuje inwestycję rozpoczętą jeszcze w końcu 2002 r. Pierwsze dwa jej etapy realizowano do 2006 r. Pierwszy z nich obejmował budowę 3 km odcinka zlokalizowanego w obrębie gminy Siewierz oraz węzła Podwarpie. Etap drugi zakładał budowę trasy o długości około 9,5 km, biegnącej aż do lotniska w Pyrzowicach. Na rozpoczęcie trzeciego, ostatniego etapu trzeba było czekać do jesieni 2018 r., kiedy to podpisana została umowa na jego realizację.

W taki sposób budowana ekspresówka przyniosła opłakane skutki. To dlatego, że przez lata dwujezdniowa trasa zaraz za węzłem Podwarpie zwężała się do jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę. To myliło kierowców, którzy na dodatek nagminnie nie przestrzegali ustanowionego tam ograniczenia prędkości. Więc jak dochodziło do wypadków, to tragicznych w skutkach. W kwietniu w karambolu zginęła matka i niemowlę: zderzyło się pięć pojazdów, w tym dwie ciężarówki. W grudniu ub. roku kobieta pomyliła na tym odcinku pasy ruchu i zginęła po czołowym zderzeniu z TIRem. Rok wcześniej po zderzeniu z ciężarówka zginęła kierująca SUV-em. Cztery lata temu zginął kierowca golfa, który czołowo zderzył się z busem. W końcu 2016 r. czołowe zderzenie toyoty z oplem kosztowało życie trojga ludzi, a niespełna rok przed tym wypadkiem, w zderzeniu trzech samochodów zginęły dwie osoby.

CZYTAJ TAKŻE: Wielki chaos z opłatami na drogach

Droga ekspresowa S1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie jest trasą o dużym znaczeniu dla Śląska i sąsiednich województw. Łączy autostradę A1 z drogami ekspresowymi S52 Bielsko-Biała – Cieszyn oraz S1 Bielsko-Biała – Zwardoń, a także z DK91, DK86 i pozostałymi drogami województwa. Trasa łączy także aglomerację śląską z międzynarodowym lotniskiem w Pyrzowicach.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

SWM Outlaw 125: Dżentelmen na dwóch kółkach

Włosko-chiński rodowód, całkiem żwawy silnik, wysokiej klasy ogumienie i dobre zawieszenie to SWM Outlaw ...

Siedziba Opla w Russelsheim

Opel walczy, Vauxhall się układa

Związkowcy w Oplu zablokowali plan dobrowolnych odejść. Nieco inaczej ma się sprawa w Wielkiej ...

Skoda Kushaq: Nowy SUV Skody, ale nie na polski rynek

Skoda poszerza swoją ofertę o kolejnego małego SUV-a. Kształty wydają się znajome, ale nazwa ...

Dotacje na elektryki bez podatku, ale sporo mniejsze

W środę 20 stycznia Kancelaria Prezydenta RP poinformowała, że Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ...

Grupa Renault: sukcesy mimo kłopotów

Grupa Renault zrealizowała w 2018 r. swoje plany mimo kryzysu z dieslami i niesprzyjającej ...

Wyjątkowe wizje Tesli Cybertruck

Tesla Cybertruck wywołał spore zamieszanie w świecie motoryzacji. W przyszłości elektryczny pickup może podejmować ...