fot. AdobeStock

Taki scenariusz to marzenie drogowców. Zwłaszcza w polskich warunkach. Tymczasem okazuje się, że do jego realizacji jest całkiem niedaleko. Nad technologią samonaprawiającej się nawierzchni już pracują eksperci największego wykonawcy na budowach polskich dróg – firmy Budeimex oraz naukowcy z Politechniki Warszawskiej.

Uruchomiony wiosną ub. roku projekt SeHePa znajduje się już w fazie badań przemysłowych. Prace mają doprowadzić do przygotowania technologii wytwarzania innowacyjnych mikrokapsułek ze specjalnym wypełnieniem naprawczym. Kapsułki, które znajdą się w mieszankach asfaltowych, będą uwalniać płynny środek w postaci bioestrów naprawiający mikropęknięcia w asfalcie. Podczas codziennej eksploatacji drogi pozostaną w stanie uśpionym. Mają się uaktywniać jedynie w wyniku powstania uszkodzeń spowodowanych przez przejeżdżające samochody lub zmiany temperatury.

CZYTAJ TAKŻE: GDDKiA wybrała wykonawcę kolejnego odcinka S19

Dotychczasowe eksperymenty przyniosły obiecujące efekty. Żelatynowe mikrokapsułki pękały w miejscach uszkodzeń asfaltu dając efekt samonaprawy, co potwierdzono w badaniach nad rozciąganiem i odkształcaniem próbek. – Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce – twierdzą przedstawiciele Budimexu. Po zakończeniu badań przemysłowych rozpocznie się faza badań rozwojowych. Wtedy w nowej technologii zostaną wykonane testowe odcinki dróg.

fot. AdobeStock

Takie badania maja zwiększyć wytrzymałość nawierzchni asfaltowych i wydłużyć ich żywotność. Sześć lat temu na kilku odcinkach dróg ekspresowych położono asfalt modyfikowany polimerem: wykorzystano go m.in. na drodze ekspresowej S8 na odcinku Opacz – Janki Małe – Paszków, a także na obwodnicy Skawiny. Charakteryzuje się on zwiększoną odpornością na powstawanie kolein i spękanie. Jest także odporny na działanie wody i mrozu oraz wykazuje bardzo dużą wytrzymałość na zmęczenie. Czas użytkowania takiej drogi wydłuża się do 50 lat bez konieczności przeprowadzania poważnych remontów.

CZYTAJ TAKŻE: GDDKiA odda do użytku 385 km nowych dróg w 2021 roku

Jak bardzo potrzebne są takie wytrzymałe nawierzchnie, pokazują alarmujące dane o jakości całej sieci drogowej w Polsce. Według ostatniego raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokumentującego ogólny stan techniczny jezdni, na koniec 2019 r. w stanie ostrzegawczym lub niezadowalającym było 22,7 proc. dróg krajowych o łącznej długości 5 tys. km. Natomiast w stanie złym lub krytycznym było 13,3 proc., tj. ponad 2,9 tys. km. To przeszło jednak trzecia wszystkich dróg pod zarządem GDDKiA. Tylko niecałe 62 proc. – 13,6 tys. km nawierzchni miało stan pożądany lub dobry. Ale rok wcześniej było jeszcze gorzej: udział odcinków w dobrym stanie był mniejszy o 2,4 pkt proc. Z kolei łączna długość odcinków wymagających naprawy zmniejszyła się w 2019 r. o przeszło 300 km.

fot. AdobeStock

Mimo tej poprawy stan polskich dróg w porównaniu do innych krajów europejskich jest znacznie słabszy. Jak wynika z przeprowadzonej przez rankomat.pl analizy raportu Światowego Forum Ekonomicznego za 2019 r., Polska zajęła 20. miejsce w Europie i 57. na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. W całej Unii Europejskiej gorsze oceny zebrało tylko 6 państw. GDDKiA zapowiada tymczasem zwiększenie nakładów na remonty i naprawy. W ub. roku wyniosły tylko 259 mln zł w porównaniu do 319 mln zł w roku 2019. W tym roku GDDKiA ma przeznaczyć na ten cel blisko 400 mln zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jak działa leasing samochodowy i kiedy warto z niego skorzystać?

Prowadzisz działalność gospodarczą, ale nie stać cię na zakup wszystkich potrzebnych sprzętów? Możesz zdecydować ...

5200 zł kary za brak ważnego OC

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe i każdy właściciel samochodu musi zachować jego ciągłość. W innym ...

Samochód niepodległości

Samochód Józefa Piłsudzkiego może się kojarzyć z pieczołowicie odrestaurowanym, pancernym Cadillakiem 355D. Ale jeśli ...

Lexus LC: Zmodernizowany technicznie

Coupe Lexusa zostało zmodernizowane. LC nie zmieni wyglądu, ale otrzymał sporo poprawek od strony ...

Wolf-Stefan Specht, prezes VW Group Polska: Potrzebujemy powrotu pozytywnych nastrojów konsumenckich

Pandemia przerwała okres wyprzedaży, która w naturalny sposób się wydłużyła, wciąż dostępne są okazyjne ...

Austria testuje tempo 140 km/h na autostradach

Austria sprawdza na wybranych odcinkach czy ma sens podniesienie prędkości na autostradach ze 130 ...