Zmniejszenie emisji CO2. Niestety nie w Polsce

Czy samochody elektryczne przyczynią się do mniejszej emisji dwutlenku węgla? Jak wykazują dane z 21 europejskich krajów poziom CO2 na przestrzeni roku zmniejszył się o 12 procent do 106,7 g/km.

Publikacja: 11.05.2021 22:11

Zmniejszenie emisji CO2. Niestety nie w Polsce

Foto: moto.rp.pl

Zwolennicy elektromobilności przypisują zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w Europie zwiększonej sprzedaży aut elektrycznych. Według Jato Dynamics, średnia emisja CO2 pojazdów zarejestrowanych w 2020 roku, z 21 państw Starego Kontynentu, wyniosła 106,7 g/km. Jest to o 12 procent mniej niż wynik uzyskany w 2019 roku. „Chociaż branża nadal musi zrobić więcej, aby spełnić cele Komisji Europejskiej, dotyczące emisji CO2, producenci wykazali znaczny postęp w zakresie zasięgu i sprzedaży w 2020 roku” – komentuje Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics. Zeszłoroczne rejestracje w UE wykazały, że przybyło 1,21 miliona pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in, co stanowiło łącznie 10,6 proc. całego ry nku. Jest to wzrost w stosunku do roku 2019, kiedy to wolumen wyniósł 466 000 sztuk, co stanowiło zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji.

CZYTAJ TAKŻE: 800 mln dotacji na wsparcie infrastruktury ładowania elektryków

Dla sektora pojazdów ekologicznych, pandemia okazała się złotym okresem wzrostu. Włodarze wielu krajów w tym czasie zdecydowali się na promocję i dotację przy ich zakupie elektryków. Efektem tych działań jest zmniejszenie wolumenu pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe z 14,7 miliona w 2019 roku do 8,6 miliona w 2020 roku, co stanowi 3 na 4 samochody zarejestrowane w Europie. „W roku, w którym miliony potencjalnych nabywców nie mogły opuścić swoich domów, godne uwagi jest to, że całkowita średnia emisja zmniejszyła się o 15g/km. Oznacza to fundamentalną zmianę w naszym pojęciu mobilności i większy apetyt na zrównoważone opcje” – dodał Munoz.

""

Volkswagen ID-3.

moto.rp.pl

W sześciu krajach Europy odnotowano średnią emisję CO2 poniżej 100 g/km. Zaliczają się do nich: Holandia, Dania, Portugalia, Szwecja, Francja i Finlandia. Odzwierciedla to również ranking krajów o największej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych. Na czele tej listy znalazły się Szwecja (32 proc.) i Holandia (25 proc.). Na drugim końcu są natomiast: Słowacja, Czechy i Polska. Te kraje odnotowały najwyższe średnie wartości emisji CO2 i niski poziom penetracji rynku przez pojazdy elektryczne.

""

Tesla Model 3

moto.rp.pl

Europejscy klienci nadal w głównej mierze wybierają pojazdy w nadwoziu typu SUV. To one w większości przejęły klientów od odnotowujących spadki hatchbacków, sedanów, MPV czy kombi. W 2020 r. wolumen rejestracji SUV-ów stanowił 40 proc. wszystkich samochodów osobowych. Ponadto SUVy odnotowały także najlepsze wyniki w zakresie średniego ograniczenia poziomu emisji. Według danych Jato Dynamics, emisja dla tej klasy aut spadła o 16,2 g/km. Jest to największy spadek wśród pięciu najpopularniejszych segmentów (samochody klasyczne, MPV, sportowe, SUV i van).

""

BMW X5

moto.rp.pl

Jato Dynamics zaznacza jednak, że mimo tych optymistycznych osiągnięć, SUV-y nadal wytwarzają większe poziomy emisji niż samochody miejskie, subkompaktowe, kompaktowe, średniej wielkości czy luksusowe. SUV produkuje średnio o 18 proc. więcej CO2 niż tradycyjne samochody. „SUV-y mają tendencję do bycia cięższymi niż hatchbacki i sedany, co oznacza, że zu życie paliwa jest wyższe. Z tego względu są one teraz kolejnym celem na liście do elektryfikacji i bez wątpienia w nadchodzących miesiącach będziemy obserwować większy postęp w tym zakresie” – podsumował Munoz. Niestety Jato Dynamics w swoim raporcie nie wzięło pod uwagę zmniejszonego przez pandemię ruchu w 2020 roku, który na pewno też przyczynił się do zmniejszenia emisji CO2.

CZYTAJ TAKŻE: Volvo XC40 Recharge P8: Elektryczny kierunek Szwedów

""

Volkswagen ID.4

moto.rp.pl

Zwolennicy elektromobilności przypisują zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w Europie zwiększonej sprzedaży aut elektrycznych. Według Jato Dynamics, średnia emisja CO2 pojazdów zarejestrowanych w 2020 roku, z 21 państw Starego Kontynentu, wyniosła 106,7 g/km. Jest to o 12 procent mniej niż wynik uzyskany w 2019 roku. „Chociaż branża nadal musi zrobić więcej, aby spełnić cele Komisji Europejskiej, dotyczące emisji CO2, producenci wykazali znaczny postęp w zakresie zasięgu i sprzedaży w 2020 roku” – komentuje Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics. Zeszłoroczne rejestracje w UE wykazały, że przybyło 1,21 miliona pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in, co stanowiło łącznie 10,6 proc. całego ry nku. Jest to wzrost w stosunku do roku 2019, kiedy to wolumen wyniósł 466 000 sztuk, co stanowiło zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?