Czy samochody elektryczne przyczynią się do mniejszej emisji dwutlenku węgla? Jak wykazują dane z 21 europejskich krajów poziom CO2 na przestrzeni roku zmniejszył się o 12 procent do 106,7 g/km.

Zwolennicy elektromobilności przypisują zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w Europie zwiększonej sprzedaży aut elektrycznych. Według Jato Dynamics, średnia emisja CO2 pojazdów zarejestrowanych w 2020 roku, z 21 państw Starego Kontynentu, wyniosła 106,7 g/km. Jest to o 12 procent mniej niż wynik uzyskany w 2019 roku. „Chociaż branża nadal musi zrobić więcej, aby spełnić cele Komisji Europejskiej, dotyczące emisji CO2, producenci wykazali znaczny postęp w zakresie zasięgu i sprzedaży w 2020 roku” – komentuje Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics. Zeszłoroczne rejestracje w UE wykazały, że przybyło 1,21 miliona pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in, co stanowiło łącznie 10,6 proc. całego ry nku. Jest to wzrost w stosunku do roku 2019, kiedy to wolumen wyniósł 466 000 sztuk, co stanowiło zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji.

CZYTAJ TAKŻE: 800 mln dotacji na wsparcie infrastruktury ładowania elektryków

Dla sektora pojazdów ekologicznych, pandemia okazała się złotym okresem wzrostu. Włodarze wielu krajów w tym czasie zdecydowali się na promocję i dotację przy ich zakupie elektryków. Efektem tych działań jest zmniejszenie wolumenu pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe z 14,7 miliona w 2019 roku do 8,6 miliona w 2020 roku, co stanowi 3 na 4 samochody zarejestrowane w Europie. „W roku, w którym miliony potencjalnych nabywców nie mogły opuścić swoich domów, godne uwagi jest to, że całkowita średnia emisja zmniejszyła się o 15g/km. Oznacza to fundamentalną zmianę w naszym pojęciu mobilności i większy apetyt na zrównoważone opcje” – dodał Munoz.

Volkswagen ID-3.

W sześciu krajach Europy odnotowano średnią emisję CO2 poniżej 100 g/km. Zaliczają się do nich: Holandia, Dania, Portugalia, Szwecja, Francja i Finlandia. Odzwierciedla to również ranking krajów o największej liczbie rejestracji pojazdów elektrycznych. Na czele tej listy znalazły się Szwecja (32 proc.) i Holandia (25 proc.). Na drugim końcu są natomiast: Słowacja, Czechy i Polska. Te kraje odnotowały najwyższe średnie wartości emisji CO2 i niski poziom penetracji rynku przez pojazdy elektryczne.

Europejscy klienci nadal w głównej mierze wybierają pojazdy w nadwoziu typu SUV. To one w większości przejęły klientów od odnotowujących spadki hatchbacków, sedanów, MPV czy kombi. W 2020 r. wolumen rejestracji SUV-ów stanowił 40 proc. wszystkich samochodów osobowych. Ponadto SUVy odnotowały także najlepsze wyniki w zakresie średniego ograniczenia poziomu emisji. Według danych Jato Dynamics, emisja dla tej klasy aut spadła o 16,2 g/km. Jest to największy spadek wśród pięciu najpopularniejszych segmentów (samochody klasyczne, MPV, sportowe, SUV i van).

BMW X5

Jato Dynamics zaznacza jednak, że mimo tych optymistycznych osiągnięć, SUV-y nadal wytwarzają większe poziomy emisji niż samochody miejskie, subkompaktowe, kompaktowe, średniej wielkości czy luksusowe. SUV produkuje średnio o 18 proc. więcej CO2 niż tradycyjne samochody. „SUV-y mają tendencję do bycia cięższymi niż hatchbacki i sedany, co oznacza, że zu życie paliwa jest wyższe. Z tego względu są one teraz kolejnym celem na liście do elektryfikacji i bez wątpienia w nadchodzących miesiącach będziemy obserwować większy postęp w tym zakresie” – podsumował Munoz. Niestety Jato Dynamics w swoim raporcie nie wzięło pod uwagę zmniejszonego przez pandemię ruchu w 2020 roku, który na pewno też przyczynił się do zmniejszenia emisji CO2.

CZYTAJ TAKŻE: Volvo XC40 Recharge P8: Elektryczny kierunek Szwedów

Volkswagen ID.4

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

200 mld zł poszło już na polskie drogi

W tym tygodniu podpisana zostanie umowa na dokończenie autostradowej obwodnicy Częstochowy – poinformowało w ...

#RZECZoBIZNESIE: Bogusław Bławat: Jest luka na polskie auto elektryczne

Europejskie marki nie są zainteresowane w najbliższej dekadzie, żeby przejść z segmentu samochodów premium ...

Daimler i Tesla zastanawiają się nad współpracą

Wszystko wygląda na to, że Daimler i Tesla rozpoczną współpracę. Ustępujący dyrektor generalny Daimlera ...

Wynajem auta. Kiedy warto wypożyczyć samochód

Na co dzień lubimy poruszać się własnym autem. Wygodny, sprawdzony samochód traktujemy jako gwarancję ...

Europa kupuje mniej diesli

Według danych ACEA jeszcze w 2016 roku nowe auta z silnikiem diesla szczyciły się ...

Rekordowa KIA e-Niro: prawie 500 km zasięgu

Nowa elektryczna KIA e-Niro ma mieć 485 km zasięgu w cyklu mieszanym i 615 ...