Jak donosi Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), opodatkowanie pojazdów na kluczowych, europejskich rynkach przyniosło w ubiegłym roku 398,4 mld euro wpływów do budżetów. Jest to o 3 proc. więcej niż rok wcześniej.

ACEA zaprezentowała dane dla 13 państw UE. Wśród nich są wyłącznie kraje z grona tzw. starej 15. Biorąc pod uwagę przychody do budżetów przypadające na jeden pojazd, największe opłaty przypadły dla Belgii (3187 euro rocznie). Nieco mniej trzeba było zapłacić w Austrii (2678 euro) czy Finlandii (2523 euro). Z kolei na drugim końcu listy znalazły się Grecja (1264 euro na pojazd) i Hiszpania (1068 euro). To właśnie tam są najniższe dochody podatkowe z aut spalinowych. Polska w tym przypadku nie została wzięta pod uwagę. Choć Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, dostarczył do ACEA część danych podatkowych, to resort finansów nie udostępnił pełnych informacji. Z tego względu nie było możliwości sklasyfikowania naszego kraju w tym rankingu.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe normy spalin mogą doprowadzić do zapaści branży motoryzacyjnej

Temat podatków od pojazdów ma też drugi aspekt. Chodzi o kwoty, które trzeba ponieść w zależności od emisji czy wyposażenia aut. Jato Dynamics przygotowało raport, w którym wskazuje, że dodatkowe wyposażenie może wpłynąć na znaczne różnice w cenie zakupu w zależności od danego kraju. Przykładem może być Irlandia. Przez jej system podatkowy, cena samochodu wzrośnie łącznie o 107 euro z powodu zastosowanych opcji za 1000 euro. Tym samym po opodatkowaniu, całkowita kwota wzrosła o 1107 euro. Ponadto w Irlandii, jak też innych krajach UE, opodatkowanie będzie rosło wraz ze wzrostem poziomu emisji CO2 przez pojazd.

fot. AdobeStock

Inny przykład stanowi Francja. To właśnie tam, dla samochodów emitujących do 133 g Co2/km, kierowcy będą musieli zapłacić podatek w wysokości 50 euro. Jeżeli jednak będzie to większa liczba, to poza 50 euro, konieczna będzie dodatkowa opłata 25 euro za każdy dodatkowy gram ponad limit. Jeszcze większa opłata jest w Holandii. W kraju słynącym z tulipanów, za każdy gram powyżej wyznaczonego limitu (172 g CO2/km) trzeba będzie zapłacić dodatkowo 432 euro. Pojazd z silnikiem diesla, który emituje ponad 77 g CO2/km podlega dodatkowej opłacie podatkowej w wysokości 83,59 euro za gram, oprócz normalnej stawki za CO2 jak dla samochodów benzynowych.

CZYTAM TAKŻE: Podatki zabiją sportowe samochody

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Te auta w Europie sprzedają się najlepiej. Golfa goni Clio

Przez około dziesięć lat Volkswagen Golf - z krótką przerwą - był najpopularniejszym samochodem ...

Dyson rezygnuje z produkcji własnego auta elektrycznego

Producent odkurzaczy Dyson rezygnuje z budowy własnego samochodu elektrycznego. Za taką decyzją przeważyły złe ...

Następca Mercedesa Citana znów zbudowany we współpracy z Renault

Mercedesa szykuje premierę nowego dostawczego modelu. Auto ma prezentować nieco wyższy styl i jakość ...

Obicia foteli w nowym Audi A3 z plastikowych butelek

Audi zastosowało w nowym A3 obicia foteli, które zostały wykonane z tkaniny pochodzącej z ...

FCA sprzedaje Magnetti Marelli, w tym pięć zakładów w Polsce

Fiat Chrysler Automobiles pozbywa się Magneti Marelli, jednego z najbardziej zaawansowanych technologicznie producentów komponentów  ...

Samochody bez kierowców zatkają miasta

Zwiększenie ruchu na ulicach o przeszło połowę, wzrost emisji CO2 o 40 proc. – ...