Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) poinformowało, że po pierwszym kwartale 2021 roku, udział pojazdów wyposażonych w silniki zasilane benzyną wynosił 42,2 procenta. Na słabnącej pozycji benzyny zyskują auta w pełni elektryczne i hybrydowe.

Przez pierwsze trzy miesiące roku, w Unii Europejskiej zarejestrowanych zostało 593 559 pojazdów napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Jest to o 20,1 procenta mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Odwrót od silnika diesla widać w znaczącej części Starego Kontynentu. Na trzech głównych rynkach straty są znaczące: Niemcy (-29,4 proc.), Hiszpania (-28,3 proc.) i Francja (-11,1 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Mimo sprzeciwów producentów aut Indie chcą obniżyć emisję CO2

Podobna sytuacja jest w przypadku modeli z silnikami zasilanymi benzyną. W okresie od stycznia do marca tego roku sprzedano 1,1 miliona sztuk aut z takim napędem. Jest to o 16,9 proc. mniej niż przed rokiem. W unijnym zestawieniu udziałów poszczególnych paliw, jednostki zasilane benzyną odnotowały duży spadek, z 52,3 do 42,2 procent. Główne rynki zaliczające straty to Niemcy (-30,0 proc.), Hiszpania (-25,7 proc.) i Włochy (-4,8 proc.). Wyjątkiem jest Francja, gdzie odnotowano przyrost o 8,3 procenta.

Pogarszająca się sytuacja paliw podstawowych jest motorem dla napędów alternatywnych. W pierwszym kwartale roku, liczba rejestracji samochodów czysto elektrycznych wzrosła w Unii Europejskiej o 59,1 procenta, do 146 185 sztuk. Na takich rynkach jak Niemcy czy Włochy, przyrosty są trzycyfrowe (odpowiednio +149 i +145,6 procent). Gorzej wygląda to np. w Hiszpanii, gdzie auta elektryczne odnotowały stratę -12,6 procenta. Wysokie wzrosty w większości krajów Europy, w przypadku samochodów elektrycznych, są wynikiem nadal trwających dopłat. Wsparcie ze strony rządów okazuje się w tym przypadku kluczowe.

W pierwszym kwartale roku znaczące wzrosty zanotowany pojazdy hybrydowe typu plug-in. Zarejestrowano ich 208 389 sztuk, co jest wartością o 175 procent większą niż w tym okresie rok wcześniej. Wynik ten unijny rynek w dużej mierze zawdzięcza Włochom, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano 16 103 samochody typu plug-in, o 445,7 proc. więcej. Głównymi rynkami dla hybryd plug-in są: Niemcy (+195,4 proc.), Francja (+231,4 proc.) i Hiszpanii (+116,1 proc.).

fot. Iven Bambot

Klasyczne hybrydy nadal pozostają największą kategorią samochodów z napędami alternatywnymi. Od stycznia do marca zarejestrowano ich 469 784 sztuk +101,6 proc. w stosunku rok do roku). Dodatnie wyniki odnotowane zostały praktycznie w całej Europie (Francja (+135,0 proc.), Niemcy (+60,5 proc.) i Hiszpania (+39,4 proc.)). Największy natomiast osiągnęły Włochy (+246,8 proc.).

Wśród napędów alternatywnych słaby kwartał zaliczyły pojazdy zasilane gazem ziemnym. W Unii Europejskiej ich odsetek spadł o 10,1 proc. do 14 300 sztuk, mimo że liczba ich rejestracji we Włoszech wzrosła o 24,5 procent. Z kolei sprzedaż samochodów na LPG prawie się podwoiła (+92,7 proc.) do 46 037 sztuk. We Francji rynek wzrósł aż o 1748,6 proc., a we Włoszech o 23,9 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Wywiad | Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru: Napędy alternatywne potrzebują wsparcia państwa

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

fot. mat.pras.

Ora R1: Duży zasięg małym kosztem

Raczej nie ma szans na nagrodę "Red Dot", ale wielu potencjalnych kupców elektryka chętnie ...

Porażka programu dopłat do elektrycznych aut

Dopłaty do samochodów elektrycznych wywołały duże poruszenie. Od 26 czerwca można składać wnioski o ...

Hyundai może zbudować Apple Car

Pojawiają się kolejne doniesienia o samochodzie firmowanym przez producenta iPhone’ów. O prowadzonych rozmowach z ...

Renault ma kredyt na 5 mld euro. Musi porozumieć się ze związkami

Renault porozumiał się z bankami i podpisał umowę o otwarciu linii kredytowej o wartości ...

Policja sprawdza prędkość i maseczki. Za brak 500 zł mandatu

Od 31 lipca 2020 roku ruszyła nowa akcja policji. Aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach ...

Będzie trudniej przejść przegląd techniczny pojazdu

Trwają prace nad nowelizacją przepisów dotyczących przeglądów okresowych na Stacjach Kontroli Pojazdów (SKP). Praca ...