Nowy systemu poboru opłat drogowych: Skarbówka skorzysta z satelity

Zgodnie z przyjętą poprawką do rządowej nowelizacji ustawy, przez sejmową Komisję Infrastruktury, wydłużony został okres przejściowy dla nowego systemu poboru opłat drogowych. Oznacza to, że do 30 września tego roku będzie działał e-TOLL oraz dobrze znany viaTOLL.

Publikacja: 19.04.2021 06:42

Nowy systemu poboru opłat drogowych: Skarbówka skorzysta z satelity

Foto: fot. AdobeStock

Przyjęte przepisy zakładały, że do tej pory wykorzystywany system poboru opłat viaTOLL będzie działał do 30 czerwca bieżącego roku. Nowy system e-TOLL ma natomiast zacząć funkcjonować w połowie czerwca tego roku. Termin ten zostanie jednak wydłużony. Wszystko za sprawą zgłoszonej poprawili przez posła Jerzego Polaczka (PiS), która uzyskała pozytywną opinię strony rządowej. „Zmiany pozwolą poborcy opłaty na stworzenie okresu przejściowego i równoległego funkcjonowania dwóch systemów, co będzie umożliwiało płynne wdrożenie nowego systemu, który jest regulowany tą ustawą, i będzie dawało czas na dostosowanie się przewoźników do systemu” – argumentował poseł.

CZYTAJ TAKŻE: Autostrada A2 coraz bliżej granicy z Białorusią

Warto przypomnieć, że e-TOLL stanowi kolejną generację wykorzystywanego do tej pory systemu poboru opłat viaTOLL, opartego na pozycjonowaniu radiowym. Muszą z niego korzystać kierujący pojazdami lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (m. in. ciężarówki, autobusy, samochody osobowe z przyczepami o DMC większej niż 3,5 tony). Opłaty są pobierane za poruszanie się po niektórych drogach krajowych. Nowelizacja przepisów zakłada usunięcie z państwowych autostrad szlabanów, co ma wpłynąć na płynność ruchu. Po jej przyjęciu, od 1 grudnia tego roku na odcinkach Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4), będzie można przejechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Jest to duża zmiana, gdyż do tej pory procedura wymuszała zatrzymanie się pobranie biletu lub dokonanie opłaty i oczekiwanie na podniesienie szlabanu.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

Wraz z e-TOLL to się zmieni. Użytkownik po zalogowaniu się na swoje konto będzie miał dostęp do wszystkich niezbędnych informacji, dokumentów i usług. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa pomyślała również o kierowcach samochodów osobowych do 3,5 tony. Przewidziana została możliwość opłacenia przejazdu autostradą lub zakup biletu autostradowego on-line lub w formie biletu zakupionego na stacji paliw czy kiosku po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Zakupiony kwit umożliwiający przejazd będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku drogi, wskazanym przez kierowcę.

CZYTAJ TAKŻE: Bez bramek na autostradach od 1 grudnia

Kolejną nowością ma być możliwość uiszczenia opłaty na podstawie danych geolokalizacji pojazdu, przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL) – podaje Dziennik.pl. Aby skorzystać z tej funkcjonalności, kierowca będzie musiał zarejestrować się w systemie, pobrać dedykowaną aplikację e-TOLL PL oraz ją uruchomić. Z kolei pobór opłat za przejazd będzie możliwy też dzięki urządzeniu OBU (On Board Unit) lub ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny), jeżeli auto będzie w takowy wyposażony. Do kontroli opłat posłużą urządzenia służące do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Dzięki automatycznej analizy danych, możliwe będzie wykrycie nieprawidłowości albo braku wniesienia opłaty drogowej. Ponadto jako uzupełnienie będą prowadzone kontrole drogowe prowadzone przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz Policji i Inspekcji Transportu Drogowego.

Przyjęte przepisy zakładały, że do tej pory wykorzystywany system poboru opłat viaTOLL będzie działał do 30 czerwca bieżącego roku. Nowy system e-TOLL ma natomiast zacząć funkcjonować w połowie czerwca tego roku. Termin ten zostanie jednak wydłużony. Wszystko za sprawą zgłoszonej poprawili przez posła Jerzego Polaczka (PiS), która uzyskała pozytywną opinię strony rządowej. „Zmiany pozwolą poborcy opłaty na stworzenie okresu przejściowego i równoległego funkcjonowania dwóch systemów, co będzie umożliwiało płynne wdrożenie nowego systemu, który jest regulowany tą ustawą, i będzie dawało czas na dostosowanie się przewoźników do systemu” – argumentował poseł.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?