fot. AdobeStock

To ma być szansa dla miast położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. Tam, gdzie nie biegną drogi ekspresowe i autostrady, inwestycje w budowę obwodnic nie miały do tej pory priorytetu, choć mogłyby radykalnie odciążyć miejski ruch i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. Teraz jednak sytuacja ma się zmienić.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia wieloletniego programu obejmującego budowę stu obwodnic na drogach krajowych w latach 2020 – 2030. Program przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycje mają nie tylko usprawnić komunikację poza przebiegającą przez Polskę transeuropejską siecią transportową TEN-T. Powinny przyczynić się także do powstania nowych miejsc pracy oraz rozwoju firm działających w sektorze budownictwa drogowego. Budowa będzie finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego. Inwestorem będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

CZYTAJ TAKŻE: Słupsk i Kobylnica otrzymają obwodnicę

Obwodnice będą trasami o najwyższych parametrach technicznych, dostosowanych do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Zostaną wyposażone w urządzenia techniczne, w tym oświetlenia przejść dla pieszych. Jednym z najważniejszych efektów programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dojdzie redukcja hałasu oraz emisji zanieczyszczeń z transportu w miastach, przez które przebiegają tranzytowe trasy. Poprawi się płynności ruchu, zarazem zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych. Dla części obwodnic opracowano już dokumentację do rozpoczęcia inwestycji, dla innych prowadzone są dopiero przygotowania. Już w ub. roku zapowiedziano budowę obwodnic wokół Strzelec Krajeńskich (droga krajowa 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

fot. GDDKiA

Obwodnice dla usprawnienia ruchu okazują się nie mniej ważne niż autostrady i drogi ekspresowe. Stają się ratunkiem dla zakorkowanych miast, wyprowadzając poza ich granice tranzyt. Dzięki obwodnicom miasta poprawiają także swoją atrakcyjność dla przyciągania nowych przedsięwzięć – przyczyniają się do wykreowania popytu na położone wzdłuż ich przebiegu grunty inwestycyjne. Obecny Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km za 11,3 mld zł. W ramach wcześniejszych planów inwestycyjnych wybudowano w sumie 64 obwodnice.

CZYTAJ TAKŻE: Otwarto Południową Obwodnicę Warszawy

Jednak do tej pozy budowa wielu tego typu przedsięwzięć przeciągała się latami. Tak było m.in. z obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, Brodnicy, Gorzowa Wielkopolskiego czy Łodzi. W tym roku dokończone zostaną obwodnice w ciągu dróg ekspresowych: Kępna, Tomaszowa Lubelskiego, Kraśnika i Janowa Lubelskiego. Do tego dojdą obwodnice na drogach krajowych: Myśliborza, Niemodlina, Stalowej Woli i Niska oraz Łańcuta.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zetta z Rosji ma być najtańszym autem elektrycznym na świecie

Samochody elektryczne są nadal rzadkością w Rosji, ale wkrótce ma się to zmienić. Na ...

Hiroto Saikawa, prezes Nissan Motor: Ryzykowna partia pokera

Nie jest wykluczone, że 17 grudnia Hiroto Saikawa zostanie wybrany szefem rady nadzorczej Nissana ...

Suzuki i Tesla z gigantycznym wzrostem sprzedaży

Zgodnie z danymi podanymi przez IBRM Samar, pierwszy kwartał roku zakończył się pozytywnym wynikiem. ...

Skoda Karoq Scout: W teren z lepszym wyposażeniem

Skoda poszerza portfolio modelu Karoq. W ofercie pojawi się nowa wersja o offroadowych atrybutach ...

Tesla zna przyczynę zapalenia się auta na parkingu w Szanghaju

Pamiętacie Teslę, która spaliła się i eksplodowała na jednym z parkingów w Szanghaju? Wiadomo ...

Daimler depcze po piętach Tesli. Nowe, elektryczne ciężarówki

Mercedes szykuje się za Oceanem do ofensywy. Cel - mocno namieszać na rynku elektrycznych ...