Otwarto Południową Obwodnicę Warszawy

We wtorek przybyło 15 km szybkiej jazdy wokół stolicy. Do ruchu włączona została kolejna część Południowej Obwodnicy Warszawy. To dwa odcinki drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle.

Publikacja: 22.12.2020 16:12

Otwarto Południową Obwodnicę Warszawy

Foto: moto.rp.pl

Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17. Ułatwi to przejazd pomiędzy Wilanowem i Wawrem, a także połączenie stolicy z Siedlcami i Lublinem. Kierowcy otrzymali do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Obowiązuje jednak ograniczenie prędkości do 100 km/h. Po uzgodnieniach z władzami Warszawy wprowadzono także zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony.

CZYTAJ TAKŻE: Na budowanej A1 już montują łapankę na kierowców

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z obwodnicy na autostradę A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Możliwy jest także zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte pozostaną natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

Odcinek z tunelem przez Ursynów pozostaje jednak zamknięty. Umowa na realizację tego fragmentu trasy została przedłużona do wiosny przyszłego roku. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, powodem przesunięcia terminu uruchomienia ma być opóźnienie w wydawaniu zezwoleń administracyjnych. W rezultacie tunelem będzie można pojechać dopiero w drugim kwartale 2021 r. Kluczowym obok tunelu elementem nowej części POW jest most przez Wisłę. To jedenasty i jednocześnie najdłuższy most w Warszawie. Składają się na niego dwa niezależne obiekty, każdy o długości półtora kilometra. Nad samą rzeka most ma długość 534 metrów, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 343 metry po stronie Wilanowa) oraz 629 metrów po stronie Wawra. Po obu stronach mostu sa chodniki i ścieżki rowerowe.

CZYTAJ TAKŻE: Budowa obwodnic nabiera tempa

W rzece znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy 1,5 metra, niektóre nawet na głębokość 27 metrów poniżej dna, żeby ustabilizować grunt. S2 na wysokości ul. Patriotów poprowadzona jest w tzw. „wannie szczelnej”, nad którą wybudowane są cztery wiadukty – po dwa dla ruchu kołowego i kolejowego. Z kolei przez teren Mazowieckiego Parku Krajobrazowego trasa przechodzi dwoma estakadami o łącznej długości 552 m. Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy sięga 4,6 mld zł. Z tego ok. 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17. Ułatwi to przejazd pomiędzy Wilanowem i Wawrem, a także połączenie stolicy z Siedlcami i Lublinem. Kierowcy otrzymali do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Obowiązuje jednak ograniczenie prędkości do 100 km/h. Po uzgodnieniach z władzami Warszawy wprowadzono także zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony.

Tu i Teraz
Orlen obniży ceny paliw na majówkę. Promocja tylko dla wybranych klientów
Tu i Teraz
Rolnicy protestują. Na 24 godziny zablokowali trasę S3
Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł