Posłowie opozycji chcą wstrzymania fuzji Orlenu z Lotosem

Koalicja Obywatelska sprzeciwia się fuzji koncernu PKN Orlen z Lotosem, przynajmniej do wyjaśnienia zarzutów medialnych wobec Prezesa koncernu – Daniela Obajtka.

Publikacja: 08.03.2021 21:40

Posłowie opozycji chcą wstrzymania fuzji Orlenu z Lotosem

Foto: fot. Lotos

W lipcu zeszłego roku Komisja Europejska zezwoliła na fuzję PKN Orlen z Lotosem. Postawione zostały przez KE warunki, aby w ogóle mogło dojść do transakcji. Warunkowa zgoda była podyktowana sprzedażą 30 proc. udziałów Rafinerii Lotos oraz 389 stacji detalicznych w Polsce, czyli ok. 80 proc. sieci gdańskiej spółki. Ponadto PKN Orlen zobowiązał się do uwolnienia większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym też pojemności zarezerwowanej na największym w kraju terminalu paliwa drogą morską. Jak wyjaśniła KE, te działania mają zmniejszyć zagrożenie monopolem na polskim rynku, czego efektem mogłyby być podwyżki cen oraz zmniejszenie konkurencyjności we wschodniej części Europy.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza zbudowana stacja Orlenu na Słowacji

Posłowie Aleksander Miszalski oraz Marek Sowa z Koalicji Obywatelskiej wyrazili swoje obawy dotyczące fuzji. „(…) Komisja Europejska postawiła wstępne warunki, one są na etapie doprecyzowania, ale wydaje się, że bardzo duża część aktywów Orlenu i Lotosu będzie musiała być zbyta, między innymi spółki Lotos Paliwa, Lotos Biopaliwa, Orlen Kolej, Lotos Asfalt, Zakłady w Jaśle, w Czechowicach-Dziedzicach, Lotos Infrastruktura, Lotos Terminale, 400 stacji Lotosu z 500, którymi zarządza, 21 MOP-ów” – czytamy wypowiedź posła na portalu tvn24.pl. Z kolei Marek Sowa (KO) stwierdził, że „pod hasłami budowy czempiona energetyczno-paliwowego, największego w Europie Środkowo-Wschodniej tak naprawdę mamy do czynienia z niekontrolowaną prywatyzacją, największą na przestrzeni ostatnich 20 lat”.

""

fot. Lotos

moto.rp.pl

Osobne spotkanie poświęcone temu zagadnieniu zorganizowali szef klubu KO Cezary Tomczyk oraz poseł Dariusz Rosati. „Mamy do czynienia z sytuacją, w której za kilka miesięcy powstanie ogromna firma w Polsce, nazwijmy to wprost, monopolista. Obawiamy się o skutki tej fuzji dla kieszeni Polaków” – powiedział Rosati. Zwrócił również uwagę na spadające zyski Orlenu i rosnące długi. „To efekt zarządzania, które nie ma nic wspólnego z interesem spółki, natomiast jest podporządkowane celom politycznym” – podkreślił poseł. Dodał również, że największym zagrożeniem jest polityka cenowa. „Jak mówił, choć cena baryłki ropy w ciągu ostatnich pięciu lat malała, ceny benzyny nie, a powodem było m.in. naliczanie przez Orlen rekordowych marż. – Wszyscy płacimy więcej, żeby Orlen mógł pokryć swoją imperialną, rozbuchaną politykę przejęć – powiedział Rosati.

Dodał również, że „Domagamy się wstrzymania tej transakcji”. Wstrzymanie fuzji miałoby nastąpić do wyjaśnień wszystkich zarzutów stawianych wobec prezesa Orlenu, a także, gdy niezależny audyt uzasadni (od strony ekonomicznej) podjęcie decyzji o fuzji – wyjaśnił poseł. Cezary Tomczyk odniósł do cen paliw na stacjach koncernu. „Jeżeli chodzi o zarządzanie Orlenem dzisiaj prawda jest taka, że mamy najwyższe ceny benzyny w stosunku do cen ropy od wielu lat. Każdy może wejść i zobaczyć, ile kosztowała ropa w roku 2009, czy 2011, jakie były ceny benzyny i diesla, a jak wygląda to dzisiaj. Ale prawda jest taka, że pan Daniel Obajtek po prostu według nas omijał prawo, według nas ukrywał swój majątek i pan Daniel Obajtek nigdy nie powinien zostać prezesem Orlenu” – powiedział przewodniczący klubu KO.

""

fot. Adobe Stock

moto.rp.pl

Na postulaty ze strony Koalicji Obywatelskiej odpowiedział Prezes PKN Orlen Daniel Objtek. W porannym wpisie na Twitterze napisał „Opozycja organizując dzisiaj serię konferencji ujawnia prawdziwy cel swoich ataków, czyli zablokowanie fuzji PKN Orlen i Grupy Lotos. W brudnej kampanii sprzeciwia się budowie silnego koncernu multienergetycznego. My nie chcemy sprzedać Lotosu Rosjanom”. Na razie nie wiadomo, jak potoczy się dalej sprawa fuzji. W sprawie pojawia się więcej głosów, z innych ugrupowań politycznych. Agnieszka Dziemianowicz-Bąk z Lewicy, powiedziała „coraz to nowe historie, które są ujawniane, coraz to nowe fakty dotyczące jego biografii sprawiają, że dopóki nie zostanie ostatecznie wyjaśniona ta sytuacja, on (Prezes PKN Orlen – red.) po prostu powinien przestać stać na czele tej spółki Skarbu Państwa”. Argumentowała to bezpieczeństwem wewnętrznym i zewnętrznym oraz brakiem wiedzy „jakie jeszcze rewelacje czekają nas na temat Daniela Obajtka, nie wiemy co wiedzą o nim służby, także służby obcych państw” – powiedziała posłanka Lewicy.

CZYTAJ TAKŻE: Lotos wprowadza opłaty za ładowanie elektrycznych aut

– „W tym momencie nie widzę potrzeby działań ze strony premiera”. (…) prokuratura musi podjąć działania niezbędne w takiej sytuacji” – powiedział rzecznik prasowy rządu Piotr Muller, w programie „Rozmwa Piaseckiego” w TVN24, na pytanie o sprawę zarzutów wobec Prezesa PKN Orlen, po publikacji artykułu w Gazecie Wyborczej.

W lipcu zeszłego roku Komisja Europejska zezwoliła na fuzję PKN Orlen z Lotosem. Postawione zostały przez KE warunki, aby w ogóle mogło dojść do transakcji. Warunkowa zgoda była podyktowana sprzedażą 30 proc. udziałów Rafinerii Lotos oraz 389 stacji detalicznych w Polsce, czyli ok. 80 proc. sieci gdańskiej spółki. Ponadto PKN Orlen zobowiązał się do uwolnienia większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym też pojemności zarezerwowanej na największym w kraju terminalu paliwa drogą morską. Jak wyjaśniła KE, te działania mają zmniejszyć zagrożenie monopolem na polskim rynku, czego efektem mogłyby być podwyżki cen oraz zmniejszenie konkurencyjności we wschodniej części Europy.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?