Rok 2021 będzie przełomowym dla kierowców. W życie wejdą nowe przepisy, które nadadzą pieszym nowe prawa, e-hulajnogi otrzymają zakaz poruszania się po chodnikach, a tym samym wjadą na ulice, a jazda na zderzaku będzie karana mandatem.
Bezwzględne pierwszeństwo pieszych
W najbliższych miesiącach kierowców czeka wiele zmian. Ta najbardziej kontrowersyjna związana jest z pierwszeństwem pieszych przechodzących przez jezdnię. Dokładnie przepis brzmi następująco: „Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych.”, oraz jeszcze jeden ważny cytat: „Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.”.
Pod koniec grudnia 2020 roku, sejmowa Komisja Infrastruktury przyjęła projekt ustawy bez poprawek. Na kampanię informacyjną przeznaczone zostanie 30 mln zł z funduszy unijnych.
CZYTAJ TAKŻE: Ważne zmiany w rękojmi. Ważne jeśli kupujesz auto na firmę
Pieszy bez smartfona
Nowe przepisy nie obejmą wyłącznie kierowców, ale również pieszych – Pieszy na zebrze nie będzie mógł korzystać z telefonu, smartfona czy innych podobnych urządzeń – zarówno w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko, jak i podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Ma to skłonić przechodzącego przez przejście (lub mającego taki zamiar) do bacznego obserwowania otoczenia.
W mieście tylko 50 km/h
Kolejną nowością jest zrównanie maksymalnej, dozwolonej prędkości jazdy w terenie zabudowanym w dzień i w nocy. Jak na razie w godzinach od 5:00 do 23:00 w mieście obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, a między 23:00-5:00 do 60 km/h. Po nowelizacji przepisów limit został zrównany do 50 km/h.
Dalej od zderzaka
Ustawodawca postanowił wypowiedzieć walkę kierowcą jeżdżącym na zderzaku. Już niedługo zacznie obowiązywać przepis, według którego niezachowanie bezpiecznej odległości na trasach szybkiego ruchu będzie karane mandatem. Zgodnie z przyjętymi standardami auto jadące 100 km/h musi zachować minimum 50 metrów odległości od samochodu poprzedzającego. Przy prędkościach 120 km/h jest to 60 metrów, a przy 140 km/h – 70 metrów.
Elektryczne hulajnogi na ulice
Burza, która jakiś czas temu wywołana została wokół urządzeń transportu osobistego (np. e-hulajnóg) w końcu znalazła swój finał. Za sprawą zmiany przepisów użytkownicy tego typu sprzętu nie będą mogli korzystać z chodników. Tym samym będą zmuszeni do korzystania z dróg publicznych, współdzieląc je ze skuterami, motocyklami, samochodami, autobusami oraz innymi pojazdami mechanicznymi. W tym zagadnieniu jest jednak pewna nieścisłość. Przepis dotyczy odcinków dróg z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nie wiadomo co z pozostałymi trasami, gdzie limit prędkości jest większy.
CZYTAJ TAKŻE: Policja będzie spisywać stan licznika
Dealer zarejestruje auto
W 2021 roku, a dokładniej od 4 czerwca, autoryzowani dealerzy samochodów otrzymają możliwość załatwienia formalności zawiązanych z rejestracją nowego samochodu, motoroweru czy przyczepy. Jest to wynik przyjętej nowelizacji (w dniu 3 września 2020 roku) ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1517) – tzw. pakiet deregulacyjny. Ministerstwo Infrastruktury, które wraz z Ministerstwem Cyfryzacji jest autorem nowelizacji, wyjaśniało, że „(…) rozwiązanie to ułatwi proces rejestracji, zaoszczędzi czas nabywcy, a także umożliwi mu odbiór już zarejestrowanego pojazdu z salonu sprzedaży, w przypadku zlecenia wniosku o rejestrację przez salon sprzedaży drogą elektroniczną”.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.