Na budowanej A1 już montują łapankę na kierowców

Nie uda się uruchomić nowej jezdni na całej długości autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Przed końcem 2020 r. mieliśmy jechać już dwoma pasami ruchu w każdą stronę, ale pogoda pokrzyżowała plany zarówno drogowców jak i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Publikacja: 19.12.2020 23:29

Na budowanej A1 już montują łapankę na kierowców

Foto: moto.rp.pl

Ta ostatnia zapowiadała udogodnienie jeszcze w pierwszej połowie roku. Problemem pozostanie przejazd fragmentem łączącym Piotrków Trybunalski i Kamieńsk – tam wciąż trwają prace przy nawierzchni. W dodatku w tym tygodniu rozpoczęła się gwarantowana kontraktami zimowa przerwa w robotach. Choć wykonawcy podkreślają, że jeśli warunki pozwolą, będą pracować dalej. Ale i tak koniec tego roku oznacza radykalną poprawę warunków jazdy. Przed świętami kierowcy będą jechać blisko 40 kilometrami nowej jezdni od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy w układzie 2+2. W takim samym układzie jedziemy już na 12 kilometrach odcinka pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tuszynem liczącym 16 km.

CZYTAJ TAKŻE: Jakie drogi zbudowano w tym roku i ile powstanie nowych

W poniedziałek 14 grudnia otwarty został węzeł Radomsko. Jest pierwszym z autostradowych węzłów na budowanej A1 w województwie łódzkim. To duża ulga dla jadących w stronę Łodzi, bo budowa blokowała ruch i tworzyły się tam długie korki. Węzeł bezkolizyjnie łączy nową autostradę A1 z droga krajową nr 42. Wraz z włączeniem go do ruchu zlikwidowane zostało tymczasowe rondo przy ulicy Brzeźnickiej – nad autostradą samochody przejeżdżają nowym wiaduktem. Jednocześnie kierowcy zyskali kolejny fragment nowej jezdni – 6-kilometrowy kawałek pomiędzy Radomskiem a Kamieńskiem. W rezultacie już na całym odcinku Kamieńsk – Radomsko o długości 16 kilometrów ruch odbywa się całą jezdnią po dwa pasy w obu kierunkach.

""

moto.rp.pl

W środę otwarte zostały kolejne trzy wiadukty nad autostradą w ciągu dróg powiatowych. Kierowcy już korzystają z przejazdu wiaduktem łączącym Stobiecko Szlacheckie Lgotą Wielką, Dobryszyce z Blokiem Dobryszyce i Kamieńsk z Pytowicami. Ten pierwszy został wybudowany w miejscu dawnego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – były tam stacje benzynowe po obu stronach drogi oraz motel. Dwa ostatnie wybudowano w miejscu dawnych obiektów, które zburzono. Kolejna duża zmiana nastąpi w styczniu. Wtedy drogowcy oddadzą do ruchu łącznicę drogi ekspresowej S8 z autostradą A1 w kierunku Częstochowy na węźle Piotrków Trybunalski Zachód. Natomiast dopiero wiosną ma być zlikwidowane gigantyczne rondo, które obecnie łączy autostradę z drogą krajową nr 74 i zastępuje węzeł Piotrków Trybunalski Południe.

""

moto.rp.pl

Problemem na budowanej autostradzie jest teraz przekraczanie dozwolonej prędkości przez praktycznie wszystkich kierowców. Już po starej jezdni wielu jechało przeszło dwukrotnie szybciej. Na nowej jezdni przekroczenia są jeszcze większe – odnotowano nawet samochody jadące ponad 200 km/godz. Już wcześniej zapadła decyzja o montażu odcinkowego pomiaru prędkości. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już montuje system: na odcinku biegnącym przez województwo łódzkie już stają wysięgniki, doprowadzane jest także zasilanie. Kolejnym etapem będzie montaż aparatury pomiarowej przez Inspekcję Transportu Drogowego.

ZOBACZ TAKŻE: Szykujcie się na odcinkowe pomiary prędkości na autostradach

Cała budowana autostrada pomiędzy Tuszynem a Częstochową (ponad 80 kilometrów) ma być gotowa w 2022 r. Jednak większość trasy będzie włączona do ruchu w drugiej połowie przyszłego roku: to odcinki pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim i odcinki od Kamieńska w stronę Częstochowy. Na 2022 r. zaplanowano uruchomienie najdłuższego 24-kilometrowego odcinka pomiędzy Piotrkowem i Kamieńskiem. Jego budowa jest opóźniona o kilka miesięcy z powodu powtórzonego przetargu i w efekcie późniejszego rozpoczęcia robót.

Ta ostatnia zapowiadała udogodnienie jeszcze w pierwszej połowie roku. Problemem pozostanie przejazd fragmentem łączącym Piotrków Trybunalski i Kamieńsk – tam wciąż trwają prace przy nawierzchni. W dodatku w tym tygodniu rozpoczęła się gwarantowana kontraktami zimowa przerwa w robotach. Choć wykonawcy podkreślają, że jeśli warunki pozwolą, będą pracować dalej. Ale i tak koniec tego roku oznacza radykalną poprawę warunków jazdy. Przed świętami kierowcy będą jechać blisko 40 kilometrami nowej jezdni od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy w układzie 2+2. W takim samym układzie jedziemy już na 12 kilometrach odcinka pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tuszynem liczącym 16 km.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych