fot. AdobeStock

Po długim okresie przygotowań rozpoczyna się realizacja pierwszego podlaskiego odcinka drogi ekspresowej S19 Via Carpatia. W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu trasy Białystok Południe – Płoski.

Będzie miał długość blisko 13 kilometrów. – To pierwszy z dziesięciu fragmentów Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku planujemy podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku – zapowiadają drogowcy. Trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj nawierzchni – beton czy asfalt – wybierze wykonawca. Inwestycja obejmuje także 16 obiektów inżynieryjnych, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Wykonawcą jest Mota Engil Central Europe. Wartość umowy sięga 397 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: W Polsce na drogach pojawi się 100 nowych fotoradarów

Podpisany kontrakt to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku maja być zawarte umowy z wykonawcami odcinków Księżyno – Białystok Południe oraz Białystok Zachód – Księżyno. – W ten sposób w realizacji będzie już cała południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego – stwierdził Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Do końca pierwszej połowy 2021 r. GDDKiA planuje podpisanie wszystkich umów na S19 w województwie podlaskim. Pozwoliłoby to na włączanie do ruchu kolejnych fragmentów trasy w latach 2024- 2025. Umożliwiłoby to ominięcie Białegostoku od zachodu, południa i wschodu oraz pozwoliłoby na utworzenie ekspresowego wylotu w stronę Lublina aż do granicy województwa. Via Carpatia to międzynarodowa trasa, która ma pobiec od krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Na terenie Polski w skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 i S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

CZYTAJ TAKŻE: Trasa Łazienkowska nie była remontowana od 50 lat

Inwestycja ma pozwolić na włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takie kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja). Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Według resortu infrastruktury, dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, powstaną warunki dla przyspieszenia rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koniec produkcji VW Beetla

Volkswagen ogłosił zakończenie produkcji Beetla. Następcy słynnego Garbusa. Ostatni egzemplarz zjedzie z taśmy w ...

SOP kupuje 25 samochodów i trzy łodzie

Służba Ochrony Państwa po raz kolejny kupuje samochody. Jak podało radio rmf.fm ogłoszono przetarg ...

ITD odebrała nowe radiowozy. To MAN-y produkowane we Wrześni

Inspekcja Transportu Drogowego otrzymała 32 nowe samochody. Są to auta przeznaczone do kontroli drogowych ...

Hennessey Jeep Grand Cherokee Trackhawk: Najszybszy na świecie

Choć wygląda jak normalny Grand Cherokee, zmodyfikowany przez amerykańską firmę Hennessey Jeep jest najszybciej ...

To koniec Alpine? Renault chce się pożegnać ze sportową marką

Francuska marka samochodów sportowych Renault Alpine, która została odrodzona w 2017 roku, stoi plecami ...

Orlen inwestuje w zieloną energię

Grupa Orlen, a dokładniej Orlen Projekt inwestuje w zieloną energię. Płocki budynek koncernu paliwowego ...