W stosunku do zeszłego roku mamy o blisko 8 pkt procentowych mniej aut w wieku 10 – 21 lat. To oznacza, że wiek aut na polskim rynku zawyżają złomy z importu.

Według danych autobaza.pl w pierwszej połowie 2019 roku, kiedy nikomu jeszcze nie śniło się o COVID-19, aut z rocznika 2007 – 2010 było 27,20 proc., 2003 – 2006 nieco mniej, bo 22,14 proc. udziału w rynku ofert. Natomiast auta z rocznika 1999 – 2002 miały 9,37 proc. udziału w rynku ofert. Z tego wynika, że aż 58,71 proc. aut w obrocie na rynku wtórnym w 2019 roku miało co najmniej 9 lat!

W związku z pandemią i całkowitym lockdownem, w pierwszej połowie roku mamy aż 214 446 tys. aut mniej w obrocie niż w połowie 2019 roku. Wpłynęło to na odmłodzenie struktury wieku aut na polskim rynku wtórnym. Obecnie auta z roczników 2007 – 2010 stanowią 25,64 proc. (spadek o 1,56 proc.), roczniki 2003 – 2006 to 22,14 proc. ofert na rynku wtórnym (spadek o 3,96 proc.), a auta z roczników 1999 – 2002 stanowią 6,97 proc. udziału w rynku (spadek o 2,4 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Szybko przybywa chętnych na używane samochody

Sumując powyższe, w pierwszej połowie 2020 roku mamy w obrocie 50,79 proc. aut w wieku powyżej 10 lat. W stosunku do roku 2019 nastąpiło zmniejszenie o 7,92 punkty procentowe. – Zaledwie 3 miesiące lockdownu i utrudnienia przy przekraczaniu granic wystarczyły, aby struktura wieku aut odmłodniała blisko o 8 pkt procentowych r/r. To wiele mówi o tym co się zwozi do naszego kraju i jaki ma to ogólny wpływ na rynek aut używanych w Polsce – mówi Marek Trofimiuk ekspert autobaza.pl.

 

Przypomnijmy, że w Polsce 2 na 3 osoby kupują samochód używany, a wśród zakupów nowych samochodów dominują firmy. Niedawno SAMAR przygotował raport wykluczający udział tzw. martwych dusz w statystykach CEPiK. Na tej podstawie oszacowano, iż średni wiek auta osobowego w Polsce wynosi nieco ponad 15 lat. Widać wyraźnie, iż przedstawione powyżej dane autobaza.pl korelują z ustaleniami SAMAR i mogą również rzucić nieco światła na strukturę wieku aut na rynku i tego co się sprzedaje na polskim rynku wtórnym. Średni wiek auta przywożonego do naszego kraju wynosi nieco ponad 11 lat i trend ten się utrzymuje od 2016 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Mniejszy ruch, mniej śmiertelnych wypadków. Polska w połowie stawki

W najbliższych latach z powodu pandemii i trudnej sytuacji gospodarczej, która przełoży się na zasobność naszych portfeli, nie obniżymy średniej wieku aut jeżdżących po naszym kraju, a to oznacza, że nadal będziemy jeździć w Polsce średnio piętnastoletnimi autami.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Autostrada Wielkopolska przegrywa z Polską w sądzie UE

Prawie 1,4 mld zł trafi do Krajowego Funduszu Drogowego po tym, jak spółka Autostrada ...

Fragment S7, który zaczął korkować się już po otwarciu

Po szybkich drogach jedzie się wolniej 

Otwarty odcinek nowej zakopianki nie przyniósł oczekiwanej poprawy warunków ruchu, a wręcz jeszcze je ...

Volkswagen: Kurs na czystą mobilność

Volkswagen opracowuje jednolitą koncepcję zastosowania w przyszłości napędu elektrycznego. Jeśli spojrzeć na dane Goddard ...

McLaren oficjalnie w Polsce

Po wielu podejściach i próbach, w Polsce oficjalnie pojawia się marka McLaren. Polski przedstawiciel ...

Rynek się umacnia, lider jednak słabnie

Mazda, Fiat i Toyota okazały się liderami listopadowych wzrostów sprzedaży na polskim rynku samochodów ...

Wszystko o elektrycznym Porsche Taycan: ceny, zasięg, dane techniczne

Porsche zaprezentowało swój pierwszy elektryczny samochód. Żeby nieco się wyróżnić z tłumu nowości, jego ...