Dotacje na samochody elektryczne doprowadziły do sytuacji, w której są one tańsze niż koszt umowy na telefon komórkowy – podaje Bloomberg. Niektóre z modeli są oferowane praktycznie za darmo. Klienci muszą jedynie uiścić opłatę wstępną i końcową, jeżeli będą chcieli nadal posiadać ten samochód.

W Europie największymi rynkami pojazdów osobowych są Niemcy oraz Francja. To też ich rządy postanowiły najbardziej wesprzeć koncerny motoryzacyjne, oferując dotacje na samochody w pełni elektryczne. Ich przeznaczenie jest jasne – stymulowanie popytu, aby jak najszybciej wyjść z kryzysu choć w jednym sektorze gospodarki. Jak twierdzi BloombergNEF wsparcie przygotowane przez europejskie rządy, są obecnie najkorzystniejsze na świecie.

CZYTAJ TAKŻE: Rządowe dopłaty do e-aut na razie tylko dla 2 tys. chętnych

Pomoc państwa okazała się być na tyle hojna, że Autohaus König – sieć dealerów Renault z ponad 50 punktami w całych Niemczech – mogła zaoferować leasing elektrycznego Renault Zoe, który jest całkowicie objęty dotacjami (chodzi o koszty posiadania auta). Tym samym klient ponosi jedynie koszt opłaty początkowej lub początkowej i końcowej, w zależności od tego czy w efekcie chce stać się właścicielem auta czy nie. Efekt? W przeciągu 20 dni od momentu umieszczenia oferty w internecie, zainteresowani przysłali 3000 zapytań, a około 300 podpisało już umowy.

Renault Zoe.

– Gdybyśmy mieli więcej pracowników sprzedaży, sprzedalibyśmy jeszcze więcej – powiedział Wolfgang Huber, szef sprzedaży samochodów elektrycznych dla dealera w Berlinie, który opublikował post na Facebooku, prosząc klientów o cierpliwość. – Spodziewaliśmy się wzrostu sprzedaży z dopłatami, ale to zainteresowani naprawdę nas zaskoczyło – cytuje Hubera BloombergNEF.

Innym przykład może stanowić Carfellows – portal oferujący leasingi pojazdów elektrycznych. Jak podaje BloombergNEF, co też sprawdziliśmy, na stronie leasingodawcy można znaleźć ofertę na Smarta EQ w leasingu za jedynie 9,9 euro miesięcznie (elektryczny Volkswagen e-UP to miesięczny koszt od 39 euro miesięcznie). Podobne ogłoszenie pojawiło się w czerwcu 2020 roku. Jednak po trzech dniach zostało zdjęte ze względu na problemy z dostarczeniem pojazdów przez producenta. To prawdopodobnie z tego powodu w Niemczech pojawiły się problemy z zamówieniem – wyczerpane zapasy – elektrycznego Smarta.

Smart EQ fortwo.

Zarówno kanclerz Niemiec Angela Merkel, jak też prezydent Francji Emmanuel Macron za wszelką cenę starali się złagodzić skutki pandemii wirusa COVID-19 w sektorze automotive. Niderlandy również dzielnie walczą z przeciwnościami losu, które zaistniały przez pandemię. Dotacje przez nich zaproponowane rozeszły się praktycznie w osiem dni. To wyjątkowo szybko, biorąc pod uwagę, że fundusz przeznaczony na ten cel liczył 10 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE: W lipcu poznamy wygląd i nazwę polskiego auta elektrycznego

– Obecnie jest wiele atrakcyjnych ofert ze względu na wyższe dotacje, a to zwiększa popyt – mówi Aleksandra O’Donovan, analityk BloombergNEF. – Unia Europejska dąży do dekarbonizacji transportu, a kryzys koronaawirusowy pozwolił im na przyspieszenie tego procesu – dodaje Aleksandra O’Donovan.

Volkswagen e-Up!

Wypracowane przez rządy państw dotacje dla samochodów elektrycznych są dowodem powodzenia misji pobudzania gospodarki, a w tym przypadku sektora automotive. Jeżeli dzięki wsparciu zakupu aut elektrycznych można nim jeździć praktycznie za darmo lub za ok. 10 euro, to bez wątpienia jest to sukces rządzących. Przykłady płynące z Niemiec czy z Francji pokazują, jak dotacje powinny u nas wyglądać. Warto przypomnieć, że w Polsce dostępne jest rządowe wsparcie dla samochodów elektrycznych – programy „Zielony samochód”, „Koliber”, „eVAN”. Szkoda tylko, że praktycznie nikt z nich nie skorzysta, a przeznaczone na ten cel pieniądze, jak i znaczący potencjał zostały tak naprawdę zmarnowane.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Co drugie policyjne BMW jest już rozbite

Ze 140 policyjnych BMW serii 330i xDrive połowa z nich brała udział w kolizjach ...

Elektryfikacja przyniesie kryzys w branży motoryzacyjnej

Przejście motoryzacji na napęd elektryczny nie wróży spokojnej przyszłości. Będzie to raczej trudne wyzwanie ...

Niemcy chcą wolniej jeździć po autostradach

Większość Niemców opowiada się za ograniczeniem prędkości na autostradach, by walczyć ze zmianami klimatycznymi ...

Pandemia odmłodziła auta

W stosunku do zeszłego roku mamy o blisko 8 pkt procentowych mniej aut w ...

Renault czeka największa transformacja w historii marki

Nowy elektryczny model koncepcyjny kultowego Renault 5 będzie jednym z całkiem nowych 14 podstawowych ...

Europarlament nie odpuszcza Pakietu Mobilności

Europosłowie Komisji Transportu TRAN zajmą się 2 kwietnia tysiącami poprawek zgłoszonymi do Pakietu Mobilności. ...