Tegoroczna Geneva International Motor Show została odwołana dosłownie parę dni przed oficjalnym rozpoczęciem. Powodem był koronawirus, który zmiótł masowe wydarzenia w Europie i na świecie. Teraz fundacja organizująca targi w Genewie oznajmiła, że edycji 2021 nie będzie, a los wydarzenia w kolejnych latach jest niepewny.

Pierwsza wystawa pojazdów i rowerów miała miejsce w Genewie w 1905 roku. Po kilku letniej przerwie od 1922 roku salon samochodowy przerwany był tylko raz. Miało to miejsce w latach 1940 do 1946. Z czasem Geneva International Motor Show stała się najważniejszymi europejskimi targami motoryzacyjnymi. Aż do tego roku. Coraz mocniej szerząca się na początku marca epidemia koronawirusa, doprowadziła w ostatniej chwili do odwołania salonu. Wszystko było prawie gotowe. Stoiska wybudowane, a samochody stały już w większości na halach wystawowych. Wtedy rząd szwajcarski podjął decyzję o zakazie imprez masowych. Organizator targów odetchnął z ulgą, bo szczęście w nieszczęściu nie na nim spoczywała odpowiedzialność do odwołania imprezy.

Prace nad budową stoisk w Genewie zostały zawieszone w ostatniej chwili.

Teraz organizatorzy tego wydarzenia obwieścili, że edycja, która miała odbyć się w 2021 roku również zostaje odwołana. Jako przyczynę podali brak zainteresowania ze strony producentów aut oraz niepewną sytuację w zakresie kontroli koronawirusa. – Większość wystawców GIMS (Geneva International Motor Show), która wzięła udział w sondażu oświadczyła, że prawdopodobnie nie wezmą udziału w edycji 2021 roku i wolałaby spotkać się w Genewie w 2022 r. – stwierdziła fundacja w oświadczeniu.

CZYTAJ TAKŻE: IAA 2019: Pożegnanie z Frankfurtem

Producenci nie tylko martwią się o koronawirusem, ale i kosztami, które powstają przy zaprezentowaniu się na tym lub innym międzynarodowym salonie samochodowym. to miliony euro. Obecnie trwa walka o przetrwanie i minimalizowanie strat w skutek zapaści sprzedaży. To nie czas na wielkie prezentacji, dodatkowo na imprezach targowych, które już przed pandemią traciły z roku na rok na znaczeniu. W wywiadzie dla Automotive News Europe Sandro Mesquita, dyrektor generalny GIMS powiedział, że jeżeli w przyszłym roku zorganizowano by salon bez wsparcia producentów taki ruch prawdopodobnie „zabił by” targi na dobre.

Tak wyglądał salon w Genewie za czasów swojej świetności.

Bezpośrednio po anulowaniu GIMS w marcu 2020 r. fundacja zwróciła się do kantonu genewskiego o wsparcie finansowe na pokrycie strat spowodowanych anulowaniem salonu. Było to szacunkowo 11 milionów franków szwajcarskich (niemal 46 mln złotych). Te pieniądze miały też pomóc przygotować nową edycję. Organizatorzy dostali nawet więcej wsparcie, bo 16,8 miliona CHF. Niestety fundacja przygotowująca salon po namyśle podziękowała władzom kantonu w Genewy i nie przyjęła pożyczki. Podjęcie kwoty nie stanowiło by gwarancji długoterminowej stabilności finansowej fundacji bez napływu środków pieniężnych. Poza tym jednym z warunków pożyczki było zorganizowanie imprezy w 2021 roku, co po oświadczeniach producentów stało się niemożliwe.

CZYTAJ TAKŻE: Znikające salony samochodowe

Dlatego fundacja zdecydowała się na sprzedaż GIMS na rzecz Palexpo SA. Jak informuje dotychczasowy organizator celem było znalezienie rozwiązania, które zapewni regularną organizację międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie. Wraz z zakupem aktywów wszystkie prawa organizacji GIMS zostaną przeniesione na Palexpo SA.

Nie wiadomo jaki będzie dalszy los targów. Jak na razie organizatorzy nie potwierdzili imprezy w 2022 roku. Może to oznaczać, że GIMS czeka dłuższa przerwa, jak nie nawet całkowite zamknięcie. Już przed koronawirusem klasyczne targi – w takiej formule jak znamy – miały się coraz gorzej. Teraz może oznaczać to ich zupełny koniec.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zdjęcie tygodnia: Bunt maszyn jeszcze się nie rozpoczął

Wojna robotów, bunt maszyn, Tesla zabiła robota - to tylko niektóre komentarze do wypadku, ...

Gorące premiery 2018 r. (od Alpine do Jeepa, czyli część pierwsza)

Miniony rok obfitował w wiele ważnych premier. Niektóre z nowości na razie mogliśmy oglądać ...

W Wielkiej Brytanii sprzedaż aut spadła o 97 proc. Najniższy poziom od 1946 roku

Sprzedaż nowych samochodów w Wielkiej Brytanii spadła w kwietniu aż o 97 proc. w ...

Volvo XC 60 D5 R-Design: Godny następca

XC 60 to kolejny flagowiec Volvo z odświeżanej gamy modelowej marki, a jednocześnie jedna ...

Budowa transy S5 na odcinku Poznań-Wronczyn

Kolejna włoska firma schodzi z budowy drogi w Polsce

Znowu włoska firma schodzi z budowy dróg. Tym razem jest to konsorcjum Toto Costruzioni ...

Peugeot 508 Sport Engineered: Trzy silniki i ponad 400 KM

Koncepcyjny Peugeot 508 Sport Engineered łączy trzy silniki pod jedną karoserią. Dwa elektryczne plus ...