Obecna sytuacja gospodarcza oraz podażowa, zwłaszcza w przemyśle motoryzacyjnym, spowodowała, że producenci wystąpili do Komisji Europejskiej z petycją o przesunięcie terminu zaostrzania limitów emisji dwutlenku węgla (CO2) z floty pojazdów. Chodzi dokładniej o limity wprowadzone wraz z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019, które narzuca obowiązek spełnienia średniej emisji dwutlenku węgla nie przekraczającej 95 g CO2/km dla nowych samochodów osobowych oraz 147 g CO2/km dla nowych pojazdów dostawczych.
CZYTAJ TAKŻE: Najbardziej niezawodne samochody elektryczne i hybrydowe
To dane, które są już znane. Dużo mniej mówi się o ulgach, które obowiązują jeszcze przez 2,5 roku. „Premie” dla producentów podyktowane są sprzedażą samochodów niskoemisyjnych. Jeżeli producent sprzeda auto, którego średnia emisja wynosi poniżej 50 g CO2/km to w podsumowaniu rocznym jest on liczony razy 2. Od 2021 roku mnożnik ten ma zostać zmniejszony do 1,67, w 2022 – 1,33, a w 2023 roku do 1. Ten przelicznik dla większości koncernów jest ratunkiem, gdyż daje im możliwość uniknięcia albo znaczącego zredukowania kar finansowych. Stawka jest wysoka, ponieważ Jato Dynamics sugerowało, że producenci sprzedający auta w Unii Europejskiej (UE) będą musieli zapłacić w sumie nawet 14,5 mld euro, jeżeli nic się nie zmieni.
Ładowanie zastąpi tankowanie. Napęd elektryczny zmniejszy uzależnienie Europy od OPEC.
Sytuacja związana z emisją CO2 nie jest dobra. Według Jato Dynamics w 2019 roku jej średnia wartość dla samochodów osobowych (dane z 23 krajów Europy) wynosiła 121,8 g/km (aut dostawczych było to 157,9 g/km w 2018 roku). Jest to o wiele za dużo, a dodatkowo dane jasno wskazują negatywny trend wzrostu na przestrzeni trzech wcześniejszych lat. Pomiędzy 2007-2016 odnotowywany był permanentny spadek średniej emisji z poziomu 159,1 g CO2/km do 117,8 g CO2/km. Jednak od tego czasu zaczęła ona wzrastać najpierw do 118,1 g CO2/km (2017), a następnie do 120,5 g CO2/km (2018) oraz wspomnianych 121,8 g CO2/km (2019).