KE ma zastrzeżenia w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen

KE (Komisja Europejska) ma obawy co do połączenia Grupy Lotos z Orlenem. Wynika to z faktu, że spółki jako jedyne zajmują się w Polsce rafinerią ropy naftowej, co może wpłynąć na konkurencyjność na rynkach hurtowej i detalicznej sprzedaży paliw.

Publikacja: 06.04.2020 15:48

KE ma zastrzeżenia w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen

Foto: moto.rp.pl

Potyczki PKN Orlen z KE trwają już dość długo. Spółka ubiega się o przejęcie Grupy Lotos od 2018 roku. Po spełnieniu wymogów formalnych, podpisaniu listu intencyjnego ze Skarbem Państwa (2018) oraz porozumienia na zakup akcji (2019), Orlen przekazał KE warunki zaradcze dotyczące przejęcia Grupy Lotos. KE miała czas do 22 stycznia na podjęcie decyzji co dalej. Jednak zastosowano procedurę „Stop the clock”, na prośbę płockiego giganta. Powodem była – jak zostało to oficjalnie podane – konieczność „dostosowania systemu informatycznego” PKN Orlen do wygenerowania informacji, o które poprosiła Bruksela.

""

moto.rp.pl

Przedstawiciel Orlenu informował jeszcze w styczniu, że KE otrzymała wszystkie niezbędne informacje. Tym samym można było spodziewać się odwołania procedury „Stop the clock”. Sprawa stała się dość ważna, ponieważ w Brukseli na rozmowach z wiceszefową KE odpowiadającą za sprawy konkurencji Margrethe Vestager był m.in. prezes Orlenu Daniel Obajtek. Widać to jednak nie wystarczyło. KE poinformowała, że decyzja zostanie wydana do 30 czerwca 2020 roku (zegar ponownie ruszył na początku marca). Teraz okazuje się, że KE chce zgłosić formalne zastrzeżenia w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Komisja ma obawy, że połączenie dwóch głównych spółek na polskim rynku, które jako jedyne zajmują się w Polsce rafinerią ropy naftowej, może zaszkodzić konkurencji na rynkach hurtowej i detalicznej sprzedaży paliwa.

CZYTAJ TAKŻE: PKN Orlen rozpoczyna produkcję płynu do dezynfekcji rąk

""

fot. Lotos

moto.rp.pl

Nie są to jednak wszystkie zastrzeżenia. Okazuje się, że KE ma również obawy odnośnie wpływu takiej transakcji na rynek dostaw paliw lotniczych, jak też produktów ubocznych procesu rafinerii. Z informacji wynika, że dotychczasowe ustępstwa, jakie zaproponował Orlen, Komisja uznała za niewystarczające. Ani polski koncern, ani KE nie poinformowały jak na razie o szczegółach, ale zwykle polegają one na deklaracji sprzedaży części biznesu, tak by zachować konkurencję w danym obszarze po połączeniu z innym podmiotem – podaje PAP. Konsolidacja PKN Orlen oraz Grupy Lotosu ma zwiększyć potencjał w wielu obszarach działalności i da lepszą pozycję konkurencyjności na europejskim rynku. Podkreślił to, cytowany w informacji PAP, prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski: „po fuzji Orlenu z Lotosem będziemy mogli lepiej konkurować na europejskim rynku”. Z kolei prezes PKN Orlen Daniel Obajtek przekonuje, że: „obrany przez nas kierunek budowy silnego koncernu multienergetycznego ma głębokie uzasadnienie”. KE ma czas do 30 czerwca tego roku na podjęcie ostatecznej decyzji. Tym samym już niedługo dowiemy się jakie będą dalsze losy konsolidacji dwóch największych, krajowych spółek paliwowych.

CZYTAJ TAKŻE: KE rozpatrzy fuzję Orlenu i Lotosu dopiero na koniec czerwca

Potyczki PKN Orlen z KE trwają już dość długo. Spółka ubiega się o przejęcie Grupy Lotos od 2018 roku. Po spełnieniu wymogów formalnych, podpisaniu listu intencyjnego ze Skarbem Państwa (2018) oraz porozumienia na zakup akcji (2019), Orlen przekazał KE warunki zaradcze dotyczące przejęcia Grupy Lotos. KE miała czas do 22 stycznia na podjęcie decyzji co dalej. Jednak zastosowano procedurę „Stop the clock”, na prośbę płockiego giganta. Powodem była – jak zostało to oficjalnie podane – konieczność „dostosowania systemu informatycznego” PKN Orlen do wygenerowania informacji, o które poprosiła Bruksela.

Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?