Bez wątpienia na styl prowadzenia pojazdu, jak i na zachowanie na drodze ma w dużej mierze podłoże fizjologiczne i psychologiczne. Badania potwierdzają również, że w tym zagadnieniu znaczenie mają hormony. Statystyki policyjne są za to nieubłagane. Wynika z nich, że sprawcami wypadków najczęściej są mężczyźni. W 2019 roku spowodowali oni 73,2 proc. kolizji. Udział kobiet w tej puli wynosił zaledwie 22,9 proc. Co więcej statystycznie 66,3 proc. wypadków spowodowanych przez pieszych było z winy mężczyzn, a kobiety spowodowały 31,6 proc. takich zdarzeń.
Specjaliści w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu często podnoszą argument, że takie statystyki nie są miarodajne, ponieważ aktywnie kierujących kobiet jest w ruchu drogowym zdecydowanie mniej. Z kolei inni badacze argumentują, że mężczyźni nie jeżdżą gorzej od kobiet, tylko robią to szybciej, przez co jest większe prawdopodobieństwo wypadku. – Dane Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, a mężczyźni – raz na 4,7 mln km. Oznacza to, że mężczyźni są sprawcami wypadków 1,5 razy częściej niż kobiety – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
CZYTAJ TAKŻE: Ostatni kraj na świecie zniósł zakaz prowadzenia samochodu przez kobiety
Tematyka umiejętności prowadzenia pojazdu i zachowanie na drodze, od lat budzi zainteresowanie naukowców. Starają się oni wyjaśnić skąd pojawiają się różnice w zachwianiach. Okazuje się, że wpływ na to ma choćby odmienny sposób przetwarzania informacji w mózgu, co w konsekwencji daje inne zdolności, spostrzeżenia i prowadzi do różnorodnych zachowań. – Wiele analiz pokazuje, wbrew obiegowym opiniom, że to kobiety mają wszelkie predyspozycje, by być lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Testy oceniające cechy dobrego kierowcy, przeprowadzone m.in. przez angielskich naukowców, którzy przebadali pod tym kątem kilkudziesięcioosobową grupę kobiet i mężczyzn potwierdzają, że dzięki wyższemu poziomowi estrogenu, który gwarantuje lepsze funkcjonowanie czołowych płatów mózgu, kobiety wypadają lepiej w testach pamięci przestrzennej, koncentracji, podzielności uwagi, a także – co istotne – znajomości przepisów. Kobiety jeżdżą bardziej zachowawczo, ostrożnie i są spokojniejsze oraz częściej stosują się do kodeksu drogowego – wylicza dr Ewa Odachowska, psycholog z Instytutu Transportu Samochodowego.