Dla wypełnienia zakładanych planów inwestycyjnych drogowcy uruchomią część odcinków, które nie będą jeszcze spełniać docelowych parametrów.

Około 150 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad chciałaby przed końcem roku włączyć do ruchu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Miałoby to pozwolić na przebicie bariery 400 km nowych dróg w całym 2019 r. i przynieść medialny sukces. Byłby on jednak pozorny: plany zakładają, że część kończonych tras miałaby zostać uruchomiona bez docelowych parametrów, a nawet w trakcie prac budowlanych.

Tak będzie z autostradą A1 wokół Częstochowy. Choć konsorcjum firm Budimex, Strabag i Budpol, które kończy budowę rozgrzebaną przez włoskie Salini, mocno przyspieszyło prace, efekt rozminie się z zapowiedziami. Problemem są węzły łączące autostradę z miastem i okolicą. Na pewno nie zostanie uruchomiony węzeł Blachownia, raczej nie ma szans na otwarcie węzła Jasna Góra. Jeśli uda się uruchomić ciąg główny trasy pomiędzy węzłami Częstochowa Południe i Częstochowa Północ, co pozwoliłoby w pełni wykorzystać oddany w sierpniu odcinek A1 od Pyrzowic, to i tak do miasta trzeba będzie wjeżdżać opłotkami. W sumie drogowcy niczego nie są pewni: – Chcemy dopuścić ruch po jezdni głównej. Ale w jaki sposób i kiedy, jeszcze nie wiem – mówi pracownik GDDKiA. Jeśli dopisałaby pogoda, uruchomienie trasy miałoby nastąpić 23 grudnia.

W wykazie dróg do otwarcia przed końcem roku zapisano pięć fragmentów trasy ekspresowej S5. Ale realne są trzy pomiędzy Poznaniem a Radomickiem. Uruchomienie odcinków Jaroszewo–Mielno oraz Maksymilianowo–Tryszczyn najprawdopodobniej przesunie się na przyszły rok. Coraz bardziej wątpliwe jest również włączenie do ruchu w grudniu drugiego kawałka nowej zakopianki – trasy S7 pomiędzy Lubniem a Naprawą. Jeśli jednak się uda, to kierowcy pojadą tylko jedną nitką. I jeszcze utkną w korkach przed budowanym odcinkiem Naprawa–Skomielna Biała z 2-kilometrowym tunelem. Z kolei na odcinku ekspresówki S17 łączącym obwodnicę Kołbieli z obwodnicą Garwolina może pojawić się ograniczenie prędkości. Teoretycznie szybkie GDDKiA ma wciąż problem z drogami, których budowa dawno się zakończyła, ale nie można wykorzystać ich właściwości. Dopiero w końcu października udało się zdjąć ograniczenia prędkości na odcinku S8 Wyszków–Poręba, włączonym do ruchu rok wcześniej. Wciąż jednak są ograniczenia do 60 km/h na podwarszawskim odcinku S8 Przeszkoda–Paszków, choć samochody jeżdżą tamtędy od grudnia ub. roku. Problemem ma być uzyskanie decyzji z Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, cierpiącego na braki kadrowe. Jeszcze w ub. roku GDDKiA planowała na 2019 r. oddanie ponad 520 km nowych dróg.

CZYTAJ TAKŻE: Polska firma wyrzucona z budowy drogi ekspresowej

Tymczasem w perspektywie mogą pojawić się kolejne kłopoty na drogach, których budowa właśnie się rozpoczyna lub dopiero ma się rozpocząć. Przykładowo są obawy o wart ćwierć mld euro kontrakt Salini na odcinek S7 Widoma– Kraków, który firma zdobyła w połowie ub. roku. GDDKiA wcześniej próbowała wykluczyć Włochów z tej inwestycji, ale po ich odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej w końcu musiała podpisać umowę. Z kolei wykonawcy walczący teraz o kontrakty na S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem zaniepokoili się obecnością w przetargu firm chińskich, które wśród 10 kandydatów złożyły mocno konkurencyjne ceny. Wcześniej chińskie konsorcjum Covec wsławiło się zawaleniem budowy autostrady A2 z Łodzi do Warszawy, przygotowywanej na rozgrywki Euro 2012.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nissan Qashqai: Nowe serce na nowe czasy

To nie lifting, ale zmiana jest poważna – Nissan przewraca do góry nogami ofertę ...

Warszawa walczy ze smogiem. Kierowcy za to słono zapłacą

Prezydent M. St. Warszawa, Rafał Trzaskowski ogłosił plan walki ze smogiem. Aby go zrealizować ...

Kolejne kłopoty VW. Manipulowane również silniki benzynowe

Czy skandal wokół manipulowanych testów emisji spalin osiągnie nowy wymiar? Według raportu w "Bild ...

Chevrolet Silverado z klocków Lego

Wyścig na klocki. Chevy w pogoni za Bugatti

Hej, Bugatti, nie jesteś jedyny – wydają się mówić z dumą przedstawiciela Chevroleta. Zbudowali ...

Na polskich ulicach przybędzie elektryków na minuty

Car-sharing samochodów elektrycznych napędza elektromobilność w Polsce. W 2019 r. będzie miał ponad jedną ...

Suzuki Katana

Suzuki zachęca: Czas do szkoły

Kończy się długi weekend, czas wracać do szkoły, a konkretniej - Suzuki Moto Szkoły. ...