AdobeStock

W 2020 r. znacznie wzrośnie sprzedaż używanych samochodów. Będzie to efekt wprowadzenia zaostrzonych norm emisji spalin.

Od początku 2020 r. zacznie obowiązywać ograniczenie emisji do 95 gramów na przejechany kilometr dla nowych samochodów, co doprowadzi do wzrostu kosztów ich produkcji. A to przełoży się na podwyżki cen sięgające od kilku do kilkunastu tys. złotych. W rezultacie na nowe auta spadnie popyt, a na używane wzrośnie. Szacuje się, że o 10 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Kurczy się globalny rynek aut

Spodziewamy się wzrostu rynku samochodów używanych w 2020 roku, ponieważ podobne sytuacje obserwowaliśmy już wcześniej, gdy spadała sprzedaż nowych aut – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto. Jej zdaniem, zwiększy się grupa osób, które planowały zakup nowego samochodu, ale po podwyżkach wezmą pod uwagę auta używane w wieku do czterech lat. – To auta dużo tańsze niż nowe, przy tym często doskonale wyposażone, a pod względem technologicznym spełniające wyśrubowane normy ekologiczne i bezpieczeństwa – dodaje Topolova.

fot. AdobeStock

Przedstawiciele polskiej branży motoryzacyjnej nie ukrywają, że rosnące koszty produkcji związane z koniecznością obniżenia emisji będą musiały być przerzucane na klientów. Bo jeśli nie spełnią nowych wymogów, będą płacić wysokie kary. Według globalnej firmy analitycznej Jato Dynamics, potencjalne kary przypadające na samochód – prognozowane na podstawie sprzedaży z 2018 r. i przy założeniu braku zmian do 2021 roku – miałyby wynieść przykładowo: dla Daimlera 3192 euro, dla Volkswagena 2525 euro, dla Volvo 2425 euro, dla PSA 2194 euro, dla Nissana 1807 euro. – Wielu producentów będzie miało duży problem z dojściem do nowych wymogów – uważa Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems zajmującej się kontrolą jakości komponentów motoryzacyjnych. Kolejne lata będą dla producentów bardzo trudne – twierdzi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż nowych aut: zapaść w salonach

Według raportu AAA AUTO opartego na wynikach sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w pierwszej połowie 2019 r w Polsce pojawiło się 126,1 tys. ofert dotyczących sprzedaży aut nie starszych niż 4 lata i przebiegiem do 40 tys. km. To o 9 tys. więcej niż w drugiej połowie 2018 roku. Od stycznia do czerwca sprzedawane były auta droższe i z mniejszym przebiegiem niż rok wcześniej. Najpopularniejszymi modelami do 4 lat były Opel Astra, Ford Focus i Renault Clio.

 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Najnowszy i największy model Toyoty tylko dla szejków

Nowy Land Cruiser 300 Series to nowa flagowa terenówka Toyoty, która zadebiutowała podczas prezentacji ...

Kolejne kłopoty British Automotive Holding

Spółka British Automotive Holding (BAH), która do posiadała sieć salonów marek Jaguar i Land ...

Między Łodzią a Katowicami jeszcze wolniej. Budowa A1 się rozkręca

Na Gierkówce od poniedziałku jeszcze więcej problemów. Od 15 kwietnia zamknięty będzie kolejny fragment ...

W Poznaniu będą produkowane dostawcze Fordy

Transit Connect – tak ma nazywać się nowy samochód, który w przyszłym roku zacznie ...

Za wysokie chińskie limity aut elektrycznych

Światowe firmy samochodowe zwróciły się do władz Chin o odroczenie i złagodzenie planowanych limitów ...

Volkswagen Golf Sportsvan: Gatunek zapominany

Są samochody, które mimo wielu zalet są niedoceniane. Przeważnie dzieje się tak przez ogólną ...