„Rzeczpospolita Moto Awards 2019”: Nagrody rozdane

Po raz pierwszy motoryzacyjny portal dziennika „Rzeczpospolita” – moto.rp.pl – przyznał branżowe wyróżnienia. Wśród nagrodzonych są samochody, najlepsi menedżerowie branży, jak i warte zauważenia dodatkowe działania firm.

Publikacja: 29.03.2019 08:00

„Rzeczpospolita Moto Awards 2019”: Nagrody rozdane

Foto: moto.rp.pl

Poznań na cztery dni zamienił się w motoryzacyjną stolicę Polski. Targi Poznań Motor Show i towarzyszący im kongres Move Mobility & Vehicles poświęcony elektromobilności i temu, jak zmienia się motoryzacja i na jakim etapie przygotowań do tej rewolucji jest Polska, są więc idealnym miejscem do wręczenia po raz pierwszy nagród „Rzeczpospolita Moto Awards”. Ustalając kategorie, postanowiliśmy docenić nie tylko samochody, ale również uwzględnić działania rynkowe i biznesowe firm z branży.

Samochody rządzą…

Ale i tak to samochody są głównym bohaterem poznańskich targów, więc nie sposób od nich nie zacząć. Redakcja moto.rp.pl postanowiła przyznać dwa tytułu Auta Roku 2019 – otrzymały go Mercedes klasy A oraz Volkswagen Touareg. Klasa A to jedna z ważniejszych ubiegłorocznych premier, jeden z siódemki finalistów tegorocznej edycji Car of the Year, model, który ma przyciągnąć do Mercedesa młodszych klientów swoją przełomową innowacyjnością. To także pierwszy samochód marki, w którym zadebiutowała nowa platforma komunikacyjna MBUX, m.in. umożliwiająca konwersację kierowcy z samochodem. Hasło „Hej. Mercedes”, aktywujące ten system, stało się jednym z ważnych elementów komunikacji marki z rynkiem.

""

Mercedes klasy A – Auto Roku „Rzeczpospolitej” 2019 / fot. Mercedes

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę w imieniu Mercedesa klasy A odbiera Urszula Reichman, szefowa działu marketingu i produktu Mercedes-Benz Polska. Po prawej Wojciech Romański, jeden z redaktorów prowadzących moto.rp.pl

Foto: moto.rp.pl

Volkswagen już raz próbował stworzyć samochód zdecydowanie przewyższający wizerunek marki – konstruktorzy luksusowego Phaetona zebrali ówcześnie dostępne w koncernie innowacje i stworzyli znakomite auto, którego problemem był niewłaściwy znaczek na masce. Z trzecią generacją Touarega, która pojawiła się na rynku w ubiegłym roku, rzecz ma się podobnie, ale tym razem znaczek już nie jest problemem. Innowacji jest w nim bez liku, jest luksusowy, a do tego znakomity trakcyjnie. Całość jakby nie z półki VW, a bardziej Audi czy Porsche. Tyle, że teraz to już nie jest auto, które ma podbić Europę, ale ma się podobać na globalnych rynkach, zwłaszcza chińskim i ma zdobyć Volkswagenowi nowych klientów. Nie bez powodu premiera nowego Touarega miała miejsce w Pekinie.

""

Volkswagen Touareg, Auto Roku „Rzeczpospolitej” 2019 / fot. VW

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę odbiera Tomasz Tonder, rzecznik prasowy Grupy VW, po lewej Martin Śliwa, jeden z prowadzących serwisu moto.rp.pl

Foto: moto.rp.pl

Tytuł Ekoauta roku otrzymała druga generacja Nissana Leafa, najlepiej sprzedającego się elektryka na świecie. W Polsce w 2018 roku sprzedano 296 elektrycznych Nissanów, w tym 269 Leafów i 27 egzemplarzy dostawczego modelu e-NV200. Nissan opanował e-segment aut w kraju – należy do niego 44 procent rynku.

CZYTAJ TAKŻE: Poznań Motor Show: cały dzień wśród samochodów

""

Ekoauto 2019 – Nissan Leaf / fot. Nissan

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę za „Ekoauto roku 2019” odbiera Paweł Powalski, szef komunikacji Nissana na Europę Środkowo-Wschodnią.

Foto: moto.rp.pl

W kategorii „Debiut roku 2019” otrzymało Suzuki Jimny. O takim modelu marzy wiele firm, sprzedawców i szefów firm motoryzacyjnych. Zanim czwarta generacja Jimny wjechała na salony, już sprzedawała się znakomicie. Popyt jest tak duży, że póki co fabryka nie nadąża z produkcją, a większość tegorocznych dostaw do Europy została sprzedana zanim jeszcze ktokolwiek mógł dotknąć tego samochodu. Wszystkie egzemplarze, które dotrą do Polski mają już właścicieli. Suzuki Jimny znalazł się w ścisłym gronie nominowanych aut do tytułu World Car of the Year 2019 aż w dwóch kategoriach.

""

Suzuki Jimny – Debiut Roku 2019 / for. Suzuki

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę za „Debiut roku 2019” odbiera Mikołaj Matsumoto, dyrektor marketingu Suzuki Motor Poland.

Foto: moto.rp.pl

…ale równie istotne są firmy…

Tytuły Moto Menadżerów Roku powędrowały do Wojciecha Mieczkowskiego, dyrektora generalnego grupy PSA w Polsce i Piotra Jędracha, generalnego menedżera marek Lamborghini & Bentley Warszawa. Pierwszego uhonorowaliśmy za udane połączenie dwóch organizacji – PSA i Opla na polskim rynku. Drugiego – za zbudowanie na polskim rynku pozycji marek Bentley i Lamborghini i rynkowe sukcesy w segmencie aut luksusowych.

""

Nagrodę „Moto Menedżer Roku 2019” odbiera Piotr Jędrach, General Manager Bentley & Lamborghini Warszawa, dyrektor zarządzający VW Porsche Połczyńska w Porsche Inter Auto Polska.Po lewej Cezary Szymanek, redaktor naczelny rp.pl i zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”

Foto: moto.rp.pl

Sukces jest olbrzymi, bo mamy w ofercie Lamborghini nowy model, mówimy tu o Urusie, samochodzie z zupełnie innej półki. To nie jest takie typowe sportowe auto, tylko SUV, ale na taką ofertę czekali klienci – dzięki niemu potroiliśmy sprzedaż naszej marki w Polsce – cieszył się Piotr Jędrach, generalny menedżer marek Lamborghini & Bentley Warszawa. – To pokazuje potencjał rozwoju marek luksusowych w naszym kraju. Oczywiście wciąż rynek budują marki wolumenowe, to naturalne i oczywiste, ale coraz bardziej docenia się wyjątkowość najwyższego segmentu rynku i coraz więcej osób może sobie pozwolić na takie samochody. Ale przecież kupujący sami nie przyjdą, zarządzanie takimi markami nieco się różni od pracy z markami popularnymi, pewne rzeczy i zagadnienia, jak choćby oczekiwania klientów i ich podejście do takich właśnie aut trzeba rozumieć lepiej. Ale chyba nie jest ani łatwiej, ani trudniej, jest po prostu inaczej.

""

Nagrodę „Moto Menedżer roki 2019” odbiera Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny Grupy PSA w Polsce.

Foto: moto.rp.pl

– Ubiegły rok stał dla nas pod znakiem fuzji, związanej z dołączeniem Opla do Grupy PSA. To zawsze wyzwanie, bo trzeba wyłuskać to, co jest najlepsze w każdej organizacji. Kluczowe jest tu wykorzystanie potencjału ludzi i to się doskonale udało – mówił Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny Grupy PSA w Polsce. – Ale przecież fuzja to nie wszystko. Bycie menedżerem w tej branży oznacza dzisiaj zupełnie nowe wyzwania, których kumulacji w takiej skali nie obserwowaliśmy do tej pory. Elektryfikacja transportu, nowe normy emisji, zmiany sposobów sprzedaży, rosnące oczekiwania klientów wobec produktów. Zmienia się także to, jak samochód jest połączony z użytkownikiem, dużo mówi się o autonomiczności.To wszystko wpływa na rynek i na to, jak trzeba z nim funkcjonować. Wyzwań dla menedżerów motoryzacji będzie na pewno coraz więcej. Na pewno nie są do proste czasy, ale musimy się do nich dostosować, żeby wygrywać.

""

Nagrodę „Firma Roku 2019” odbiera Urszula Reichman Head of Marketing & Product at Mercedes-Benz Polska.

Foto: moto.rp.pl

Z kolei Firmą Roku został Mercedes-Benz Polska za wprowadzenie marki premium do pierwszej 10. najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce. W 2018 r. marka zanotowała aż 23 proc. wzrost sprzedaży. Nabywców znalazło 21 155 Mercedesów, co dało firmie 10. miejsce wśród najpopularniejszych marek ogółem.

…i ich działania…

Odrębną kategorią jest Projekt roku – tu nagradzamy działania firm wykraczające poza zwykły marketing marek, aktywność wiążącą samochody z innymi, ciekawymi lub ważnymi społecznie obszarami życia. Ponieważ przyznajemy nagrody po raz pierwszy, znalazły się tu projekty realizowane dłużej, ale warunkiem było, by „działy się one również w ubiegłym roku.

Tu na uznanie zasłużyły: BMW Polska i projekt „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”, pod którym kryje współpraca marki z czołowymi polskimi instytucjami kultury, Ford Polska i program „Ford Driving Skills for Live”, czyli działania podnoszące umiejętności jazdy młodych kierowców, Mazda Motor Poland i jej społecznościowy projekt Slow Road, marka Skoda z Volkswagen Group Polska za stworzenie Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa Škoda Autolab oraz Suzuki Motor Poland, które mocno angażuje się we wspieranie polskiego sportu.

""

Nagrodę w kategorii „Projekt roku 2019” za „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka” odbiera Maciej Sip, dyrektor marketingu BMW Polska.

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę w kategorii „Projekt roku 2019” za projekt „Slow Road” odbiera Zuzanna Glinkowska, Marketing Communication Manager w firmie Mazda Motor Poland.

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę w kategorii „Projekt roku 2019” za projekt „Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa Škoda Autolab” odbiera Klaudyna Gorzan, PR Manager marki Skoda

Foto: moto.rp.pl

""

Nagrodę w kategorii „Projekt roku 2019” za zaangażowanie w polski sport odbiera Mikołaj Matsumoto, Marketing Director Suzuki Motor Poland.

Foto: moto.rp.pl

… ale najważniejsi są ludzie

Podczas wieczornej gali przyznaliśmy także dwie nagrody specjalne, które powędrowały do dwóch wyjątkowo zasłużonych w polskiej motoryzacji osób. Pierwszym z nich jest dr. inż. Leszek Płonka, który ma swój istoty wkład w polski rynek motoryzacyjny jako dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland, Skoda Auto i Kulczyk Tradex. Rozwijał sprzedaż aut w Polsce, był członkiem zarządu, prezesem i prokurentem Kulczyk Tradex, 13 lat spędził w Skodzie i rozwinął ją na lidera rynku, przez lata pracował w centrali Skody w Mlada Boleslav gdzie był odpowiedzialny za rozwój marki Skoda na rynku indyjskim, był dyrektorem zarządzającym w firmie Hyundai Motor Poland i przyczynił się do sukcesu handlowego tej marki na polskim rynku. Teraz kończy motoryzacyjną karierę i – jak przekonywał odbierając nagrodę – jest teraz zatrudniony jako emeryt. Tyle, że specyficzny, bo podczas pierwszego dnia Poznań Motor Show był nieustająco zajęty rozmowami z najważniejszymi przedstawicielami naszego rynku motoryzacyjnego.

""

Nagrodę specjalną odbiera dr inż. Leszek Płonka, były dyrektor zarządzający Hyundai Motor Poland.

Foto: moto.rp.pl

Drugim wyróżnionym nagrodą specjalną jest Leszek Kempiński – doceniliśmy go za wieloletnie budowanie relacji pomiędzy markami Grupy Volkswagen, a rynkiem. Leszek Kempiński ostatnio był szefem komunikacji marki Audi, od ponad 20 lat związany z markami Grupy Volkswagen, legenda motoryzacyjnego PR, który postanowił zamienić swoje życie i zająć się czymś zupełnie innym, nie związanym z branżą.

– Zawsze odbierałem nagrody w imieniu firmy lub „w imieniu” samochodów. I zawsze miałem nadzieję, że kiedyś odbiorę nagrodę przeznaczoną dla mnie. Chciałem też, żeby nie została mi ona przyznana pośmiertnie. I to się udało – śmiał się Kempiński odbierając dyplom na scenie Sali Ziemi w centrum kongresowym poznańskich targów.

""

Leszek Kempiński, były szef PR Audi odbiera nagrodę specjalną.

Foto: moto.rp.pl

Poznań na cztery dni zamienił się w motoryzacyjną stolicę Polski. Targi Poznań Motor Show i towarzyszący im kongres Move Mobility & Vehicles poświęcony elektromobilności i temu, jak zmienia się motoryzacja i na jakim etapie przygotowań do tej rewolucji jest Polska, są więc idealnym miejscem do wręczenia po raz pierwszy nagród „Rzeczpospolita Moto Awards”. Ustalając kategorie, postanowiliśmy docenić nie tylko samochody, ale również uwzględnić działania rynkowe i biznesowe firm z branży.

Pozostało 95% artykułu
Tu i Teraz
Najtańszy nowy Rolls-Royce i wyjątkowy prezent pod choinkę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena