2019 r.: ruszą przetargi na budowę 435 km szybkich dróg

Blisko 20 mld zł mają kosztować szybkie drogi, na budowę których w 2019 r. uruchomione zostaną przetargi. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), będzie to 17 odcinków o łącznej długości 435 kilometrów.

Publikacja: 08.01.2019 20:01

2019 r.: ruszą przetargi na budowę 435 km szybkich dróg

Foto: fot. GDDKiA

W planach jest ogłoszenie przetargów na 14 fragmentów dróg ekspresowych, dwa odcinki dróg krajowych oraz jeden kawałek autostrady. W tym ostatnim przypadku będzie to niespełna 30-kilometrowy odcinek A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec.

""

żródło: GDDKiA

moto.rp.pl

Wśród planowanych inwestycji najdłuższymi budowami będzie przeszło 74 km trasy ekspresowej S19 Ploski-Chlebczyn oraz 54 km tej samej trasy na odcinku Choroszcz-Ploski. S19 będzie się zresztą szczególnie mocno wydłużać, bo przetargi obejmą jeszcze 3 jej fragmenty: 17 km pomiędzy Kuźnicą a Sokółką, ponadto 10 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica oraz 17 km łączących Dobrzyniewo Duże i zachodnią część Białegostoku.

CZYTAJ TAKŻE: Cięcie drogowych planów na 2019 r.

W tym roku ma być wreszcie wyłoniony wykonawca 16-kilometrowego fragmentu trasy S14 – zachodniej obwodnicy Łodzi pomiędzy węzłem Teofilów a skrzyżowaniem z droga krajową 91 w miejscowości Słowik. Miała go budować firma Eurovia, ale w ubiegłym roku wycofała się. Wcześniej, w 2017 r. unieważniono pierwszy przetarg ze względu na zbyt wysokie koszty inwestycji, bo oferty przekroczyły budżet o przeszło ćwierć miliarda złotych. W drugim przetargu zmniejszono liczbę planowanych wcześniej węzłów. Budowa S14 ma kluczowe znaczenie dla łódzkiej aglomeracji: powinna rozładować korki, przyczyniać się do zmniejszenia hałasu i redukcji emisji. Pozwoliłaby także wyprowadzić ruch tranzytowy z Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego.

""

fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Ważną inwestycją dla południa Polski będzie budowa drogi ekspresowej S1. Na 2019 r. przewidziano dwa przetargi: na budowę niespełna 7 km od węzła Podwarpie do Dąbrowy Górniczej oraz 40 km pomiędzy węzłem Kosztowy w Mysłowicach a Bielskiem-Białą. Ten drugi odcinek zastąpi obecną drogę krajową nr 1 od Katowic do Bielska, bardzo zatłoczoną i najeżoną światłami oraz fotoradarami. Natomiast na ekspresówce S7 zaplanowane zostały dwa postępowania: dla 35-kilometrowego odcinka Płońsk-Czosnów oraz 24-kilometrowego, łączącego granicę województwa świętokrzyskiego ze Szczepanowicami. Do tego dojdą przetargi na trasach: S3 (Świnoujście-Troszyn), S5 (Ornowo-Wirwajdy), S11 (Koszalin Zachód-Bobolice) oraz drogach krajowych 75 i 79. Większość inwestycji organizowana będzie w systemie projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca będzie musiał przygotować projekt, następnie zgromadzić niezbędne zezwolenia dla realizacji inwestycji, a dopiero potem rozpocząć prace.

CZYTAJ TAKŻE: Autostrady A2 i A4 dostaną po dodatkowym pasie

Według GDDKiA, procedury wyboru wykonawców mają być skrócone. Do tej pory był to jeden z czynników, który przyczyniał się do wzrostu kosztów: pomiędzy rozpasaniem przetargu a podpisaniem umowy z wykonawcą mijało co najmniej kilkanaście miesięcy, w czasie których drożały materiały budowlane i koszty pracy. Pojawi się także waloryzacja kontraktów, której maksymalna wysokość wyniesie 5 proc. wartości umowy. Obecnie sieć szybkich tras w Polsce liczy 3730 km, w tym 1638 km autostrad oraz 2092 km dróg ekspresowych. W ubiegłym roku oddano do użytku 321 km nowych tras, w tym 302 km ekspresówek oraz 19 km dróg krajowych.

W planach jest ogłoszenie przetargów na 14 fragmentów dróg ekspresowych, dwa odcinki dróg krajowych oraz jeden kawałek autostrady. W tym ostatnim przypadku będzie to niespełna 30-kilometrowy odcinek A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec.

Wśród planowanych inwestycji najdłuższymi budowami będzie przeszło 74 km trasy ekspresowej S19 Ploski-Chlebczyn oraz 54 km tej samej trasy na odcinku Choroszcz-Ploski. S19 będzie się zresztą szczególnie mocno wydłużać, bo przetargi obejmą jeszcze 3 jej fragmenty: 17 km pomiędzy Kuźnicą a Sokółką, ponadto 10 km od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica oraz 17 km łączących Dobrzyniewo Duże i zachodnią część Białegostoku.

Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych