Autostrady A2 i A4 dostaną po dodatkowym pasie

Autostrada pomiędzy Łodzią i Warszawą otrzyma dodatkowy pas w obu kierunkach, rozbudowana będzie także A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową.

Publikacja: 03.01.2019 14:26

Autostrady A2 i A4 dostaną po dodatkowym pasie

Foto: fot. GDDKiA

Wartość obu projektów to 4,6 mld zł, z czego dodanie trzeciego pasa na A2 pochłonie 0,6 mld zł. Pieniądze będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowych ogłosiły oddziały GDDKiA w Warszawie (43 km) i Łodzi (46,2 km), które odpowiadają za utrzymanie autostrady A2.

""

żródło: GDDKiA

moto.rp.pl

W województwie łódzkim termin otwarcia ofert to 29 stycznia, a w województwie mazowieckim 1 lutego 2019 roku. Czas realizacji pierwszego etapu projektu to 19 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2. Środkowy pas przygotowany jest na takie poszerzenie, nie trzeba wyburzać lub modyfikować istniejących wiaduktów.

""

Autostrada A2 między Łodzią a Strykowem będzie rozbudowana / fot. GDDKiA

moto.rp.pl

Minister Adamczyk wskazuje, że na odcinku A2 pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Mazowieckim natężenie ruchu w 2017 roku sięgnęło 58 tys. pojazdów na dobę, gdy dwa lata wcześniej dochodziło do 45 tys. pojazdów. Wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego dodatkowo zwiększy obciążenie tej trasy. Docelowo A2 pomiędzy węzłem Konotopa do węzła Pruszków będzie miała po 4 pasy w każdą stronę, a na dalszym odcinku do Łodzi po 3 pasy. A2 z dodatkowymi jezdniami powinna być gotowa w 2024-25 roku. – Jest to jedynie poszerzenie autostrady bez budowy nowych węzłów drogowych. Komplikowałyby one i wydłużały projekt, ale jeżeli wyjdzie z analiz, że są one potrzebne, to jesteśmy przygotowani, by wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Ponadto współpracujemy przy pracach planistycznych związanych z połączeniem Centralnego Portu Komunikacyjnego z siecią dróg, co również będzie miało znaczenie dla dalszych prac – wyjaśnia pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

""

źródło: GDDKiA

moto.rp.pl

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury podjęło także decyzję o poszerzeniu A4 do trzech pasów ruchu na odcinku pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Ogłoszony 17 grudnia 2018 roku przez GDDKiA przetarg ma wyłonić wykonawcę studium korytarzowego do rozbudowy lub przebudowy A4. Termin składania ofert przypada na 22 stycznia, zaś planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 roku. Wykonawca będzie miał 270 dni na przygotowanie studium.

CZYTAJ TAKŻE: Szykuje się kolejna podwyżka za przejazd autostradą

Pod uwagę brane są trzy warianty tej inwestycji – rozbudowa drogi w obecnym śladzie z przebudową węzłów, budowa drogi biegnącej nowym śladem oraz wariant pośredni, w którym tylko jedna z jedni biegłaby po nowym korytarzu. Szacunkowy koszt robót wyniósłby 4 mld zł. Ten liczący ok. 110 km odcinek trasy A4 jest najstarszym fragmentem autostradowym w Polsce. Powstał w latach 30. XX wieku i obecnie – mimo remontu – nie spełnia warunków technicznych przewidzianych dla dróg tej klasy. Nie ma pasa awaryjnego i miejsc obsługi podróżnych, a istniejące węzły są niedostosowane do współczesnych standardów autostradowych.

Wartość obu projektów to 4,6 mld zł, z czego dodanie trzeciego pasa na A2 pochłonie 0,6 mld zł. Pieniądze będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowych ogłosiły oddziały GDDKiA w Warszawie (43 km) i Łodzi (46,2 km), które odpowiadają za utrzymanie autostrady A2.

W województwie łódzkim termin otwarcia ofert to 29 stycznia, a w województwie mazowieckim 1 lutego 2019 roku. Czas realizacji pierwszego etapu projektu to 19 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2. Środkowy pas przygotowany jest na takie poszerzenie, nie trzeba wyburzać lub modyfikować istniejących wiaduktów.

Tu i Teraz
Budowa trasy S1 opóźni się o ponad 7 miesięcy. Archeologiczne odkrycie na budowie
Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km