Wartość obu projektów to 4,6 mld zł, z czego dodanie trzeciego pasa na A2 pochłonie 0,6 mld zł. Pieniądze będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowych ogłosiły oddziały GDDKiA w Warszawie (43 km) i Łodzi (46,2 km), które odpowiadają za utrzymanie autostrady A2.
żródło: GDDKiA
W województwie łódzkim termin otwarcia ofert to 29 stycznia, a w województwie mazowieckim 1 lutego 2019 roku. Czas realizacji pierwszego etapu projektu to 19 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie zaprojektowanie dodatkowych pasów ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2. Środkowy pas przygotowany jest na takie poszerzenie, nie trzeba wyburzać lub modyfikować istniejących wiaduktów.
Autostrada A2 między Łodzią a Strykowem będzie rozbudowana / fot. GDDKiA
Minister Adamczyk wskazuje, że na odcinku A2 pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Mazowieckim natężenie ruchu w 2017 roku sięgnęło 58 tys. pojazdów na dobę, gdy dwa lata wcześniej dochodziło do 45 tys. pojazdów. Wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego dodatkowo zwiększy obciążenie tej trasy. Docelowo A2 pomiędzy węzłem Konotopa do węzła Pruszków będzie miała po 4 pasy w każdą stronę, a na dalszym odcinku do Łodzi po 3 pasy. A2 z dodatkowymi jezdniami powinna być gotowa w 2024-25 roku. – Jest to jedynie poszerzenie autostrady bez budowy nowych węzłów drogowych. Komplikowałyby one i wydłużały projekt, ale jeżeli wyjdzie z analiz, że są one potrzebne, to jesteśmy przygotowani, by wdrożyć odpowiednie rozwiązania. Ponadto współpracujemy przy pracach planistycznych związanych z połączeniem Centralnego Portu Komunikacyjnego z siecią dróg, co również będzie miało znaczenie dla dalszych prac – wyjaśnia pełniący obowiązki dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.