Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Koncerny samochodowe zarabiają nie tylko na produkcji aut. Coraz częściej wchodzą w inne branże, nie kojarzone z motoryzacją. Dzięki temu budują wizerunek marki w większej grupie odbiorców niż tylko kierowcy.

Lexus właśnie zaprezentował projekt swojego pierwszego seryjnego jachtu – modelu LY 650. Jednostka o długości 20 metrów i szerokości prawie 6 metrów pomieści trzy salony i sześć sypialni. Kadłub wyróżnia się silnie zarysowanym dziobem, krzywiznami wokół pokładu i wyraźnie zaznaczoną częścią rufową. Wznoszące się, a potem opadające linie mają stylistyką nawiązywać do flagowych pojazdów marki – limuzyny LS, coupe LC i SUV-a LX.

fot. Lexus

Produkcję, sprzedaż i serwisowanie jachtów Lexusa poprowadzi amerykańska firma Marquis-Larson Boat Group. Pierwszy egzemplarz ma być gotowy w drugiej połowie 2019 roku. Globalna premiera jednostki zaplanowana została na jego koniec. Lexus produkuje także motorowe łodzie sportowe, którymi zajmuje się należąca do Toyoty firma Marine Business. Powstała jeszcze w 1990 roku dla rozwijania budowy łodzi klasy premium opartych o technologie stosowane przy produkcji samochodów Lexusa.

Na dwa kółka

Na tegorocznych targach samochodowych w Genewie Peugeot zaprezentował rower górski z napędem elektrycznym. Peugeot eM02 FS Powertube ma być początkiem nowej generacji jednośladów francuskiego producenta. Posiada pełną amortyzację i wmontowaną w ramę baterię o pojemności 500 Wh zapewniającą zasięg do 125 kilometrów.

eM02 FS Powertube, górski e-rower spod znaku Lwa
eM02 FS Powertube, górski e-rower spod znaku Lwa / fot. Peugeot

Peugeot produkuje rowery praktycznie od początku istnienia firmy, która zaczynała zresztą od wytwarzania i sprzedaży młynków do kawy, stelaży parasolek, mechanizmów zegarów, oprawek okularów i właśnie jednośladów. W czasie I wojny światowej z zakładów Peugeota wyjechało ich ponad 60 tysięcy. A w pierwszej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkcji sięgała 220 tys. sztuk rocznie. Dziś francuska marka oferuje zarówno rowery popularne – miejskie czy trekkingowe, jak i profesjonalne – do startów w wyścigach szosowych czy dla zawodników kolarstwa górskiego.

CZYTAJ TAKŻE: BMW tańsze od Peugeota

Jednośladami interesują się także samochodowe marki premium. Na początku obecnej dekady innowacyjny rower elektryczny zbudowało Audi. Miał silnik o mocy 2,3 kW, co pozwoliło na rozpędzenie go do prędkości 80 kilometrów na godzinę. Oferował 5 trybów jazdy: bez użycia silnika, z elektrycznym wspomaganiem pedałowania, tylko na silniku oraz dwa tryby asystujące jazdę na tylnym kole. Rower wyposażony został w 9-biegową przerzutkę i hydrauliczne hamulce tarczowe. Zaprezentowano go na zlocie miłośników aut z Grupy Volkswagena nad malowniczym jeziorem Wörthersee.

Cervelo P5x Lamborghini Edition podczas premiery Lamborghini Urusa / fot. matpras

Jednoślady pod swoim brandem oferują też inne marki, nawet Lamborghini. Włoska marka supersamochodów zaprezentowała przygotowany razem z kanadyjskim producentem wyczynowych rowerów, firmą Cervelo, rower do triathlonu. Cervelo P5x Lamborghini Edition miał premierę podczas Salonu Samochodowego w Genewie, przy okazji premiery pierwszego SUV-a tej marki, modelu Urus. Rower powstał w zaledwie 25 numerowanych egzemplarzach. Jak na technologiczne cacko został także odpowiednio wyceniony – na 20 tys. euro.

Ciuchy i inne gadżety

Producenci aut zarabiają także na ubiorach i dodatkach. Przykładem jest Porsche, którego firma – Porsche Design – zajmuje się produkcją ekskluzywnej konfekcji dla kobiet i mężczyzn. Jej logo można także znaleźć na długopisach, okularach, zegarkach, słuchawkach czy telefonach komórkowych. Te ostatnie wytwarzane są zresztą przez producentów telefonów – jak Huawei czy BlackBerry. Dzięki współpracy z Porsche ich aparaty mają podkręcone wzornictwo i parametry. A przede wszystkim cenę, przy której iPhone X wcale nie wydaje się drogi.

Z drugiej strony, producent tego ostatniego wchodzi w motoryzację. Apple już od kwietnia ub. roku testuje w Kalifornii samochody autonomiczne, a finalny produkt – Apple Car ma być gotowy w latach 2023-2025.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Koninie powstanie zakład wytwarzający materiały do baterii aut elektrycznych

W Koninie w 2021 roku ruszy zakład brytyjskiej firmy Johnson Matthey wytwarzający zaawansowane materiały ...

BEZPIECZNA JAZDA: Czas na szkolenia

W Polsce doskonalenie techniki jazdy jest wciąż niedocenianym i dość kosztownym sposobem podnoszenia umiejętności ...

Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów

Polska ma największą w UE flotę ciężarówek i autobusów, ale po kraju ciągle jeździ ...

System e-Toll może być mandatową żyłą złota

Nowy system poboru opłat e-Toll już działa. Teraz przyszedł czas na podanie cennika kar ...

Test praktyczny zasięgu aut elektrycznych. Tesla i Mustang na czele

Organizacja Norwegian Automotive Federation (NAF) postanowiła sprawdzić zasięg pojazdów elektrycznych. Do testu wytypowano 21 ...

Który samochód elektryczny ma najmniejszą utratą wartości?

Które z aut elektrycznych oferowanych na polskim rynku mają najlepszą wartość rezydualną? Zestawienie Top ...