Jest szansa na odrodzenie Volkswagena Scirocco. Wyprodukowano 1,4 mln egz. tego coupe

Volkswagen analizuje wewnętrzne propozycje projektowe, inżynieryjne i produkcyjne dotyczące powrotu Scirocco Coupé w formie modelu elektrycznego. Informuje o tym brytyjski Autocar, powołując się na „wysokiego rangą informatora”.

Publikacja: 03.03.2024 01:24

Volkswagen rozważa możliwość przywrócenie modelu Scirocco

Volkswagen rozważa możliwość przywrócenie modelu Scirocco

Foto: mat. prasowe

Nadchodzący Volkswagen Scirocco może stać się częścią większego projektu Grupy VW. Zbudowany może zostać na bazie elektrycznego Porsche Cayman/Boxster, który trafi na rynek w 2025 roku, produkcyjnej wersji Cupry Dark Rebel i nowej generacji Audi TT. Scirocco może stać się coupe w stylu lat 70. Nie pojawi się na rynku wcześniej niż w 2028 roku, czyli po nowym Golfie, który ma być dostępny w sprzedaży od 2027 roku – pod warunkiem, że szef marki Thomas Schäfer wyrazi zgodę na jego produkcję. W przeciwieństwie do elektrycznego Golfa, który będzie oparty na nowej platformie SSP (Scalable Systems Platform), nowy VW Scirocco mógłby bazować na dostosowanej wersji całkowicie elektrycznej platformy PPE (Premium Platform Electric) zastosowanej w nowym Porsche Boxster/Cayman. Zapewnia ona wysoki stopień elastyczności pod względem dopasowania rozstawu osi, kół i prześwitu.

Czytaj więcej

Cupra Born VZ: Nowy hot hatch z napędem na tył. Ma napęd elektryczny i 326 KM

Autocar spekuluje, że wersja z napędem na tylne koła mogłaby mieć 300 KM mocy, a model z napędem na wszystkie koła 400 KM. Ten drugi wariant móglby zostać ochrzczony nazwą Scirocco R. Podczas gdy nowy Boxster/Cayman i Cupra Dark Rebel są zaprojektowane jako dwumiejscowe modele, nowe Scirocco i TT mogą mieć większy rozstaw osi. Dzięki temu da się uzyskać miejsce na tylne siedzenia i większy bagażnik. Pierwsze propozycje projektowe czwartej generacji Scirocco powstały na początku 2023 roku, wkrótce po objęciu stanowiska szefa designu Volkswagena przez Andreasa Mindta, który wcześniej kierował projektowaniem w firmie Bentley i często nawiązuje do oryginalnego Scirocco wykreowanego przez Giorgetto Giugaro z 1974 r., wyjaśniając i opisując swoją wizję wyglądu modeli Volkswagena nowej generacji.

Trzy generacje Volkswagena Scirocco

Od czasu wprowadzenia na rynek w 1974 r. Scirocco doczekało się kilku generacji. Volkswagen Scirocco pierwszej generacji (typ 53, 1974 – 1981) zostało wprowadzone na rynek w 1974 r. Sprzedano ponad 500 000 sztuk na całym świecie. Topową wersją był VW Scirocco GTI z silnikiem 1,6 litra. Pierwsze Scirocco zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro, znanego włoskiego projektanta samochodów. Produkcja zakończyła się w 1981 roku.

Volkswagen Sciricco GT (1978 rok/Mk1)

Volkswagen Sciricco GT (1978 rok/Mk1)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco GTI (1976 rok/Mk1)

Volkswagen Scirocco GTI (1976 rok/Mk1)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco GTI (1976 rok/Mk1)

Volkswagen Scirocco GTI (1976 rok/Mk1)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco drugiej generacji (typ 53B) był produkowany w latach 1981 – 1992. Wynik sprzedaży był jeszcze bardziej imponujący. Wyprodukowano ponad 600 000 sztuk tego modelu. Topową wersją było Scirocco GTX z silnikiem 1,8 litra produkowane w latach 1984-1989.

Volkswagen Scirocco GT (1985 rok/Mk2)

Volkswagen Scirocco GT (1985 rok/Mk2)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco GT (1985 rok/Mk2)

Volkswagen Scirocco GT (1985 rok/Mk2)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco (1985 rok/Mk2)

Volkswagen Scirocco (1985 rok/Mk2)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco trzeciej generacji (typ 1K8) było oferowane na rynku w latach 2008–2017. Wyprodukowanych zostało ponad 300 000 egz. Topową wersją było Scirocco R (od 2009 r.) z silnikiem o pojemności 2,0 litrów i turbodoładowaniu o mocy 265 KM. Za projekt odpowiada Klaus Bischoff, szefa Centrum Projektowego Volkswagena. Zachował sportową sylwetkę i charakterystyczne cechy Scirocco, ale wprowadził bardziej nowoczesne styl. W 2014 r. trzecia generacja otrzymała facelifting. Produkcję zakończono latem 2017 r.

Volkswagen Scirocco (2014 rok/Mk3)

Volkswagen Scirocco (2014 rok/Mk3)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco (2014 rok/Mk3)

Volkswagen Scirocco (2014 rok/Mk3)

Foto: mat. prasowe

Volkswagen Scirocco (2014 rok/Mk3)

Volkswagen Scirocco (2014 rok/Mk3)

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Oto Volkswagen Golf po modernizacji. Witamy generację osiem i pół

Nadchodzący Volkswagen Scirocco może stać się częścią większego projektu Grupy VW. Zbudowany może zostać na bazie elektrycznego Porsche Cayman/Boxster, który trafi na rynek w 2025 roku, produkcyjnej wersji Cupry Dark Rebel i nowej generacji Audi TT. Scirocco może stać się coupe w stylu lat 70. Nie pojawi się na rynku wcześniej niż w 2028 roku, czyli po nowym Golfie, który ma być dostępny w sprzedaży od 2027 roku – pod warunkiem, że szef marki Thomas Schäfer wyrazi zgodę na jego produkcję. W przeciwieństwie do elektrycznego Golfa, który będzie oparty na nowej platformie SSP (Scalable Systems Platform), nowy VW Scirocco mógłby bazować na dostosowanej wersji całkowicie elektrycznej platformy PPE (Premium Platform Electric) zastosowanej w nowym Porsche Boxster/Cayman. Zapewnia ona wysoki stopień elastyczności pod względem dopasowania rozstawu osi, kół i prześwitu.

Samochód Jutra
Nadchodzi nowa Mazda MX-5. To najchętniej kupowany roadster na świecie
Samochód Jutra
Powrót legendarnej brytyjskiej marki samochodowej. Nowy model już za dwa lata
Samochód Jutra
Kolejna marka samochodowa chce być premium. Nowy model już w 2027 r.
Samochód Jutra
Citroen walczy o klientów. Tak wygląda następca popularnego SUV-a
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Samochód Jutra
Nowe plany Volvo. Pojawią się dwa nowe sedany. Jeden z nich już w przyszłym roku