Rynek pojazdów elektrycznych coraz bardziej przyspiesza. Czy infrastruktura nadąża za popytem biorąc pod uwagę problemy przyłączeniowe czy związane z odbiorami stacji?
To prawda. Obecnie obserwujemy trend polegający na zdecydowanie szybszym rozwoju floty EV względem tempa rozbudowy sieci ogólnodostępnych stacji ładowania. Liczba pojazdów z napędem elektrycznym przypadających na jeden punkt wzrosła z 5,6 w 2019 r. do 14,7 w roku 2022. Już teraz pojawia się obawa niedoboru ładowarek, mimo że od lipca 2021 r. do lipca 2022 r. przybyło 575 stacji AC i 139 urządzeń DC. Oznacza to, że liczba nowo instalowanych ładowarek prądu przemiennego wzrosła o 154%, natomiast prądu stałego – tylko o 30%. To potwierdza, że mimo zdecydowanego wzrostu popytu na usługi ładowania, to właśnie segment stacji DC jest szczególnie mocno ograniczany przez bariery systemowe w postaci przewlekłych procedur przyłączeniowych oraz braku odpowiedniej infrastruktury elektroenergetycznej. Nie można też niestety pominąć problemów związanych z długiego czasu oczekiwania na wybudowanie przyłącza przez OSD (średnio 1 – 2 lata, w niektórych przypadkach nawet 3 lata), czy też brakiem przygotowania infrastruktury energetycznej przy autostradach i drogach szybkiego ruchu pod kątem odpowiedniej mocy. By przeciwdziałać tym rynkowym barierom wraz z partnerami pracujemy nad propozycją zmian w przepisach zawierającą postulaty rozwiązań regulacyjnych znoszących największe bariery opóźniające rozbudowę sieci ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce. Będziemy omawiać te kwestie również podczas Kongresu Nowej Mobilności, którego trzecia edycja odbędzie się już 12-14 września w Łodzi.
Czy Unia Europejska ma plan na rozbudowę sieci? Jak to odnosi się do polskiego rynku?
Jednym z kluczowych postulatów ogłoszonego w lipcu 2021 r. przez Komisję Europejską pakietu „Fit for 55” jest nowelizacja dyrektywy 2014/94/UE ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i zastąpienie jej bezpośrednio wiążącym i niewymagającym implementacji rozporządzeniem. Projekt AFIR koncentruje się m.in. na obowiązkach w zakresie rozbudowy stacji ładowania. Państwa członkowskie będą musiały zapewnić wzrost mocy sieci ładowarek proporcjonalny do rozwoju floty samochodów z napędem elektrycznym (1 kW dla każdego nowo zarejestrowanego BEV i 0,66 kW dla każdego PHEV). Obecnie (ze względu na stosunkowo niewielką flotę samochodów z napędem elektrycznym) Polska jest w stanie sprostać wymogom planowanego rozporządzenia. Moc zainstalowana sieci ogólnodostępnej infrastruktury ładowania wynosi 77 MW – o 39 MW więcej niż przewiduje projekt AFIR. Jednak biorąc pod uwagę prognozy dotyczące rozwoju polskiej floty BEV i PHEV, ujęte w raporcie PSPA „Polish EV Outlook 2022”, a także wymogi rozporządzenia, już w 2025 r. moc stacji ładowania funkcjonujących w Polsce powinna wzrosnąć do 435,8 MW, w 2030 r. do 1383,5 MW, zaś w 2035 r. – do 2613,1 MW. To oznacza konieczność podwyższenia mocy zainstalowanej niemal sześciokrotnie za niecałe trzy lata, zaś za niecałe osiem lat - aż osiemnastokrotnie. Uwzględniając wszystkie bariery systemowe opóźniające tempo rozbudowy infrastruktury ładownia w Polsce wypełnienie celów wyznaczonych przez AFIR będzie olbrzymim wyzwaniem.
Czy w tych działaniach pomoże projekt rozmieszczenia sieci ładowania wzdłuż szlaku TEN-T, zgodnie z przetargiem przygotowanym przez Ministerstwo?