W okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. z Niemiec wyeksportowano 520 tys. samochodów elektrycznych o wartości 23,9 mld euro. Eksport tych modeli wzrósł wolumenowo ponad dwukrotnie (+103,9 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku (255 000 sztuk o wartości 12,0 miliardów euro). Najważniejszym odbiorcą samochodów elektrycznych w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy była Belgia (73 tys. szt.), następnie Holandia (72 tys. szt.) i Wielka Brytania (71 tys. szt.). Do Stanów Zjednoczonych wyeksportowano 51 000 samochodów elektrycznych.
Czytaj więcej
Potężny, odważnie wyglądający SUV z bogatym wyposażeniem i atrakcyjną cenę rzuca rękawicę markom klasy premium. Mocnymi atutami Kii EV9 są również skuteczny napęd elektryczny oraz szybko ładujący się akumulator.
Eksport modeli spalinowych nadal rośnie
Nawet jeśli udział elektrycznych aut w całkowitym eksporcie niemieckich samochodów rośnie, jednak w okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. samochody z klasycznymi silnikami spalinowymi nadal stanowiły większość niemieckiego eksportu samochodów. W tym okresie wyeksportowano 1,1 mln samochodów osobowych z silnikami spalinowymi o wartości 42,0 mld euro. W ujęciu wolumenowym było to o 9,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Najważniejszymi krajami kupującymi były Stany Zjednoczone (142 000 sztuk), następnie Wielka Brytania (118 000 sztuk) i Chiny (116 000 sztuk). Natomiast eksport pojazdów hybrydowych spadł o 15,5 proc. w pierwszych ośmiu miesiącach 2023 r. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wyeksportowano 487 000 aut o wartości 20,7 miliarda euro. Głównym odbiorcą były Stany Zjednoczone z 55 000 pojazdów.
Wzrósł także import: 308 tys. samochodów elektrycznych sprowadzono za 9,8 mld euro, a jego wolumen był o 66,6 proc. większy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego od stycznia do sierpnia 2022 r. (185 tys. sztuk o wartości 5,1 mld euro). Najważniejszymi krajami-dostawcami samochodów elektrycznych były Chiny, a następnie Korea Południowa i Francja. W tym samym okresie import samochodów osobowych z silnikami spalinowymi wzrósł wolniej. W trzech najważniejszych klasach pojemnościowych samochodów wyposażonych wyłącznie w silniki spalinowe sprowadzono łącznie 768 tys. samochodów o wartości 18,6 mld euro, czyli o 11,4 proc. więcej niż w pierwszych ośmiu miesiącach 2022 r. W tym czasie niemiecki przemysł samochodowy sprowadził 689 tys. klasyczne silniki spalinowe o wartości 15,3 miliarda euro. Najważniejszymi krajami-dostawcami tego typu napędów były Hiszpania, Czechy i Słowacja. W przeciwieństwie do rozwoju samochodów elektrycznych i samochodów z silnikami czysto spalinowymi, import pojazdów hybrydowych spadł. W okresie od stycznia do sierpnia 2023 r. zaimportowano 242 tys. pojazdów o wartości 8,3 mld euro (rok poprzedni: 336 tys. pojazdów; 10,5 mld euro). Odpowiada to ilościowemu spadkowi o 27,9 proc.
Czytaj więcej
Zamożni klienci bardzo często trafiają do Rolls-Royce’a i zamawiają uszyte na miarę auta. Dokładnie taka sama historia dotyczy tego egzemplarza, który został zamówiony przez włoskiego właściciela winnic.