Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad

William Li, dyrektor generalny Nio, wydaje się być spokojny, skromny i unika politycznych eskapad. W porównaniu do prezesa Tesli Elona Muska, Li realizuje długoterminową strategię i polega na cierpliwości. Uważa, że ​​firma może się ugruntować dzięki innowacjom w dziedzinie systemów wspomagania kierowcy.

Publikacja: 14.05.2025 19:45

William Li, założyciel i dyrektor generalny Nio

William Li, założyciel i dyrektor generalny Nio

Foto: mat. prasowe

William Li niedługo skończy 51 lat, urodził się na farmie mleczarskiej na prowincji we wschodnich Chinach w Anhui. Założyciel Nio uchodzi za człowieka spokojnego, skromnego, który ma stabilne środowisko współpracowników i emanuje przyjacielskim nastawieniem. Li jest często porównywany do Elona Muska ze względu na swoje innowacyjne podejście do elektromobilności i wizję przyszłości transportu. Rozpoczął swoją karierę w wieku 21 lat, zakładając pierwszą firmę internetową w 1996 r. Cztery lata później założył Bitauto Holdings, platformę e-commerce specjalizującą się w usługach motoryzacyjnych, która stała się jednym z wiodących dostawców tego typu usług w Chinach.

Czytaj więcej

Ten mały elektryk z Chin ma podbić Europę. Cena poniżej 85 tys. zł

W 2014 roku William Li założył Nio z misją stworzenia "User Enterprise" – firmy skoncentrowanej na użytkowniku, redefiniującej doświadczenie posiadania samochodu. Nio postawiło na innowacyjne technologie jak np. system wymiany baterii (Battery Swap) i model subskrypcyjny Battery as a Service (BaaS). Kupujesz samochód bez baterii, co obniża jego cenę początkową (nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych). Zamiast kupować akumulator staje się on modelem subskrypcyjnym z miesięczną opłatą. W ramach usługi klient ma dostęp do sieci stacji wymiany baterii "Nio Power Swap Station", gdzie w ciągu około 3–5 minut możesz automatycznie wymienić rozładowaną baterię na naładowaną. Nio rozpoczęło budowanie stacji i wdrażanie Baas również w Europie np. w Norwegii i Niemczech. ​

Nio EL6

Nio EL6

Foto: mat. prasowe

Wejście do Europy marki Nio opiera się na długofalowej strategii

Nio rozpoczęło ekspansję na rynki międzynarodowe, w tym europejski. W 2021 roku firma rozpoczęła sprzedaż swoich aut w Norwegii, a następnie rozszerzyła działalność na inne kraje europejskie, takie jak Niemcy, Holandia, Wielka Brytania, Dania, Szwecja i Węgry. ​Marka wprowadziła innowacyjne rozwiązania jak np. Nio House – ekskluzywne salony marki łączące funkcje showroomu, kawiarni i przestrzeni coworkingowej.  William Li na rynku europejskim opiera się na długoterminowej strategii i często mówi o „cierpliwości” w budowaniu marki. Sprzedaż samochodów Nio na całym świecie wzrosła o ponad jedną trzecią w pierwszym kwartale. Założyciel marki poszukuje partnerstw – w każdej formie: z innymi producentami samochodów, firmami energetycznymi. W tym roku na rynek trafi dziewięć nowych modeli.

William Li niedługo skończy 51 lat, urodził się na farmie mleczarskiej na prowincji we wschodnich Chinach w Anhui. Założyciel Nio uchodzi za człowieka spokojnego, skromnego, który ma stabilne środowisko współpracowników i emanuje przyjacielskim nastawieniem. Li jest często porównywany do Elona Muska ze względu na swoje innowacyjne podejście do elektromobilności i wizję przyszłości transportu. Rozpoczął swoją karierę w wieku 21 lat, zakładając pierwszą firmę internetową w 1996 r. Cztery lata później założył Bitauto Holdings, platformę e-commerce specjalizującą się w usługach motoryzacyjnych, która stała się jednym z wiodących dostawców tego typu usług w Chinach.

Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą
Producenci
Cupra zaliczyła najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii
Producenci
Wszystkie problemy Stellantisa: akcje w dół, koniec produkcji w Polsce