W 2021 r. liczba lekkich pojazdów sprzedanych na całym świecie wyniosła 78 milionów, a wartość przedsiębiorstw producentów samochodów sięgnęła 3,5 biliona dolarów. Według IHS Markit, w ciągu następnych pięciu lat sprzedaż samochodów jednostkowych wzrośnie o 4,7 proc. rocznej stopy wzrostu i osiągnie nowy rekord w wysokości 98 milionów sztuk w 2026 roku. Amerykańska firma zarządzająca inwestycjami ARK Investment Management zgadza się z konsensusem, że sprzedaż jednostkowa wzrośnie o 20 milionów w ciągu najbliższych pięciu lat, ale wartość producentów samochodów prawdopodobnie spadnie o około 20 proc. do około 2,8 biliona dolarów. Gdyby pojawiły się usługi autonomicznych taksówek, jak sugerują badania ARK, sprzedaż pojazdów prawdopodobnie spadnie o 8 proc. do 72 milionów, co obniży wartość przedsiębiorstw klasycznych producentów aut o ponad 60 proc. do 1,3 biliona dolarów.
Czytaj więcej
Przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku południowokoreański SsangYong odnotował w Polsce wzrost sprzedaży o ponad 630 procent względem zeszłego roku. To jeden z nielicznych przypadków wzrostu sprzedaży w dobie ogólnych spadków rejestracji.
Historycznie, sprzedaż jednostkowa była dobrym wskaźnikiem wzrostu wartości przedsiębiorstwa w globalnym przemyśle samochodowym. – Obecnie uważamy, że branża motoryzacyjna przechodzi dwie głębokie zmiany, które zrywają związek między sprzedażą jednostkową a wartością przedsiębiorstwa: przejście z silnika spalinowego na pojazdy elektryczne i, choć jeszcze wcześnie, przejście z pojazdów napędzanych przez człowieka na pojazdy autonomiczne – zauważają specjaliści z ARK. Prognozy dotyczące globalnej sprzedaży jednostek w 2026 r. wynoszą ok. 100 mln sztuk, ok. 80 mln aut spalinowych i ok. 20 mln elektrycznych. W przeliczeniu na stopy wzrostu do 2026 roku samochody napędzane paliwem będą nadal rosły w tempie ok. 1,7 proc., a pojazdy elektryczne o 33 proc. Jeśli te prognozy okażą się trafne, do 2026 roku wartość producentów samochodów spadnie z 3,5 bln USD dzisiaj do 2,8 bln USD. Całkowita sprzedaż pojazdów prawdopodobnie spadnie o około 8 proc. w ciągu najbliższych pięciu lat, z ok. 78 mln sztuk w 2021 r. do ok. 72 mln w 2026 r. Co więcej, 44 proc. z 72 mln prawdopodobnie będzie zasilane klasycznym paliwem, 26 proc. elektrycznie i 30 proc. autonomicznie elektrycznie.
– Jeśli nasze założenia dotyczące pojazdów elektrycznych i autonomicznych pojazdów elektrycznych są poprawne, to dzisiejsza wartość 3,5 biliona dolarów w globalnej wartości firm samochodowych wydaje się dyskontować znacznie wyższy profil marży dla branży, niż osiągany przez lata. Naszym zdaniem przejście na elektryczność i autonomiczne modele raczej nie spowoduje wzrostów zysku. Jeśli się mylimy i autonomia się nie rozwinie się branża nadal wydaje się być przewartościowana ze względu na przyspieszoną zmianę preferencji konsumentów w kierunku pojazdów elektrycznych kosztem pojazdów napędzanych paliwem – podsumowują analitycy ARK Non-Autonomous EV Base Case.
Czytaj więcej
Nowy Mercedes GLC zwiększa przestrzeń, wyposażenie i korzysta z wszystkich dobrodziejstw technologicznych jakie wniosła klasa C. GLC to bardzo ważne auto, bo w końcu jest najczęściej kupowanym Mercedesem na świecie.