Nadzieja Mercedesa na lepsze jutro. Nowy CLA ma przyciągnąć młodych klientów

Mercedes pokazał światu nowego CLA. Limousine w stylu coupé najpierw z napędem elektrycznym, ale później również z silnikami spalinowymi. Auto, które rozpoczyna w Mercedesie nowy rozdział.

Publikacja: 16.03.2025 14:55

Nowy Mercedes CLA początkowo dostępny będzie z napędem elektrycznym, ale w tym roku pojawią się równ

Nowy Mercedes CLA początkowo dostępny będzie z napędem elektrycznym, ale w tym roku pojawią się również modele z silnikami spalinowymi

Foto: mat. prasowe

Takiej imprezy, jak pokaz nowego modelu CLA Mercedes jeszcze nie robił. Do wynajętej willi, na wzgórzach Rzymu, zaproszonych zostało około 500 gości, z czego tylko połowa to dziennikarze motoryzacyjni. Reszta to gwiazdy, celebryci i nowi twórcy kontentu – czyli wszyscy ci, którzy publikują swoje treści na instagramie, tik-toku czy youtubie. Po liście gości wyraźnie widać nie tylko to, że rynek treści się zmienia, ale i fakt, że Mercedes szuka dotarcia do nowych grup klientów. Młodych klientów. To, jak bardzo CLA jest ważnym modelem dla Mercedesa widać chociażby po tym, że prezentował go szef wszystkich szefów – Ola Källenius. Nic dziwnego, od sukcesu tego modelu nie tylko waży się utrzymanie posady przez prezesa Mercedesa, ale również to, że CLA jest nowym progiem wejścia do rodziny Mercedesa. Z portfolio znika bowiem klasyczna A-klasa i wszystkie jej warianty. Rolę bazowego modelu przejmuje właśnie CLA, które dostępne będzie jako limuzyna, a później również shooting brake, czyli stylowe kombi. Mimo, że na prezentacji został pokazany wyłącznie elektryk to nie martwcie się, CLA będzie dostępne również z silnikami spalinowymi.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: Albert Warner

Ta wcale nie taka mała limuzyna, która ma 4,72 metra długości (plus 4 cm względem aktualnego CLA i niecałe 3 cm mniejsza od C-klasy) wyraźnie nawiązuje do linii Mercedesa, którą ponad 20 lat temu zapoczątkował CLS, pierwsza limuzyna coupe. Zaokrąglone i zoptymalizowane aerodynamicznie linie pozwoliły uzyskać bardzo dobry wynik opływu powietrza, który wynosi jedynie 0,21. Mercedes wprowadził do sylwetki wiele ciekawych stylistycznych akcentów, ale rewolucji pod kątem wyglądu nie ma. Jest za to ładnie, ale zachowawczo. Patrząc z przodu na pewno zauważycie osłonę wlotu powietrza w której dużą, centralną gwiazdę otaczają 142 podświetlone, mniejsze gwiazdki. Tym będzie różnić się elektryczna wersja od spalinowej, która w tym miejscu otrzyma wloty powietrza, a oświetlona będzie tylko krawędź grilla. Kolejnym oświetlonym elementem jest pas świetlny łączący przednie reflektory. Klienci, którzy zdecydują się na opcjonalne reflektory otrzymają światła do jazdy dziennej w kształcie gwiazdy. Z tyłu jest nieco więcej stylistycznej odwagi. Pas świetlny przechodzi przez całą szerokość nadwozia i kończy się na światłach stylizowanych na wzór gwiazdy w półkolu. Tu nie ma różnic między wersją elektryczną i hybrydową. Bo od teraz elektryki w Mercedesie będą się różnić od siebie tylko detalami. Koniec z modelami EQ, które promowała zupełnie odmienne kształty. Ten pomysł się nie przyjął.

Czytaj więcej

Hit sprzedaży Mercedesa przechodzi największą zmianę w historii modelu
Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Mercedes nazywa nowego CLA „najinteligentniejszym samochodem”, jaki kiedykolwiek zbudował. Powodem tego jest nowy, wewnętrznie opracowany „System Operacyjny Mercedes-Benz” (MB.OS). Ta wspomagana sztuczną inteligencją architektura elektroniczna współpracuje z „superkomputerami” (to określenie samego Mercedesa), które są połączone z chmurą. Nowa (czwarta) generacja MBUX, wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji od Microsoftu i Google. Nowy CLA będzie mógł prowadzić złożone, wieloczęściowe dialogi ze swoimi pasażerami za pośrednictwem „asystenta wirtualnego MBUX”, a także będzie miał „pamięć krótkotrwałą”. Asystent pojawia się na ekranie głównym systemu informacyjno-rozrywkowego w postaci gwiazdy Mercedesa, czyli „żywego”, kolorowego awatara i aktywuje się na „Hej Mercedes”. Dzięki ChatGPT w wersji „4o”, wyszukiwarce Microsoft Bing i chatbotowi AI firmy Google Gemini, zgromadzona wiedza z internetu będzie dostępna dla kierowcy i pasażerów. Nawigacja będzie oparta na Mapach Google.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

CLA z zupełnie nowym pomysłem na wnętrze

Wizualnie, w kokpicie CLA dominuje superekran MBUX. Łączy on 10,25-calowy wyświetlacz kierowcy i 14-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego pod wspólną szklaną powierzchnią. Dodatkowo deskę rozdzielczą można rozbudować o opcjonalny 14-calowy monitor po stronie pasażera. Tutaj możesz uzyskać dostęp do treści z serwisów streamingowych Disney+ i Ridevu, a także grać w gry wideo. Najważniejszym elementem wyświetlacza kierowcy jest system nawigacji „MBUX Surround Navigation”, który płynnie łączy widok asystenta kierowcy z trójwymiarowym obrazem otoczenia i wskazówkami dotyczącymi trasy w czasie rzeczywistym. Na życzenie dostępny jest wyświetlacz przezierny (head-up display). Mercedes zastosował nowe podejście do wykorzystywanych materiałów. Na szczególną uwagę zasługuje nowo opracowana tapicerka siedzeń z perłowym efektem w kolorze „Black/Clean White Pearl”, a także elementy ozdobne wykonane z drewna o otwartych porach, szczotkowanego aluminium. Ponadto, nowością jest dekoracyjna powierzchnia wykonana z papieru. Bagażnik ma pojemność 405 litrów – o 55 litrów mniej niż u poprzednika. W elektryku dodatkową przestrzeń 101 litrów znajdziemy pod przednią maską.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Nowy model CLA powstał w oparciu o platformę „Mercedes Modular Architecture” (MMA), która może zostać wyposażona w napęd spalinowy lub elektryczny. Elektryk otrzyma systemem 800-woltowy, co umożliwi szybkie ładowanie do 320 kW, a to ma przełożyć się na załadowanie 325 km w 10 min. Na początek w sprzedaży pojawi się elektryczny model CLA w dwóch wersjach. CLA 250+ z silnikiem elektrycznym umieszczonym na tylnej osi, generuje moc 272 KM. Natomiast CLA 350 4-Matic wyposażony w dwa silniki oferuje napęd na wszystkie koła i moc 354 KM, przy czym silnik elektryczny umieszczony na przedniej osi odpowiada wyłącznie za doładowanie. Mocniejsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, słabsza potrzebuje 6,9 ​​sekund na rozpędzenie się do setki. W obu przypadkach prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 210 km/h.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Elektryczny CLA z zasięgiem prawie 800 km

Mercedes obiecuje sensacyjnie niskie zużycie prądu. CLA 250+ ma zużywać zaledwie 12,2–14,1 kWh/100 km, a model 350 zużywa niewiele więcej bo 12,5–14,7 kWh. Oprócz dobrej aerodynamiki, standardowej pompy ciepła, dwubiegowa skrzynia biegów ma być jednym z powodów wydajności napędu. Rekuperację można ustawić w czterech poziomach. CLA jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy, który ma pojemność 85 kWh. Ma on umożliwić wersji CLA 250+ osiągnięcie zasięgu WLTP wynoszącego 792 km, a CLA 350 wynik 771 km w trybie WLTP. Nowy CLA umożliwia również ładowanie dwukierunkowe, ale ta funkcja zostanie aktywowana nieco później poprzez aktualizację oprogramowania.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Mercedes CLA z silnikiem spalinowym pojawi się na rynku nieco później niż wersja elektryczna. Będzie wyposażony w 1,5-litrowy turbodoładowany hybrydowy silnik benzynowy. Mercedes nie ujawnił jeszcze danych technicznych tego modelu. Napęd będzie jednak dostępny w trzech poziomach mocy oraz z napędem na przednie lub na wszystkie koła. Z technicznych rzeczy wiadomo, że benzynowy CLA przy niewielkiej mocy będzie mógł poruszać się w trybie elektrycznym, a żeglowanie ma być dostępne do prędkości około 100 km/h.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Elektroniczne systemy wspomagające kierowcę opierają się na ośmiu kamerach, pięciu radarach i dwunastu czujnikach ultradźwiękowych, a także na chłodzonym cieczą komputerze. CLA jest standardowo wyposażony w automatyczny system kontroli odległości „Distronic”, a dodatkowe systemy umożliwiają zautomatyzowaną jazdę poziomu 2. Obejmuje to nowego asystenta jazdy i zmiany pasa ruchu. W Chinach Mercedes zacznie oferować system „MB.Drive Assist Pro” już w 2025 roku, który dzięki dwóm dodatkowym kamerom umożliwi autonomiczną jazdę na poziomie 2++. Ciekawą funkcją dla kierowców elektrycznego CLA jest możliwość rezerwacji stacji ładowania. Gdy w systemie nawigacyjnym z „Elektryczną Inteligencją” włączona jest funkcja prowadzenia do celu, pojazd automatycznie rezerwuje miejsce w należącym do firmy parku ładowania Mercedes 15 minut przed dotarciem do punktu ładowania.

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

W salonach nowy Mercedes CLA powinien pojawić się na początku lata

Jako pierwsze do salonów trafią dwie wersje elektryczne: Mercedes CLA 250+ i CLA 350 4-Matic. Pierwsze wersje spalinowo-hybrydowe pojawią się pod koniec tego roku. Mercedes nie podał jeszcze cen. Zarówno elektryczny, jak i hybrydowy CLA zjeżdżać będzie z linii produkcyjnej na rynki zachodnie w zakładzie w niemieckim Rastatt. W tym samym czasie Mercedes rozpoczyna produkcję tego modelu na rynek chiński. Finalnie na rynku pojawi się jeszcze wersja AMG, której parametry póki co są utrzymywane w tajemnicy

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Nowy Mercedes CLA

Nowy Mercedes CLA

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

121 proc. wzrostu jednego z modeli Mercedesa. Sukces aut z gwiazdą w 2024 r.

Takiej imprezy, jak pokaz nowego modelu CLA Mercedes jeszcze nie robił. Do wynajętej willi, na wzgórzach Rzymu, zaproszonych zostało około 500 gości, z czego tylko połowa to dziennikarze motoryzacyjni. Reszta to gwiazdy, celebryci i nowi twórcy kontentu – czyli wszyscy ci, którzy publikują swoje treści na instagramie, tik-toku czy youtubie. Po liście gości wyraźnie widać nie tylko to, że rynek treści się zmienia, ale i fakt, że Mercedes szuka dotarcia do nowych grup klientów. Młodych klientów. To, jak bardzo CLA jest ważnym modelem dla Mercedesa widać chociażby po tym, że prezentował go szef wszystkich szefów – Ola Källenius. Nic dziwnego, od sukcesu tego modelu nie tylko waży się utrzymanie posady przez prezesa Mercedesa, ale również to, że CLA jest nowym progiem wejścia do rodziny Mercedesa. Z portfolio znika bowiem klasyczna A-klasa i wszystkie jej warianty. Rolę bazowego modelu przejmuje właśnie CLA, które dostępne będzie jako limuzyna, a później również shooting brake, czyli stylowe kombi. Mimo, że na prezentacji został pokazany wyłącznie elektryk to nie martwcie się, CLA będzie dostępne również z silnikami spalinowymi.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Premiery
Nowy model Kii w dwóch wersjach nadwozia. Zasięg ponad 600 km
Premiery
Auto dostawcze może mieć ciekawy wygląd. Kia zmienia zasady gry
Premiery
Hit segmentu premium doczekał się liftingu. Polscy klienci go kochają
Premiery
Rolls-Royce Spectre Black Badge: Dla kogoś kto ma już wszystko
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Premiery
Volvo EX30 Cross Country: Powrót do legendarnej nazwy. Znamy polskie ceny
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń