Najchętniej kupowane Audi doczekało się trzeciej generacji. Oto nowe Q5

Audi Q5 numer trzy właśnie zadebiutowało. Ma być bardziej dynamiczna, lepiej wykonana i oczywiście oszczędniejsza, a przy tym - wyposażona w najnowsze gadżety. Jak wygląda i ile kosztuje?

Publikacja: 17.09.2024 06:04

Od lat globalnym hitem Audi jest model Q5.

Od lat globalnym hitem Audi jest model Q5.

Foto: mat. prasowe

Jaki model Audi najlepiej się sprzedaje? Tradycjonaliści pewnie wskazaliby na A4 lub A6. Świat od dawna wygląda jednak inaczej. Od lat globalnym hitem marki z Ingolstadt jest SUV Q5. Nawet obecnie, mimo że schodząca generacja ma już ośmioletni staż rynkowy, Q5 wciąż wygrywa w statystykach sprzedaży. Od debiutu pierwszej odsłony w 2008 roku, nabywców znalazło 1,9 miliona egzemplarzy tego modelu. Generacja numer trzy, którą właśnie witamy, zapewne znacząco poprawi te wyniki. Nowy model powstał na platformie PPC, czyli Premium Platform Combustion. Ostatnie słowo tej nazwy wskazuje na to, że mówimy o aucie spalinowym. W odróżnieniu od zaprezentowanego nieco wcześniej Q6, które zostało opracowane z użyciem architektury PPE (Premium Platform Electric), Q5 będzie mieć jednostki hybrydowe, benzynowe, a także wysokoprężne.

Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

Jak wygląda nowy kandydat na przebój Audi? Marka potwierdza, że jest najbardziej konserwatywną z „niemieckiej trójcy” premium. Widać, że to nowa konstrukcja, ale zachowała charakterystyczny styl. Może kojarzyć się także ze wspomnianym Q6. W stosunku do poprzednika jest niższa, szersza i bardziej masywna. Charakterystyczne punkty SUV-a to duży grill (na dole umieszczono zestaw czujników systemów wspomagających), wąskie reflektory, LED-owa listwa z tyłu (opcjonalnie diody OLED, sześć cyfrowych paneli i w sumie 266 elementów świetlnych, mogących tworzyć różne wzory), a także… prawdziwe rury wydechowe. Kilka lat temu Audi słynęło z wzbudzających kontrowersję atrap. To już przeszłość.

Czytaj więcej

Nowe Audi RS3: Bez zastrzyku mocy, ale i tak jeszcze bardziej na sportowo
Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

We wnętrzu Q5 jest oczywiście bardziej „dotykowe” od poprzednika. W opcji można zamówić wersję aż z trzema wyświetlaczami - oprócz tego za kierownicą i głównego (są połączone panelem) dostaniemy jeszcze ekran przed pasażerem o przekątnej 10,9 cala. Za multimedia odpowiada Android Automotive OS. Nie zabrakło układu obsługi głosowej, a także funkcji wspomaganych przez sztuczną inteligencję - cyfrowy asystent ma awatara na ekranie centralnym i na head-upie. Oprócz tego, Audi podkreśla, że nowy model ma materiały lepszej jakości od poprzednika, większe schowki, mocniejszą ładowarkę indukcyjną, a także większy bagażnik. W zwiększeniu przestrzeni w kufrze pomoże przesuwna tylna kanapa. Po złożeniu drugiego rzędu pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1473 litrów. Co ważne, roleta zmieści się w schowku pod podłoga.

Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

Jak wygląda gama silników? Na początku w cenniku pojawią się dwie wersje. Obydwie mają pojemność 2.0 i moc 204 KM, ale jedna to benzynowe TFSI, a druga: wysokoprężne TDI. Wykorzystują układ miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją elektryczną. Zapewnia dodatkową moc 24 KM i moment obrotowy do 230 Nm. Dzięki większej baterii systemu MHEV (1,7 kWh) auto może parkować i manewrować z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego, a klimatyzacja jest zasilana elektrycznym kompresorem. Bazowa wersja TFSI ma napęd na przód, a za dopłatą (lub w standardzie w dieslu) pojawia się napęd na cztery koła Quattro.

Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

Nowe Audi Q5 startuje z ceną 211 200 zł

Pokazano także SQ5. Ma 367 KM i silnik benzynowy, a nie diesla, jak wcześniej. Co ważne, pojemność tej jednostki to trzy litry. W odróżnieniu od niektórych rywali, Audi nie rezygnuje więc z większych, sześciocylindrowych silników. W późniejszym terminie dołączą także hybrydy plug-in. W opcji: pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami. W stosunku do poprzednika udoskonalono m.in. precyzję działania układu kierowniczego, a także zwiększono odczuwalną różnicę między trybem komfortowym a sportowym. Ile kosztuje nowe Audi Q5? Jak podano na polskiej stronie marki, cennik startuje od 211 200 zł za bazową odmianę benzynową, a SQ5 to koszt od 377 900 zł. Dostawy ruszą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Do oferty dołączy później także bardziej dynamicznie stylizowana wersja Sportback.

Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

Nowe Audi Q5

Nowe Audi Q5

mat. prasowe

Czytaj więcej

Audi S8: S jak sport, siła i subtelność

Jaki model Audi najlepiej się sprzedaje? Tradycjonaliści pewnie wskazaliby na A4 lub A6. Świat od dawna wygląda jednak inaczej. Od lat globalnym hitem marki z Ingolstadt jest SUV Q5. Nawet obecnie, mimo że schodząca generacja ma już ośmioletni staż rynkowy, Q5 wciąż wygrywa w statystykach sprzedaży. Od debiutu pierwszej odsłony w 2008 roku, nabywców znalazło 1,9 miliona egzemplarzy tego modelu. Generacja numer trzy, którą właśnie witamy, zapewne znacząco poprawi te wyniki. Nowy model powstał na platformie PPC, czyli Premium Platform Combustion. Ostatnie słowo tej nazwy wskazuje na to, że mówimy o aucie spalinowym. W odróżnieniu od zaprezentowanego nieco wcześniej Q6, które zostało opracowane z użyciem architektury PPE (Premium Platform Electric), Q5 będzie mieć jednostki hybrydowe, benzynowe, a także wysokoprężne.

Pozostało 82% artykułu
Premiery
Cupra Terramar. Hiszpański spalinowy SUV ma już polskie ceny
Premiery
Najpopularniejszy kamper z Polski zostanie zmodernizowany
Premiery
To trzecie takie Porsche w historii. 911 Speedster na specjalne zamówienie
Premiery
Aston Martin Vanquish. Powstanie tylko 1000 sztuk najlepszego Gran Turismo
Materiał Promocyjny
Zarządzenie flotą może być przyjemnością
Premiery
Nowe Audi RS3: Bez zastrzyku mocy, ale i tak jeszcze bardziej na sportowo