Reklama

Cupra Formentor została odświeżona. Lifting pod znakiem trzech trójkątów

Przebój młodej, hiszpańskiej marki doczekał się liftingu. Zmiany najmocniej widać z przodu, ale Cupra Formentor stała się też mocniejsza i bardziej ergonomiczna.

Publikacja: 01.05.2024 09:47

Nowa Cupra Formentor

Nowa Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

Cupra Formentor to największy hit marki. Ten usportowiony crossover wszedł na rynek w 2020 roku. W samym tylko roku 2023 nabywców znalazło 120 tysięcy sztuk. Sprzedaż zapewne szłaby dalej doskonale nawet gdyby Hiszpanie nie zmienili przepisu na swój przebój. Mimo wszystko postanowili go nieco odświeżyć i doprawić. Na ostro. Zmiany najmocniej widać z przodu. Określenie „rekin” chyba już na zawsze będzie kojarzyć się z dawnymi modelami BMW. Cupra podaje jednak, że front Formentora po zmianach ma przypominać właśnie pysk morskiego żarłacza. Zmienił się grill, pojawiła się nowa maska, przeprojektowano zderzak, a w reflektorach Matrix LED pojawiły się trzy świecące trójkąty. To nowy, charakterystyczny element tego modelu. Wzór powtarza się także z tyłu. Zagościł tam też świecący znaczek. Tradycyjnie dla liftingów, bok nadwozia się nie zmienił. Możemy spodziewać się za to nowych wzorów felg (do wyboru aż osiem różnych obręczy) o rozmiarze 18 lub 19 cali. Gamę kolorów ubogacą dwa nowe odcienie - Century Bronze Matt i Enceladus Grey Matt.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

W środku pojawiła się zmiana, o którą prosili klienci. Dotykowy panel służący do sterowania klimatyzacją i głośnością systemu audio nareszcie stał się podświetlany, co znacznie ułatwi jego obsługę po zmroku. Oprócz tego, poprawiono jakość systemu multimedialnego, a jego ekran urósł (ma teraz przekątną 12,9 cala). Zamontowano też chłodzoną, mocniejszą ładowarkę indukcyjną. Zastosowano nowe, ekologiczne materiały wykończeniowe. Przykładowo, mikrofibra używana do obicia foteli może być wykonana w 73 proc. z tworzyw pochodzących z recyklingu.

Czytaj więcej

To nie koniec hiszpańskiej marki. Seat z rekordowymi zyskami i ofensywą modelową
Cupra Formentor

Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Zmiany da się także usłyszeć. Cupra nie współpracuje już w kwestii tworzenia systemu audio z firmą Beats. Zastąpił ją znany m.in. miłośnikom słuchawek producent Sennheiser, który opracował 12-głośnikowy zestaw o mocy 390 W ze specjalnym oprogramowaniem poprawiającym brzmienie poszczególnych fragmentów utworów. Czy Cupra Formentor po liftingu inaczej jeździ? W pewnych wersjach - owszem, przede wszystkim za sprawą zwiększenia mocy i pojawienia się nowych funkcji. Zajrzyjmy więc do gamy silników. Bazowy motor 1.5 TSI 150 KM zestawiany z sześciobiegowym „manualem” się nie zmienił - ale silnik o tej samej mocy łączony z automatem DSG stał się miękką hybrydą o oznaczeniu eTSI, z układem 48V wspomagającym ruszanie i obniżającym zużycie paliwa i emisję CO2.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

Silnik 2.0 TSI, który przed liftingiem miał 190 KM, teraz osiąga 204 KM. Topowe warianty to 2.0 TSI o mocy 265 KM i 2.0 TSI rozwijające 333 KM. Pierwsza z tych wersji może mieć tylko napęd na przód, druga - na cztery koła. W 333-konnym Formentorze VZ pojawił się system rozdzielania momentu obrotowego oraz dostępne w opcji hamulce Akebono. Zmieniono działanie aktywnego zawieszenia DCC, a nowy układ napędu AWD o nazwie 4Drive potrafi kierować do 100 proc. momentu obrotowego na wybrane koło tylnej osi. Miłośników zabawy za kierownicą z pewnością ucieszy obecność trybu Drift. To nowość w tym modelu. Podobne rozwiązanie otrzymało także najnowsze Audi S3.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

Cupra Formentor z nowymi wersjami silnikowymi

Wróćmy do bardziej przyziemnych jednostek. Gama diesli wciąż składa się z silnika 2.0 TDI w wersji 150 KM. Z kolei hybrydy plug-in mogą mieć 204 lub 272 KM. To zupełnie nowe odmiany, zbliżone np. do tych znanych z nowego VW Passata. Oba warianty korzystają z silnika 1.5 TSI, jednostki elektrycznej i zestawu akumulatorów 19,7 kWh (netto). Zasięg w trybie elektrycznym przekracza 100 km. Mocniejsza wersja nosi nazwę VZ e-Hybrid. Co jeszcze zmieniło się w Formentorze? Poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa - lepiej działają teraz układy Travel Assist, Side Assist, Exit Assist czy Emergency Assist. Ulepszono także aktywny tempomat. Pierwsze egzemplarze Formentora po zmianach trafią do salonów pod koniec tego roku. Chętnych z pewnością nie zabraknie - powinno być ich jeszcze więcej niż do tej pory.

Cupra Formentor

Cupra Formentor

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Cupra Born VZ: Nowy hot hatch z napędem na tył. Ma napęd elektryczny i 326 KM
Premiery
Ferrari Amalfi: Elegancja codzienności, precyzja toru, dusza gran turismo
Premiery
Powstanie tylko 90 egz. Limitowane Porsche 911 GT3 za prawie 1,9 mln zł
Premiery
Ten chiński SUV kosztuje tylko 30 tys. zł. Nowe auto za cenę używanego
Premiery
Bentley Continental GT Supersports: Spartański, jak na tę markę
Premiery
Europa go straciła, na innych rynkach wypłynął w nowej wersji. Tak wygląda Ford Mondeo
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama