Nowy Ford Explorer jest dostępny tylko w wersji pięcioosobowej. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi 450 litrów, maksymalnie można go powiększyć do 1400 l. Elektryk ma 4,46 m długości, 1,60 m wysokości i 1,87 m szerokości i rozstaw osi wynoszący 2,77 m. Centralnym elementem wnętrza jest regulowany ekran dotykowy systemu Ford Sync Move o przekątnej 14,6 cala (37,08 cm). Można go bezstopniowo regulować o więcej niż 30 stopni nachylenia. Dzięki indywidualnie konfigurowalnemu interfejsowi kierowca może przełączać się między poszczególnymi widokami i funkcjami, aby sprawdzić nawigację, zmienić ustawienie temperatury klimatyzacji. Wbudowany w pionie ekran ma płynną regulację jasności. Wysokość ekranu można regulować ręcznie – w najniższej pozycji służy jako zamykana pokrywa schowka zwanego Private Locker. Explorer oferuje również 17-litrowy schowek w konsoli środkowej pod podłokietnikiem. Ta przestrzeń jest tak duża, że może pomieścić laptopa lub trzy 1,5-litrowe i jedną 1,0-litrową butelkę obok siebie.
W nowym Explorerze swoją premierę świętują nowe systemy wspomagania od Forda. Podstawę techniczną stanowi dwanaście czujników ultradźwiękowych, pięć kamer i trzy urządzenia radarowe, które wspólnie wykonują pełny monitoring pojazdu w zakresie 360 stopni. Czujniki w kierownicy analizują również reakcje kierowcy. To pierwszy model Forda w Europie z technologią utrzymywania pasa ruchu, która może automatycznie przejąć zmianę pasa ruchu. System ten, znany jako Assisted Lane Change, wykorzystuje radar i kamery do wykrywania innych użytkowników znajdujących się na drodze. Nowa technologia Clear Exit Assist ma zapobiegać wypadkom np. z udziałem rowerzystów, spowodowanym nieostrożnym otwieraniem drzwi auta. Gdy samochód jest zaparkowany system wykorzystuje czujniki radarowe w rogach nadwozia z tyłu, aby wykryć, czy nie nadjeżdżają inni użytkownicy drogi. Clear Exit Assist wykorzystuje te same czujniki radarowe, co Cross Traffic Alert z aktywnym hamowaniem, które ostrzegają przed możliwymi kolizjami z pojazdami przecinającymi jezdnię podczas cofania z miejsca parkingowego. Z drugiej strony asystent hamowania cofania wykorzystuje kamerę skierowaną do tyłu do wykrywania obiektów bezpośrednio za pojazdem. Podczas cofania przy niskiej prędkości inicjuje hamowanie, aby uniknąć uszkodzeń.
Po stronie napędu do wyboru są trzy poziomy mocy - 170 KM i 286 KM są dostępne wyłącznie z napędem na tylne koła. Topowy model ma 340 KM i napęd na cztery koła. Chłodzony cieczą akumulator jest umieszczony centralnie w podłodze auta. Forda Explorer, który jest dostępny tylko w dwóch wersjach wyposażenia powinien trafić do klientów pod koniec 2023 roku. Nowy Explorer dołącza do gamy dziewięciu całkowicie elektrycznych modeli osobowych i użytkowych, które Ford wprowadzi lub już wprowadził na rynek europejski do 2024 roku. Należą do nich Mustang Mach-E, E-Transit, E-Tourneo Custom i E-Transit Custom, a także w pełni elektryczne warianty Pumy, Tourneo Courier i Transita Courier.