Toyota Aygo X: Segment małych samochodów zdefiniowany został na nowo

Toyota zebrała wszystkie najważniejsze atuty auta segmentu A, dołożyła fajny design i atrakcyjne kolory. I tak powstała Toyota Aygo X, czyli najmniejszy crossover w gamie japońskiej marki.

Publikacja: 27.06.2022 06:34

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

Foto: mat. prasowe

Toyota Aygo w ostatnich latach zdominowała segment A do tego stopnia, że odpowiadała za połowę sprzedaży małych samochodów w Polsce. Jeśli popatrzeć na jej wygląd i wyposażenie, trudno uwierzyć, że Aygo drugiej generacji zadebiutowało 8 lat temu, a facelifting przeszło cztery lata temu. Ale Toyota wyspecjalizowała się w przewidywaniu oczekiwań klientów, dlatego do nowej odsłony swojego miejskiego samochodu podeszła kompleksowo. Rynkowe trendy pokazują, że klienci chętnie przesiadają się do crossoverów i SUV-ów. Widać to doskonale także po ofercie samej Toyoty, która w ofercie ma nie tylko rodzinne i pojemne auta jak Toyota Highlander, której sprzedaż jest zdecydowanie powyżej oczekiwań marki. W gamie jest też model RAV4, czyli protoplasta segmentu SUV, oraz miejskie crossovery Toyota C-HR i Yaris Cross, a za chwilę na nasze ulice wyjadą jeszcze Corolla Cross i elektryczny bZ4X. Na crossovera postawiła także w segmencie A, dlatego swojego bestsellera zastąpiła modelem Aygo X.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Czytaj więcej

Sprzedaż największej hybrydowej Toyoty powyżej oczekiwań

Aygo X powstało na tej samej platformie GA-B, co Yaris, tylko lekko skróconej. Co więcej, zamiast uważanego za oczywiste w segmencie A nadwozia hatchback nowa mała Toyota otrzymała nadwozie crossover. To oznacza, że auto ma zupełnie inne proporcje, inne wnętrze i inne właściwości jezdne niż jego poprzednik. Ale wciąż miejski charakter jest w jego DNA. Choć auto urosło wszerz i wzdłuż, to jest zwrotniejsze od poprzednika - średnica zawracania wynosi teraz 9,4 m, czyli aż 0,2 m mniej niż w Aygo. A w ciasnych uliczkach czy też na gęsto zastawionych parkingach każdy centymetr się liczy. Kolejny aspekt, który ułatwia manewrowanie to bardzo krótkie zwisy z przodu i z tyłu. Kabina w Aygo X jest większa niż w poprzedniku, kierowca ma zdecydowanie lepszą widoczność, a bagażnik urósł do 231 l. Ma też większy prześwit i masywną sylwetkę z wysoko uniesionym tyłem, dzięki czemu pomimo niewielkich rozmiarów od razu widać, że to crossover. Szczególną uwagę zwracają bardzo duże koła. Aygo X może mieć 17- lub nawet 18-calowe felgi.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Poprzednia generacja Toyoty Aygo

Poprzednia generacja Toyoty Aygo

mat. prasowe

Pod maską produkowanej w Czechach Aygo X pracuje sprawdzona jednostka napędowa. 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,0 litra został udoskonalony. Znana także z Yarisa jednostka napędowa otrzymała nową jednostkę sterującą, która ma pozwolić na obniżenie spalania przy zachowaniu wcześniejszych osiągów. Zastosowano też nową miskę olejową, co przekład się na redukcję drgań. Zupełną nowością w Aygo X jest natomiast opcjonalna automatyczna przekładnia Multidrive S, która zastępuje manualną, lecz zautomatyzowaną skrzynię biegów x-shift. Rewolucję najlepiej obrazują liczby. Poprzedni model z przekładnią x-shift rozpędzało się do setki w 15,2 s i spalało od 5,2 l/100 km. Nowe Aygo X z automatem potrzebuje od 4,9 l paliwa na 100 km, ale prędkość 100 km/h osiąga w 14,8 s.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Toyota na nowo definiuje segment małych samochodów nie tylko zabiegami stylistycznymi, ale też za sprawą wyposażenia, które może być punktem odniesienia dla rywali. Samochód ma kompletny zestaw Toyota Safety Sense generacji 2.5, w którego skład wchodzi nowa wersja układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, system wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia, a także inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz system Collision Mitigation Support. Toyota Aygo X to też auto w pełni multimedialne. Za sprawą systemu Toyota Smart Connect auto ma przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay, jest też możliwość bezprzewodowego ładowania telefon, a nawet nawigacja opartej na chmurze, która na bieżąco dostarcza informacji o sytuacji na trasie. Technologia ta umożliwia również aktualizację oprogramowania online bez wizyty w serwisie.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Toyota Aygo X wyróżnia się nie tylko odważną stylistyką, dużymi kołami i ciekawymi lakierami, ale też… składanym i otwieranym materiałowym dachem, z elektrycznym sterowaniem. Materiałowa pokrywa zajmuje aż 70 proc. całkowitej powierzchni dachu samochodu, a po jej złożeniu mamy nad głową otwór zajmujący 40 proc. całego dachu. Wysokiej jakości materiał i uszczelnienia poradzić sobie również zimą. Do Aygo X można zamówić jeszcze jeden gadżet uprzyjemniający podróże - system Premium Audio JBL, który ma 4 głośniki i subwoofer. Nagłośnienie zostało zaprojektowane precyzyjnie z uwzględnieniem powierzchni, krzywizn i faktur we wnętrzu auta, a technologia Greenedge zmniejsza zużycie energii i wydłuża żywotność sprzętu.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

mat. prasowe

Czytaj więcej

Piąta generacja Lexusa RX: Topowy SUV z trzema opcjami napędu hybrydowego

Toyota Aygo w ostatnich latach zdominowała segment A do tego stopnia, że odpowiadała za połowę sprzedaży małych samochodów w Polsce. Jeśli popatrzeć na jej wygląd i wyposażenie, trudno uwierzyć, że Aygo drugiej generacji zadebiutowało 8 lat temu, a facelifting przeszło cztery lata temu. Ale Toyota wyspecjalizowała się w przewidywaniu oczekiwań klientów, dlatego do nowej odsłony swojego miejskiego samochodu podeszła kompleksowo. Rynkowe trendy pokazują, że klienci chętnie przesiadają się do crossoverów i SUV-ów. Widać to doskonale także po ofercie samej Toyoty, która w ofercie ma nie tylko rodzinne i pojemne auta jak Toyota Highlander, której sprzedaż jest zdecydowanie powyżej oczekiwań marki. W gamie jest też model RAV4, czyli protoplasta segmentu SUV, oraz miejskie crossovery Toyota C-HR i Yaris Cross, a za chwilę na nasze ulice wyjadą jeszcze Corolla Cross i elektryczny bZ4X. Na crossovera postawiła także w segmencie A, dlatego swojego bestsellera zastąpiła modelem Aygo X.

Pozostało 81% artykułu
Po Drodze
Najmniej awaryjne SUV-y według rankingu ADAC. Na szczycie trzy niemieckie marki
Po Drodze
Z tymi modelami musimy się pożegnać. Porsche 718 Boxster/Cayman i cyberbezpieczeństwo UE
Po Drodze
Renault Scenic zdobył tytuł Car of the Year 2024
Po Drodze
Jakie auta kupują klienci na trzecim co do wielkości europejskim rynku samochodowym
Po Drodze
Jakie auta kupują Norwegowie. Top 10 w 2023 roku