Wszystko, co wiemy już o ID.3

Na rynku samochodów elektrycznych zaczyna się rewolucja. Volkswagen inwestuje miliardy euro w nowy rozdział motoryzacji. Przełomowym modelem jest ID.3. Jego oficjalny debiut już po wakacjach.

Publikacja: 13.07.2019 15:40

Wszystko, co wiemy już o ID.3

Foto: fot. VW

Historia Volkswagena zaczyna się w 1938 roku, gdy na niemieckim rynku pojawia się Garbus. Do 2003  r., kiedy jego produkcja została zakończona, z taśm zjechało ponad 21 milionów egzemplarzy. Samochód zmotoryzował wiele społeczeństw i pokoleń. Kolejny krok milowy Niemcy wykonali w 1974 r. Wtedy na scenę wjechał Golf. Ojciec segmentu kompaktowego powstaje do dziś w wielu praktycznych wersjach. Najmocniejsza ma 300 koni mechanicznych, napęd na 4 koła i przyspiesza do setki w 4,6 sekundy.

Trzecia rewolucja

Trzeci, bardzo ważny rozdział otwiera się właśnie teraz – Volkswagen inwestuje w elektromobilność 9 miliardów euro, m.in. przestawiając fabryki na produkcję pojazdów elektrycznych. Już w 2025 r. z taśm ma zjeżdżać milion elektryków rocznie. Ale na tym nie koniec – zmiany mają pozwolić na podniesienie produktywności zakładów o 1/3 w ciągu sześciu lat. Centrami pojazdów elektrycznych mają stać się fabryki w Zwickau, Emden i Hanowerze, które będą przebudowywane do nowych celów. Kolejne zakłady produkcyjne powstają w Chinach (Anting i Foshan) i mają uruchomić linie montażowe już w przyszłym roku. Ekspansja obejmie również Amerykę Północną. A oficjalna produkcja ID.3 ruszy na początku listopada bieżącego roku.

""

Fabryka w Zwickau, która stanie się jednym z centrów elektromobilności Grupy VW. Obecnie powstaje tu m.in. Volkswagen e-Golf / fot. Alex Kraus/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Koncern planuje do 2025 r. wprowadzić do oferty 20 modeli elektrycznych. Pierwsze kroki już poczyniono. W ofercie marki znajdziemy „zielone” modele – e-Up!, e-Golf i e-Crafter. W tym roku do gamy dołączy zupełnie nowa rodzina ID. Od maja, kiedy ruszyły internetowe zapisy na premierową, limitowaną edycję modelu ID.3.1ST, w Europie zebrano już ponad 23 tys. zamówień. Obecnie w Polsce na rezerwację możliwości zakupu pierwszej, bogato wyposażonej wersji elektrycznego modelu nie ma już szans. Zainteresowani klienci zapraszani są do zapisania się na listę rezerwową.

""

fot. Alex Kraus/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen ID.3.1: Ruszyła przedsprzedaż nowego elektrycznego modelu

Produkcja przyjazna środowisku

Wraz z pojawieniem się pierwszych modeli hybrydowych, a potem elektrycznych, w mediach rozgorzała dyskusja dotycząca śladu węglowego i faktycznego sensu zastępowania paliw kopalnych prądem. Volkswagen pokazuje, że nie ma co dyskutować, tylko trzeba działać. Wytwarzanie ID.3 ma być unikatowe w skali świata, bowiem ogranicza do minimum emisję jednego z najgroźniejszych gazów cieplarnianych – CO2. Niemożliwa do uniknięcia emisje dwutlenku węgla  będzie kompensowana przez projekty mające na celu ochronę środowiska i klimatu.

""

Volkswagen ID.3 /fot. Volkswagen

Foto: moto.rp.pl

Platforma MEB

Auto zostało zbudowane na modułowej platformie MEB. Powstała ona z myślą o pojazdach elektrycznych i zostanie wykorzystana w wielu innych modelach. Poza ID.3, to właśnie na niej powstanie potężny SUV ID. ROOMZ, ID.BUZZ, ID.CROZZ, ID.VISION, a także wiele innych modeli. Grupa Volkswagena wprowadzi w ciągu najbliższej dekady aż 70 nowych pojazdów elektrycznych.

Bogate wyposażenie

ID.3 jest porównywalny gabarytowo z Volkswagenem Golfem, choć jest od niego nieco wyższy. Kompakt napędzany klasycznymi jednostkami spalinowymi może poszczycić się bardzo bogatym wyposażeniem. Podobnie wygląda rzecz w przypadku elektrycznej nowości. Na pokładzie znajdziemy między innymi system sterowania głosowego, diodowe reflektory IQ.Light, wyświetlacz przezierny (HUD) wykorzystujący technologię rzeczywistości rozszerzonej, panoramiczne okno dachowe, wirtualny kokpit czy rozbudowany system multimedialny z wydajnym zestawem audio.

""

fot. Volkswagen

Foto: moto.rp.pl

Nawet 550 kilometrów zasięgu

Kompaktowe auta mają kusić wszechstronnością i przyjaznym charakterem podczas codziennej eksploatacji. Do tego dochodzi szeroka możliwość personalizacji i wybór spośród kilku wielkości baterii. Podstawowy i jednocześnie najtańszy ID.3 ma 150-konny silnik i akumulatory pozwalające przejechać 330 kilometrów na jednym ładowaniu według wyśrubowanych norm WLTP. Pojemność baterii w tym przypadku wynosi 45 kWh. Bardziej wymagający klienci mogą sięgnąć po odmianę z magazynem energii mieszczącym 58 kWh, co przekłada się na 420 km zasięgu. Osoby zapuszczające się poza miasto i oczekujące jeszcze dłuższych odstępów między „tankowaniami”, powinny wybrać wariant 77 kWh. Tak duże akumulatory pozwalają przejechać rekordowe 550 kilometrów.

CZYTAJ TAKŻE: dr Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska: Elektryczna frajda z jazdy

Szybkie ładowanie

Statystyczny kierowca pokonuje dziennie 30-40 kilometrów, co w przypadku podstawowego ID.3 oznacza konieczność ładowania co 10 dni. W wersji topowej wydłuża ten interwał do 18 dni. Ponadto, korzystając z obecnie najszybszych w Polsce ładowarek przesyłających prąd z prędkością 50 kW na godzinę, uzupełnienie baterii o pojemności 45 kWh do poziomu 80 procent zajmie około 40 minut. Warto podkreślić, że część stacji ładowania jest wciąż w Polsce bezpłatna i znajduje się przy marketach lub innych, wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. Coraz więcej punktów można także spotkać na stacjach benzynowych. W czasie uzupełniania energii można wybrać się na zakupy lub zwyczajnie odpocząć.

""

Volkswagen e-Up! to jeden z obecnie produkowanych elektrycznych modeli Volkswagena / fot. Volkswagen

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen: Kurs na czystą mobilność

Niskie koszty eksploatacji

Jazda obecnie oferowanym VW e-Golfem, ładowanym w warunkach domowych, kosztuje obecnie około 10 złotych/100 kilometrów. Podobną wartość należy przyjąć dla ID.3. To oznacza, że użytkowanie elektrycznego modelu jest 3-4 razy tańsze, niż odpowiedników z napędem spalinowym. Szczęśliwi, którym uda się kupić premierową edycję, mogą liczyć dodatkowo na pakiet 2000 kWh do wykorzystania w miejskich ładowarkach współgrających z aplikacją WeCharge, a także europejską siecią IONITY. W Zachodniej Europie prędkość ładowania dochodzi do 150 kW na godzinę.

Nie ma się czego bać

Użytkowanie auta elektrycznego nie różni się od znanych dotąd samochodów. Tak jak w przypadku spalinowych wersji, tak i tu mamy do dyspozycji starter silnika (guzik), pedał hamulca i gazu, a także dobrze leżącą w dłoniach kierownicę. Dzięki sporej mocy i potężnej dawce momentu obrotowego dostępnego już od zerowej wartości prędkości obrotowej, „elektryki” są bardzo dynamiczne i w wielu przypadkach przewyższają w tej kategorii odpowiedniki zasilane paliwami kopalnymi. Do dyspozycji użytkownika pozostają liczne systemy wsparcia w postaci asystentów utrzymania auta w pasie ruchu, monitoringu martwego pola, awaryjnego hamowania w razie wykrycia przeszkody, czy autonomicznego hamowania.

""

Koncepcyjny ID. Roomzz na Auto Shanghai 2019 / fot. Qilai Shen/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Atrakcyjna cena

Polski oddział Volkswagena nie podał dokładnych cen ID.3, ale możemy sugerować się już rynkiem niemieckim, gdzie za podstawowy wariant tego kompaktowego auta trzeba zapłacić około 30 tysięcy euro. To mniej niż 130 tysięcy złotych, a zatem o 30-40 tysięcy mniej, niż obecnie oferowane modele podobnej klasy z przyjaznym środowisku napędem. Jak na tak nowoczesny samochód, to bardzo atrakcyjna oferta. Należy się też spodziewać, że kolejne auta koncernu i następne generacje będą w jeszcze przystępniejsze cenowo. Rozwój technologii, popularyzacja ekologicznego trendu i zwiększanie produkcji mają bezpośrednie przełożenie na korzyści osiągane przez klienta podczas podpisywania umowy w salonie sprzedaży.

Historia Volkswagena zaczyna się w 1938 roku, gdy na niemieckim rynku pojawia się Garbus. Do 2003  r., kiedy jego produkcja została zakończona, z taśm zjechało ponad 21 milionów egzemplarzy. Samochód zmotoryzował wiele społeczeństw i pokoleń. Kolejny krok milowy Niemcy wykonali w 1974 r. Wtedy na scenę wjechał Golf. Ojciec segmentu kompaktowego powstaje do dziś w wielu praktycznych wersjach. Najmocniejsza ma 300 koni mechanicznych, napęd na 4 koła i przyspiesza do setki w 4,6 sekundy.

Pozostało 94% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy