Quattro było osobliwym projektem grupki inżynierów, który początkowo miał powstać w małej serii. Jednak w ciągu ostatnich 40 lat technologia sprzedała się w milionach aut.

Jedną z wyjątkowych innowacji w historii Audi i kamieniem węgielnym tożsamości marki jest napęd na wszystkie koła, znany jako Quattro. Technologia, która niegdyś była egzotyczna w samochodach osobowych, w tym roku świętuje swoje 40-lecie i może pochwalić się długą historią sukcesów. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat Audi wyprodukowało prawie 11 milionów aut z napędem na cztery koła. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku zbudowano prawie 500 000 Audi z napędem na cztery koła. Nawet w elektrycznej przyszłości quattro pozostanie integralną częścią i znakiem rozpoznawczym Audi.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Audi RS6: Chcę mieć wszystko

Pierwszy model Audi Quattro z 1990 roku.
Prezentacja Audi Quattro w 1980 roku.

Historia quattro rozpoczęła się pod koniec 1976 roku od zimowych testów w Skandynawii. Audi pracowało nad zamówieniem, które od wojska otrzymała marka Volkswagen. Terenowy pojazd Iltis z napędem na obie osie mimo znacznie słabszego silnika (75 KM) miał podczas dynamicznych prób na śniegu i lodzie sporą przewagę w prowadzeniu i dynamice nad testowanymi w tym samym czasie modelami Audi. – Pomysł na Quattro wziął się również z faktu, że Volkswagen Iltis z napędem na wszystkie koła miał wyraźne zalety trakcyjne podczas zimowych jazd. Objeżdżał bez problemu o wiele mocniejsze samochody – wspomina Dieter Weidemann, dyrektor ds. rozwoju napędu quattro w Audi. Tak pojawiła się idea przeniesienia technologii napędu na wszystkie koła do auta drogowego. Najbardziej obiecująca okazała się kombinacja z mocnym silnikiem turbo, która ostatecznie doprowadziła do seryjnej produkcji sportowego coupe Audi Quattro o mocy 200 KM. Auto pojawiło się na rynku w 1980 roku. Oryginalne Audi Quattro, które było zaplanowane jako krótka seria 400 sztuk, ale finalnie sprzedało się w ilości ponad 11 000 egzemplarzy. Model imponował osiągami (0-100 km/h w 7,1 s) i egzotycznym w tamtych czasach połączeniem technologii napędu na wszystkie koła, który do tego momentu był zarezerwowany dla pojazdów terenowych i użytkowych.

Audi Quattro (1980 rok).

A skąd wzięła się nazwa quattro? Kiedy ekipa zamknęła projekt od strony technicznej zaczęto zastanawiać się nad jego nazwą. Początkowo brano pod uwagę „Carat”, jednak kierownik projektu Walter Treser, który w późniejszych latach założył firmę tunignową, miał lepszy pomysł: Quadro. Ferdinad Piëch przerobił tą nazwę na „Quattro” i tak Audi zaprezentowało pierwsze Quattro 3 marca 1980 roku na lodowisku pod Genewą.

Audi Sport Quattro.

Siłą rzeczy napęd oryginalnego Quattro był blisko spokrewniony z napędem wykorzystanym w wojskowym Iltisie. Początkowo używano systemu, który w pewnych sytuacjach był problematyczny. Dopiero po czasie opracowano system z mniejszymi napięciami podczas skręcania, a w szczególności zawracania. Przy rozwoju napędu quattro szczególnie północna Skandynawia stała się placem zabaw dla inżynierów Audi, gdzie technologia napędu na wszystkie koła była testowana i udoskonalana.

Volkswagen Iltis.

Napęd na cztery koła okazał się również idealnym rozwiązaniem w sporcie motorowym. Po tym jak Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA dopuściła stosowanie napędu na cztery koła Audi wystawiło do rajdów swój flagowy model Quattro. Hannu Mikkola, fiński kierowca rajdowy i mistrz świata z 1983 roku po krótkim teście skomentował możliwości Audi Quattro – Właśnie doświadczyłem powiewu przyszłości. Ten samochód zrewolucjonizuje na zawsze rajdy. Mikkola miał rację. Audi wygrało już podczas swojego debiutu w austriackim rajdzie Jaenner w 1981 r, a w kolejnym sezonie niemiecka marka sięgnęła po tytuł mistrza świata w kategorii producentów. Zaprezentowana kilka lat później ekstremalna wersja Grupy B miała niemal 600 KM mocy. Rajdowe Audi było bardzo wymagające w prowadzeniu na limicie i ogarnąć potrafiła go raptem garstka wybitnych kierowców takich jak Waltera RöhrlStiga Blomqvist czy najszybsza kobieta w rajdach Michele Mouton.

Rajdowa wersja Audi Sport Quattro.

W 1983 roku pojawiła się homologacyjna, krótka wersja Audi Quattro. Cena tego modelu była bardzo wysoka ( około 203 tys. marek niemieckich). Audi stworzyło tylko 224 egzemplarze krótkiego Quattro. Pierwszy techniczny skok w napędzie Quattro nastąpił w 1987 roku. Przekładnia ślimakowa zastąpiła ręczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen. Jest to odmiana szpery montowana w samochodach dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną lub między koła jednej osi. Jego nazwa pochodzi od angielskich terminów moment obrotowy (TORque) i wyczucie (SENsing).

Audi Sport quattro S1.

Do szerszej rzeszy klientów napęd quattro trafił w 1988 roku. Wtedy na rynku pojawiły się aż trzy modele z napędem na cztery koła: Audi 100 (C3), Audi 200 i pierwsza próba stworzenia luksusowej limuzyny – Audi V8. W 1986 Audi nagrało reklamę, w której Audi 100 quattro o własnych siłach wjechało na pokrytą śniegiem fińską skocznię narciarską z wzniesieniem wynoszącym 80 proc. Wyczyn powtórzono po 25 latach, w 2005 roku z Audi A6.

Audi V8.

W latach 90-tych napęd quattro zarezerwowany był dla topowych modeli takich jak Audi S2, RS2, S4 czy S6. Dzisiaj nazwa quattro nie zawsze oznacza technologię, która miała swój początek w 1980 roku. Audi oferuje obecnie całą gamę napędów na wszystkie koła, z których wszystkie noszą nazwę Quattro, ale mają różne rozwiązania technicznie. Modele z silnikami zamontowanymi wzdłużnie z przodu są dostępne z klasycznym Quattro (stały napęd na wszystkie koła), w którym centralny mechanizm różnicowy rozdziela moc 40 proc. przód, 60 procent tył i zapewnia lekko sportowe zachowanie podczas jazdy. Rozdział mocy jest do pewnego stopnia zmienny, ponieważ system może kierować do 70 procent siły na oś przednią i do 85 procent na oś tylną. W przypadku szczególnie sportowych modeli mechanizm różnicowy jest stosowany również na tylnej osi umożliwiając rozdział momentu obrotowego na poszczególne koła.

Audi RS2 (z prawej) i kolejne generacje Audi RS4.

Audi nazywa quattro również układ napędu na wszystkie koła wyposażony e sprzęgło Haldex. To rozwiązanie, które jest stosowane w wielu innych modelach Grupy Volkswagena. Wszystkie auta z takim napędem mają silniki zamontowane poprzecznie. Napęd opiera się na hydraulicznym sprzęgle wielopłytkowym zapewniającym bardzo zmienną dystrybucję momentu napędowego. Nawiasem mówiąc, sprzęgło wielopłytkowe jest również używane w Audi R8 z silnikiem umieszczonym centralnie, chociaż w zmienny sposób rozdziela moment obrotowy z tylnej osi na przednią.

W ubiegłym roku Audi uruchomiło swój najnowszy pomysł na przekazywanie napędu na obie osie, który jest używany w całkowicie elektrycznych modelach e-tron. System nie stosuje się mechanicznych elementów przekładni wymienionych wyżej. Zamiast tego zarządzanie silnikami napędowymi przedniej i tylnej osi zapewnia inteligentny i poprawiający osiągi, w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego. Podczas gdy podczas normalnej jazdy napędzana jest tylko tylna oś, w razie potrzeby dołącza silnik osi przedniej. Ponadto w sportowych modelach S dwie jednostki napędowe zamontowane na tylnej osi pełnią funkcję mechanizmu różnicowego. Działają na jedno tylne koło z niezbędną siłą. Audi nazywa ten napęd Quattro 2.0.

CZYTAJ TAKŻE: Audi S3: Hot hatch premium w nowym wydaniu

W pełni elektryczne Audi e-tron S Sportback.

Napęd quattro zrewolucjonizował przeniesienie napędu jak, mało który techniczny gadżet. Dzisiaj napęd na cztery koła występuje, za dopłatą lub nie niemal w każdym modelu Audi. Również konkurencja i nie tylko stosuje na szeroką skalę napęd na obie osie w najróżniejszych modelach aut. Od limuzyn poprzez samochody dostawcze aż do sportowych coupe. Na rynku pojawiło się wiele nazw i określeń jednak to nazwa quattro stała się synonimem dla napędu na cztery koła.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wszystkie nowe modele elektryczne i hybrydowe, które zobaczymy w 2019 roku

Zebraliśmy wszystkie modele elektryczne, hybrydowe i hybrydowe plug-in, które pojawią się w 2019 roku. ...

Prezes Suzuki znajduje uznanie w świecie profesjonalnego sportu

Tego jeszcze w polskim świecie motoryzacji nie było. Prezes marki motoryzacyjnej został członkiem rady ...

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI: Niestraszne jej dziury, niestraszne wyboje

Gdybym myślał o Octavii, bez wahania zdecydowałbym się na Scouta. Zrobiłbym to także wtedy, ...

Siedem wskazówek dotyczących bezpiecznej, wakacyjnej jazdy

Zaczęły się wakacje, a wraz z nimi urlopowe wyjazdy. Eksperci od bezpieczeństwa drogowego nawołują ...

Włosi o krok od wyrzucenia z budów szybkich dróg

Pod koniec tygodnia mija ultimatum, jakie włoskim firmom Salini i Impresa Pizzarotti postawiła GDDKiA, ...

Unia nie chce rosyjskich Ład, bo trują środowisko

Sprzedaż rosyjskich samochodów marki Łada zmniejszyła się na terenie Wspólnoty dwukrotnie. W czerwcu Lada ...