Quattro było osobliwym projektem grupki inżynierów, który początkowo miał powstać w małej serii. Jednak w ciągu ostatnich 40 lat technologia sprzedała się w milionach aut.

Jedną z wyjątkowych innowacji w historii Audi i kamieniem węgielnym tożsamości marki jest napęd na wszystkie koła, znany jako Quattro. Technologia, która niegdyś była egzotyczna w samochodach osobowych, w tym roku świętuje swoje 40-lecie i może pochwalić się długą historią sukcesów. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat Audi wyprodukowało prawie 11 milionów aut z napędem na cztery koła. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku zbudowano prawie 500 000 Audi z napędem na cztery koła. Nawet w elektrycznej przyszłości quattro pozostanie integralną częścią i znakiem rozpoznawczym Audi.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Audi RS6: Chcę mieć wszystko

Pierwszy model Audi Quattro z 1990 roku.
Prezentacja Audi Quattro w 1980 roku.

Historia quattro rozpoczęła się pod koniec 1976 roku od zimowych testów w Skandynawii. Audi pracowało nad zamówieniem, które od wojska otrzymała marka Volkswagen. Terenowy pojazd Iltis z napędem na obie osie mimo znacznie słabszego silnika (75 KM) miał podczas dynamicznych prób na śniegu i lodzie sporą przewagę w prowadzeniu i dynamice nad testowanymi w tym samym czasie modelami Audi. – Pomysł na Quattro wziął się również z faktu, że Volkswagen Iltis z napędem na wszystkie koła miał wyraźne zalety trakcyjne podczas zimowych jazd. Objeżdżał bez problemu o wiele mocniejsze samochody – wspomina Dieter Weidemann, dyrektor ds. rozwoju napędu quattro w Audi. Tak pojawiła się idea przeniesienia technologii napędu na wszystkie koła do auta drogowego. Najbardziej obiecująca okazała się kombinacja z mocnym silnikiem turbo, która ostatecznie doprowadziła do seryjnej produkcji sportowego coupe Audi Quattro o mocy 200 KM. Auto pojawiło się na rynku w 1980 roku. Oryginalne Audi Quattro, które było zaplanowane jako krótka seria 400 sztuk, ale finalnie sprzedało się w ilości ponad 11 000 egzemplarzy. Model imponował osiągami (0-100 km/h w 7,1 s) i egzotycznym w tamtych czasach połączeniem technologii napędu na wszystkie koła, który do tego momentu był zarezerwowany dla pojazdów terenowych i użytkowych.

Audi Quattro (1980 rok).

A skąd wzięła się nazwa quattro? Kiedy ekipa zamknęła projekt od strony technicznej zaczęto zastanawiać się nad jego nazwą. Początkowo brano pod uwagę „Carat”, jednak kierownik projektu Walter Treser, który w późniejszych latach założył firmę tunignową, miał lepszy pomysł: Quadro. Ferdinad Piëch przerobił tą nazwę na „Quattro” i tak Audi zaprezentowało pierwsze Quattro 3 marca 1980 roku na lodowisku pod Genewą.

Audi Sport Quattro.

Siłą rzeczy napęd oryginalnego Quattro był blisko spokrewniony z napędem wykorzystanym w wojskowym Iltisie. Początkowo używano systemu, który w pewnych sytuacjach był problematyczny. Dopiero po czasie opracowano system z mniejszymi napięciami podczas skręcania, a w szczególności zawracania. Przy rozwoju napędu quattro szczególnie północna Skandynawia stała się placem zabaw dla inżynierów Audi, gdzie technologia napędu na wszystkie koła była testowana i udoskonalana.

Volkswagen Iltis.

Napęd na cztery koła okazał się również idealnym rozwiązaniem w sporcie motorowym. Po tym jak Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA dopuściła stosowanie napędu na cztery koła Audi wystawiło do rajdów swój flagowy model Quattro. Hannu Mikkola, fiński kierowca rajdowy i mistrz świata z 1983 roku po krótkim teście skomentował możliwości Audi Quattro – Właśnie doświadczyłem powiewu przyszłości. Ten samochód zrewolucjonizuje na zawsze rajdy. Mikkola miał rację. Audi wygrało już podczas swojego debiutu w austriackim rajdzie Jaenner w 1981 r, a w kolejnym sezonie niemiecka marka sięgnęła po tytuł mistrza świata w kategorii producentów. Zaprezentowana kilka lat później ekstremalna wersja Grupy B miała niemal 600 KM mocy. Rajdowe Audi było bardzo wymagające w prowadzeniu na limicie i ogarnąć potrafiła go raptem garstka wybitnych kierowców takich jak Waltera RöhrlStiga Blomqvist czy najszybsza kobieta w rajdach Michele Mouton.

Rajdowa wersja Audi Sport Quattro.

W 1983 roku pojawiła się homologacyjna, krótka wersja Audi Quattro. Cena tego modelu była bardzo wysoka ( około 203 tys. marek niemieckich). Audi stworzyło tylko 224 egzemplarze krótkiego Quattro. Pierwszy techniczny skok w napędzie Quattro nastąpił w 1987 roku. Przekładnia ślimakowa zastąpiła ręczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen. Jest to odmiana szpery montowana w samochodach dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną lub między koła jednej osi. Jego nazwa pochodzi od angielskich terminów moment obrotowy (TORque) i wyczucie (SENsing).

Audi Sport quattro S1.

Do szerszej rzeszy klientów napęd quattro trafił w 1988 roku. Wtedy na rynku pojawiły się aż trzy modele z napędem na cztery koła: Audi 100 (C3), Audi 200 i pierwsza próba stworzenia luksusowej limuzyny – Audi V8. W 1986 Audi nagrało reklamę, w której Audi 100 quattro o własnych siłach wjechało na pokrytą śniegiem fińską skocznię narciarską z wzniesieniem wynoszącym 80 proc. Wyczyn powtórzono po 25 latach, w 2005 roku z Audi A6.

Audi V8.

W latach 90-tych napęd quattro zarezerwowany był dla topowych modeli takich jak Audi S2, RS2, S4 czy S6. Dzisiaj nazwa quattro nie zawsze oznacza technologię, która miała swój początek w 1980 roku. Audi oferuje obecnie całą gamę napędów na wszystkie koła, z których wszystkie noszą nazwę Quattro, ale mają różne rozwiązania technicznie. Modele z silnikami zamontowanymi wzdłużnie z przodu są dostępne z klasycznym Quattro (stały napęd na wszystkie koła), w którym centralny mechanizm różnicowy rozdziela moc 40 proc. przód, 60 procent tył i zapewnia lekko sportowe zachowanie podczas jazdy. Rozdział mocy jest do pewnego stopnia zmienny, ponieważ system może kierować do 70 procent siły na oś przednią i do 85 procent na oś tylną. W przypadku szczególnie sportowych modeli mechanizm różnicowy jest stosowany również na tylnej osi umożliwiając rozdział momentu obrotowego na poszczególne koła.

Audi RS2 (z prawej) i kolejne generacje Audi RS4.

Audi nazywa quattro również układ napędu na wszystkie koła wyposażony e sprzęgło Haldex. To rozwiązanie, które jest stosowane w wielu innych modelach Grupy Volkswagena. Wszystkie auta z takim napędem mają silniki zamontowane poprzecznie. Napęd opiera się na hydraulicznym sprzęgle wielopłytkowym zapewniającym bardzo zmienną dystrybucję momentu napędowego. Nawiasem mówiąc, sprzęgło wielopłytkowe jest również używane w Audi R8 z silnikiem umieszczonym centralnie, chociaż w zmienny sposób rozdziela moment obrotowy z tylnej osi na przednią.

W ubiegłym roku Audi uruchomiło swój najnowszy pomysł na przekazywanie napędu na obie osie, który jest używany w całkowicie elektrycznych modelach e-tron. System nie stosuje się mechanicznych elementów przekładni wymienionych wyżej. Zamiast tego zarządzanie silnikami napędowymi przedniej i tylnej osi zapewnia inteligentny i poprawiający osiągi, w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego. Podczas gdy podczas normalnej jazdy napędzana jest tylko tylna oś, w razie potrzeby dołącza silnik osi przedniej. Ponadto w sportowych modelach S dwie jednostki napędowe zamontowane na tylnej osi pełnią funkcję mechanizmu różnicowego. Działają na jedno tylne koło z niezbędną siłą. Audi nazywa ten napęd Quattro 2.0.

CZYTAJ TAKŻE: Audi S3: Hot hatch premium w nowym wydaniu

W pełni elektryczne Audi e-tron S Sportback.

Napęd quattro zrewolucjonizował przeniesienie napędu jak, mało który techniczny gadżet. Dzisiaj napęd na cztery koła występuje, za dopłatą lub nie niemal w każdym modelu Audi. Również konkurencja i nie tylko stosuje na szeroką skalę napęd na obie osie w najróżniejszych modelach aut. Od limuzyn poprzez samochody dostawcze aż do sportowych coupe. Na rynku pojawiło się wiele nazw i określeń jednak to nazwa quattro stała się synonimem dla napędu na cztery koła.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Lotos wprowadza opłaty za ładowanie elektrycznych aut

Koniec darmowego tankowania prądu na stacjach Lotosu. Od 27 stycznia koncern naftowy wprowadza opłaty ...

Lada nie będzie sprzedawać aut w Unii Europejskiej

Rosyjska Lada ogłosiła, że wkrótce przestanie sprzedawać samochody w Europie. Jednym z powodów są ...

Skutery będą napędzane silnikami benzynowymi albo elektrycznymi

Miejskie skutery alternatywą dla samochodów

Łatwo się nimi poruszać w zatłoczonych aglomeracjach. Są dostępne dla osób nieposiadających prawa jazdy, ...

Skoda zbuduje tanie auto

Nowy szef, nowe porządki. Herbert Diess szef grupy Volkswagena zapowiedział nowy podział struktury marek ...

Wypiłeś? Volvo nie pozwoli ci prowadzić…

Szwedzka marka po ogłoszeniu decyzji o wprowadzeniu od przyszłego roku we wszystkich swoich samochodach ...

Jak zostać królem hulajnóg

Rusza nowy model biznesowy dla najmu elektrycznych jednośladów. Pojazd będzie można pożyczać w abonamencie, ...