Ponad dwadzieścia lat temu, Audi po raz pierwszy pokazało model S3 i w ten sposób stworzyło nowy segment rynkowy – sportowych kompaktów klasy premium. Teraz Audi preentuje nową generację S3 Sportback i S3 Limousine.

Mocny silnik to podstawa. Pod maską modeli S3 jest dwulitrowy motor 2.0 TFSI, który wytwarza 310 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 sekundy. Prędkość ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, napęd na cztery koła quattro z inteligentnym sterowaniem i zawieszenie sportowe (opcjonalnie z kontrolą tłumienia) przewidziane wyłącznie dla modeli typu to inne wyróżniki mocnych kompaktów.

CZYTAJ TAKŻE: Audi, BMW czy Mercedes – która marka sprzedaje najwięcej sportowych modeli

Nowe modele S3 wyróżniają się dużymi wlotami powietrza, obudowami lusterek zewnętrznych z matowego aluminium, dyfuzora i czterech rur wydechowych. Na życzenie oferowane są reflektory matrycowe Matrix LED. Ich cyfrowe światła do jazdy w dzień składają się z matrycy pikselowej zbudowanej z piętnastu segmentów LED, z których dziesięć tworzy dwie pionowe linie.

Audi zastosowało w jednostkach napędowych zaawansowane rozwiązanie techniczne – system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system (AVS) – zmienia skok zaworów w zależności od stopnia obciążenia jednostki napędowej, przez co komory spalania są lepiej napełniane, a zarządzanie temperaturą pomaga osiągnąć wysoką wydajność. By uzyskać bardziej rasowy dźwięk mocnego, czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika, kierowca może posłużyć się seryjnie montowanym systemem Audi drive select.

Układ jezdny składa się z czterech wahaczy przypadającym na każde z kół tylnej osi i progresywnego układu kierowniczego. Nadwozie jest obniżone o 15 milimetrów. Na życzenie, Audi oferuje również zawieszenie S sport z regulacją amortyzatorów. W tym przypadku zawory sterują przepływem oleju w amortyzatorach tak, by w ciągu kilku tysięcznych sekundy dostosować swą pracę do życzeń kierowcy i do aktualnej sytuacji na drodze.

W porównaniu ze swoimi poprzednikami, nowe modele S3 urosły. Sportback jest teraz o trzy, a limuzyna o cztery centymetry dłuższa. Oba są też o trzy centymetry szersze. Wersja pięciodrzwiowa ma teraz 4,34 m długości, a czterodrzwiowa 4,50 m. Pomijając drobne różnice, obie wersje nadwoziowe są identyczne pod względem szerokości (1,82 m), wysokości (1,43 m) i rozstawu osi (2,64 m). Bagażnik wariantu S3 Sportback ma – w zależności od ustawień tylnego siedzenia ma od 325 do 1145 litrów pojemności, natomiast bagażnik S3 Limousine pomieści 370 litrów.

We wnętrzu standardowo oferowany jest 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowy. Alternatywnie można wybrać Audi virtual cockpit i jego wersję „plus”. Obie wersje mają przekątną 12,3 cala, przy czym ta druga oferuje również trzy różne wyglądy ekranu. Opcjonalny pakiet oświetlenia nastrojowego plus ma zapewnić ukierunkowane efekty świetlne. Sportowe fotele zostały na nowo zaprojektowane, a ich standardowa tapicerka jest w dużej mierze wykonana z przetworzonych butelek PET i akcentowana stylowymi, kontrastowymi szwami. Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się jeszcze jeden wyświetlacz dotykowy (10,1 cala). Wyświetlacz rozpoznaje ręcznie wprowadzane litery i zapewnia akustyczną informację zwrotną. Dodatkowo, system infotainment jest standardowo sterowany głosowo, ż użyciem mowy potocznej. Audi dostarcza również opcjonalnie wyświetlacz danych na szybie head-up display.

System obsługi MMI w nowych modelach S3 opiera się na platformie infotainment trzeciej generacji MIB 3. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy większa niż moc poprzedniej wersji. Wszystkie zadania związane z connectivity odbywają się z prędkością przesyłu danych LTE Advanced. Platforma posiada też zintegrowany hotspot Wi-Fi. Nawigacja oferuje prognozy dotyczące rozwoju sytuacji na drogach, zdjęcia satelitarne w wysokiej rozdzielczości z Google Earth oraz informacje o ruchu drogowym. Indywidualne ustawienia, takie jak często wybierane cele podróży lub preferencje dotyczące klimatyzacji, można zapisać w maksymalnie sześciu profilach użytkowników.

Usługi online Audi connect zawierają pakiet car-to-X, pomagający w wyszukiwaniu odpowiednich miejsc parkingowych przy ulicy oraz w utrzymaniu się kierowcy w tzw. zielonej fali – komunikując się przy tym z systemem sygnalizacji świetlnej w takich niemieckich miastach jak Düsseldorf czy Ingolstadt. Połączenie nowego Audi S3 ze smartfonem użytkownika jest możliwe z wykorzystaniem aplikacji myAudi, a także za pośrednictwem Apple CarPlay, Android Auto i Audi phone box. Ten ostatni łączy również smartfona z anteną samochodową i pozwala na indukcyjne ładowanie urządzenia mobilnego. Innym udogodnieniem jest Audi connect key pozwalający uwierzytelnionemu użytkownikowi na zamykanie i otwieranie samochodu oraz na jego uruchamianie za pomocą smartfona z systemem Android. Fani najwyższej klasy brzmień muzycznych wybrać mogą sprzęt grający Bang & Olufsen sound system z możliwością emisji trójwymiarowych dźwięków.

Audi zapewniło w nowych S3 systemy wspomagania kierowcy takie jak np. Audi pre sense front, asystent utrzymania na pasie ruchu czy asystent skrętu, wszystkie mają potencjał zapobiegania wypadkom i są na wyposażeniu standardowym obu wersji modelowych. Inne systemy, takie jak ostrzeżenie przed zmianą pasa, ostrzeżenie przed wysiadaniem, a także ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu i asystent parkowania, są dostępne opcjonalnie. Adaptacyjny tempomat wspomaga kierowcę. Ustala prędkość i odległość od pojazdu przed nami i wspomaga w utrzymaniu się na pasie ruchu, delikatnie interweniując w pracę układu kierowniczego. Do oszczędnego stylu jazdy przyczynia się asystent wydajności.

Pierwsze egzemplarze nowych modeli S3 dotrą do salonów dealerskich na początku października. Rynkowej premierze modeli towarzyszy edycja limitowana „edition one” w specjalnie dobranych kolorach nadwozia: żółtym Python Yellow (Sportback) lub czerwonym Tango Red (Limousine) z czarnymi akcentami, z 19-calowymi felgami i z fotelami sportowymi.

CZYTAJ TAKŻE: Audi zelektryfikuje przyszłe sportowe modele RS

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

BEZPIECZNA JAZDA: Postaraj się być dobrym kierowcą

Większość osób prowadzących pojazdy uważa się za mistrzów kierownicy. Tyle, że prawdziwi mistrzowie nie ...

SUV-y nadal modne. Kolejny rekord sprzedaży

SUV-y nadal sprzedają się znakomicie. Na samym tylko rynku niemieckim zostanie w 2019 roku ...

Wideo | Skoda Scala: Kompletnie nowy model

Scala to zupełnie nowy model w gamie Skody. Auto, które będzie się mierzyć z ...

Audi R8: Jeszcze więcej mocy

Nieco zapomniane Audi R8 zostało zmodernizowane. Zmodyfikowano zawieszenie, dodano nieco mocy i nową nazwę. ...

Volkswagen Caddy: Bardziej Golf niż dostawczak

Volkswagen prezentuje piątą generację modelu Caddy. Auto zbudowane jest na nowej platformie Golfa MQB ...

Cupra Formentor: Po raz pierwszy

Formentor ma być drugim modelem Cupry. Po Atece to pierwszy własny model submarki Seata. ...