Ford Focus ST: Wszystko co trzeba

Nowy Focus otrzymał wyłącznie silniki trzycylindrowe. Na szczęście ta zasada nie będzie obowiązywać dla modelu ST. Więcej pojemności, więcej mocy, do wyboru benzyna i diesle, z karoserią pięciodrzwiową i kombi.

Publikacja: 18.02.2019 22:19

Ford Focus ST: Wszystko co trzeba

Foto: moto.rp.pl

Fani sportowych odmian Focusów mogą odetchnąć. Wersja ST otrzymuje silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 2,3 litra. Ten sam, który był w poprzednim Focusie RS, a obecnie jest w Mustangu. Inżynierowie nieco zdławili jego moc – w Focusie ST osiąga 280 KM (420 Nm), które trafiają do przednich kół. Dla porównania w Mustangu 2.3 Ecoboost czterocylindrowy silnik ma 290 KM mocy i 440 Nm. Niemniej jednak to wystarczy żeby kompaktowy Ford stał się najsilniejszym Focusem ST wszech czasów. W poprzedniej generacji dwulitrowy, czterocylindrowy silnik miał moc 250 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

""

Ford Focus ST.

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Nowością turbodoładowanej benzynowej jednostki jest funkcja „Anti-Lag“, która pierwotnie pochodzi z rajdowej Fiesty WRC, a została użyta w modelu GT i F-150 Raptor. Sztuczka polega na tym, że silnik podtrzymuje ciśnienie doładowania przy zmianie biegów. ST otrzyma o 20 procent sztywniejsze zawieszenie, zmiany pojawiły się też w układzie kierowniczym, który ma być bardziej bezpośredni – pomiędzy skrajnymi położeniami kierownicy są dwa obroty. Wersja z silnikiem benzynowym w standardzie będzie wyposażona w elektroniczną szperę.

""

Foto: moto.rp.pl

""

Foto: moto.rp.pl

Alternatywą do jednostki benzynowej będzie wersja z silnikiem wysokoprężnym. ST z dieslem przejmuje silnik od poprzednika, ale w zmodernizowanej wersji. Ford zoptymalizował proces spalania poprzez zmienną geometrię turbiny i teraz silnik wysokoprężny spełnia standard emisji spalin Euro 6d. Przybyło mocy – jest 190 KM (poprzednik miał 185 KM). Maksymalny moment obrotowy 400 Nm pozostaje bez zmian. Danych technicznych póki co Ford nie podał. Wiadomo tylko, że ST ma przyspieszać do setki w czasie poniżej sześciu sekund.

""

Foto: moto.rp.pl

W obydwóch wersjach silnikowych seryjnie montowana jest sześciobiegowa ręczna skrzynia biegów. Opcjonalnie silnik benzynowy można połączyć z siedmiobiegową, automatyczną przekładnią. Zawieszenie zostało przyjęte od zwykłych modeli Focusa tyle, że z małymi poprawkami. Jest obniżone o 10 mm, amortyzatory z przodu są 20 procent, a tylne o 13 procent sztywniejsze. Elektroniczny mechanizm różnicowy pochodzi od firmy Borg Warner i wykorzystywany jest tylko w silnikach benzynowych. Ford chwali się bardziej bezpośrednim układem wspomagania, które ma być bardziej czułe niż w Fieście ST.

""

Foto: moto.rp.pl

W środku zamontowano m.in. fotele Recaro, grubszy wieniec kierownicy, a na zewnątrz sportowy model przypomina wersje ST Line. Inaczej uformowane zderzaki, boczne listwy, większe koła (w opcji do 19 cali). Na wyposażeniu standardowym montowane są opony Michelin Pilot Sport 4S. Do wyboru mamy siedem kolorów nadwozia: niebieski, pomarańczowy, biały, szary, czerwony, bordowy, czarny.

ZOBACZ TAKŻE: Emil: Pies, który pomógł zaprojektować Forda Focusa

Nowy model powinien pojawić się w sprzedaży na koniec lata w okolicach września. Ceny póki co nie są znane. Topowy Focus RS powinien zostać zaprezentowany w roku 2020.

Fani sportowych odmian Focusów mogą odetchnąć. Wersja ST otrzymuje silnik benzynowy z turbodoładowaniem o pojemności 2,3 litra. Ten sam, który był w poprzednim Focusie RS, a obecnie jest w Mustangu. Inżynierowie nieco zdławili jego moc – w Focusie ST osiąga 280 KM (420 Nm), które trafiają do przednich kół. Dla porównania w Mustangu 2.3 Ecoboost czterocylindrowy silnik ma 290 KM mocy i 440 Nm. Niemniej jednak to wystarczy żeby kompaktowy Ford stał się najsilniejszym Focusem ST wszech czasów. W poprzedniej generacji dwulitrowy, czterocylindrowy silnik miał moc 250 KM i 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Pozostało 80% artykułu
Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy