Suzuki Vitara: 30 lat tradycji

Vitara jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych crossoverów na rynku. Zadebiutowała w 1988 r. i od tego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością. Najnowsze wcielenie przekonuje funkcjonalnym wnętrzem, turbodoładowanymi silnikami i niezłymi właściwościami off-roadowymi.

Publikacja: 03.11.2018 12:53

Suzuki Vitara: 30 lat tradycji

Foto: fot. Suzuki

Portfolio Suzuki mocno się odmieniło w tym roku. Zaczęło się od Swifta Sporta. W wakacje do oferty dołączył Jimny, będący ikoną pośród niewielkich terenówek. Teraz nadszedł czas na Vitarę. Crossovera, który jako jeden z nielicznych w segmencie oferuje napęd na obie osie i bardzo przyzwoitą dzielność w lekkim terenie. To ukłon dla 30-letniej tradycji modelu, często wykorzystywanego podczas rajdów przeprawowych.

Dwa doładowane silniki

Vitara była jednym z ostatnich bastionów wolnossących jednostek napędowych w segmencie crossoverów. Była, teraz pod maską zmodernizowanej wersji znajdziemy tylko dwie jednostki benzynowe wsparte doładowaniem. Pierwsza z nich to 1.0 BoosterJet o mocy 111 KM i 170 Nm uzyskiwanych w przedziale 2000-3500 obr./min. Takie serce można sparować z manualną, 5-stopniową skrzynią lub 6-biegowym automatem. Dodatkowo, klient ma do wyboru napęd na przednią lub obie osie. Trzycylindrowy motor pozwala rozpędzić się do setki w 11,5 sekundy i mknąć po autostradzie z prędkością 180 km/h.

""

fot. Suzuki

moto.rp.pl

Po drugiej stronie mamy 1.4 BoosterJet generujący 140 KM i 220 niutonometrów w przedziale 1500-4000 obr./min. Wespół z manualną, 6-biegową przekładnią pozwala przyspieszyć do 100 km/h w 9,9 sekundy i rozpędzić auto do 200 km/h. Osoby ceniące wygodę powinny sięgnąć po całkiem sprawną skrzynię hydrokinetyczną.

Dla indywidualistów

Mocne silniki to tylko jeden z czynników przyciągających klientów. Jest jeszcze aspekt wizualny. Dla wielu równie istotny, jeśli nie bardziej. W tej kwestii Vitara nie ma się czego wstydzić. Po liftingu auto zyskało na atrakcyjności i otrzymało LED-owe oświetlenie. Poza tym klienci mogą wybierać pośród 15 wersji kolorystycznych. 7 z nich stanowią lakiery jednolite. Pozostała ósemka to dwukolorowe kombinacje z białym lub czarnym dachem. Dodatkowo, przy okazji modernizacji pojawiły się nowe odcienie – Solar Yellow Pearl oraz Ice Grayish Blue Metallic. Nabywcy wreszcie mogą sięgnąć po oryginalne i odważne barwy. Dopełnieniem całości są aluminiowe obręcze w rozmiarze 16-18 cali.

CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Vitara 2019: Pochwała prostoty

Kolejną wartość crossoverów stanowią systemy bezpieczeństwa. Wśród producentów trwa wyścig zbrojeń, który nigdy się nie zatrzyma. Dzięki temu, każdy nowy model wprowadzany na rynek dysponuje większą ilością elektronicznych asystentów. Tych na pokładzie Vitary też nie brakuje. W razie kolizji, pasażerów chronią czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne. Kierowca ma do dyspozycji również kolanową poduszkę powietrzną. Ponadto, auto wyposażono w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi oraz ogranicznikami siły napięcia. Podobne rozwiązanie zastosowano dla pasażerów podróżujących w drugim rzędzie. Nowość stanowi bezpieczny pedał hamulca i sprzęgła. W razie zderzenia czołowego, pedały automatycznie się zapadają, ograniczając do minimum ryzyko uszkodzenia kończyn dolnych.

""

fot. Suzuki

moto.rp.pl

Japońscy inżynierowie zadbali także o prostopadle kolizje. Nie dość, że pasażerów chronią poduszki, to drzwi wzmocnione stalowymi belkami mają pochłaniać znaczną część energii. Nie tylko stal i materiały pirotechniczne roztaczają parasol ochronny. W codziennym użytkowaniu istotę bezpieczeństwa stanowi elektronika. Na pokładzie Suzuki znajdziemy ABS, EBD, ESP, TCS, a także wspomaganie hamowania awaryjnego (BAS). Wszystkie te układu dbają o optymalną trakcję i właściwy tor jazdy w zmiennych warunkach. Na śniegu i poza utwardzonymi drogami sprawdzi się opcjonalny napęd na cztery koła. W lekkim terenie oraz na stromych, asfaltowych podjazdach warto korzystać z asystenta ruszania na wzniesieniu. Przez kilka sekund utrzymuje odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym, by auto się nie stoczyło. Przydatnym gadżetem okazuje się też Hill Descent Control. To propozycja dla off-roaderów ceniących bezpieczne zjazdy. Elektronika tak dozuje siłę hamowania, by samochód poruszał się z minimalną prędkością, dając jednocześnie kierowcy pełna kontrolę nad pojazdem.

CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Jimny: Radość o poranku i wieczorem też

W bogatszych wersjach możemy liczyć na jeszcze więcej. Topowe specyfikacje wyposażono w monitor martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym za pojazdem, rozpoznawanie znaków drogowych, alarm opuszczenia pasa ruchu a także zygzakowania (nie trzymania toru jazdy). W sytuacjach podbramkowych przydaje się również Dual Sensor Brake Support. To układ reagowania przedkolizyjnego wspierany przez kamerę monoskopową i czujnik laserowy. W razie wykrycia przeszkody przed samochodem i braku reakcji kierowcy, w trybie awaryjnym uruchomi hamulce, wysyłając wcześniej sygnał dźwiękowy i graficzny.

Rozsądnie wyceniona

Vitara nie musi obawiać się konkurencji. Jej pozycja jest na tyle mocna, że stanowi pierwszą siłę pośród samochodów osobowych w Suzuki. Za wersję ze 111-konnym motorem 1.0, napędem na przednią oś i manualną, 5-stopniową skrzynią trzeba zapłacić 64 900 złotych. Napęd na cztery koła pojawia się w najbogatszej specyfikacji Premium wycenionej na 81 900 zł. Jeśli myślicie o 1.4 BoosterJet (140 KM), musicie przygotować się na wydatek rzędu 78 900 zł z 2WD lub 88 900 zł z 4WD.

Portfolio Suzuki mocno się odmieniło w tym roku. Zaczęło się od Swifta Sporta. W wakacje do oferty dołączył Jimny, będący ikoną pośród niewielkich terenówek. Teraz nadszedł czas na Vitarę. Crossovera, który jako jeden z nielicznych w segmencie oferuje napęd na obie osie i bardzo przyzwoitą dzielność w lekkim terenie. To ukłon dla 30-letniej tradycji modelu, często wykorzystywanego podczas rajdów przeprawowych.

Dwa doładowane silniki

Pozostało 91% artykułu
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy
Parking
Lexus RX 450h: Suma dobrych cech