Eksperci z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) sugerują, że ten sektor kryzys ma daleko za sobą. Co więcej w strukturze pojazdów to modele z silnikiem diesla cały czas odgrywają główne skrzypce. Wynajem długoterminowy podobnie jak leasing, najdotkliwiej odczuł drugi kwartał roku. W pierwszym półroczu branża zakupiła o 19,8 proc. mniej nowych aut osobowych niż w analogicznym okresie rok temu (dalej: r/r). Spadek w tym zakresie jest około dwukrotnie mniejszy niż w przypadku samochodów nabywanych przez firmy w kredycie, zakup ze środków własnych czy w klasycznym leasingu. Na koniec drugiego kwartału gorsze niż na koniec marca wyniki odnotowała również wypożyczalnie samochodów, w przypadku której spadek floty wyniósł 25,5 proc. r/r.
CZYTAJ TAKŻE: Wynajem auta. Kiedy warto wypożyczyć samochód
Przez pandemię ucierpiała dynamika sprzedaży. Znaczne spowolnienie zostało zanotowane w przypadku zakupu, kredytu i klasycznego leasingu finansowego liczonych razem, gdzie spadek sprzedaży nowych aut osobowych sięgnął aż 38,6 proc. r/r. Podobnie jak w pierwszym kwartale roku, tak i po całym pierwszym półroczu, na tym tle wyróżniał się wynajem długoterminowy samochodów, który odnotował relatywnie najmniejszy spadek sprzedaży. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła od stycznia do końca czerwca 2020 r. na potrzeby oferowanych przez siebie usług łącznie 32,4 tys. nowych aut osobowych, o 19,8 proc. mniej niż rok temu. Efektem tego jest fakt, że więcej niż co czwarte nowe auto osobowe nabywane przez firmy było w wynajmie długoterminowym. Dało to zwiększenie udziału w strukturze rynku o 5 proc. r/r.
– Pięcioprocentowy wzrost udziału wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych aut do firm to duża i szybka zmiana, wręcz skokowa i niespotykana do tej pory. Dotychczas udział ten w przypadku naszej branży rósł w tempie 1-2 procent rocznie. Zjawisko to było już widoczne w danych po pierwszym kwartale, ale podeszliśmy do niego bardzo ostrożnie, wyjaśniając tak gwałtowny wzrost udziału w sprzedaży przede wszystkim szybkim i dużym zachwianiem w wyniku pandemii rynkiem motoryzacyjnym i flotowym w naszym kraju – mówi Rafał Merk, Członek Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający Athlon Polska.