Z badania TOP 50 przeprowadzonego przez DCG i Samar wynika, że udział pierwszej pięćdziesiątki w całym rynku zmalał do 49,76 proc. z 50,1 proc. – Niższy wskaźnik konsolidacji za 2018 r. to niespodzianka. W ostatnich latach trend był zupełnie inny. Jeszcze w ostatnim roku rósł dość wyraźnie, bo o 2,21 pkt. proc. – przyznaje partner zarządzający DCG Dealer Consulting Marek Konieczny.
Marek Konieczny / fot. ZDS
Marek Konieczny: Niższy wskaźnik konsolidacji za 2018 r. to niespodzianka. W ostatnich latach trend był zupełnie inny
Dodaje, że w 2018 r., mimo wzrostu rynku, liderzy zwiększali sprzedaż z mniejszą dynamiką niż ostatnio. W 2017 r. tylko jedna firma z TOP 10 mogła pochwalić się niższym niż dwucyfrowy wzrostem wolumenu rok do roku. Teraz takich firm było aż cztery. – O ile w 2017 r. spadek sprzedaży zanotowały tylko 3 firmy, to w 2018 r. kolor czerwony widnieje przy wolumenach już 7 dealerstw notowanych w rankingu. Zresztą również średni wzrost sprzedaży aut firm z TOP 50 okazał się minimalnie niższy niż średni wzrost rynku – odpowiednio +9,15 vs. +9,74 proc. To też sytuacja zupełnie niestandardowa – podkreśla Konieczny.
Najwięksi w Polsce
Największym dealerem pozostała Grupa Krotoski-Cichy, która w szesnastu punktach sprzedała 24 771 samochodów, o 9,53 proc. więcej niż rok wcześniej. Na drugim miejscu znalazła się Grupa PGD. Jej 16 punktów sprzedało 20 637 samochodów, o 2,7 proc. więcej niż w 2017 roku. Na podium załapała się Grupa PTH (poprawa o trzy oczka), sprzedając poprzez 19 punktów 12 662 aut, o 40,35 proc. więcej niż rok wcześniej. Listę zamyka na pięćdziesiątej pozycji Polbis Auto z wynikiem 2388 sprzedanych aut (o 19,34 proc. więcej niż rok wcześniej) przez 2 punkty dealerskie. Ten podmiot po raz pierwszy znalazł się na liście, awansując o 18 miejsc.