Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy

Aż o 15,5 proc. wzrósł w ciągu roku udział wynajmu długoterminowego w rynku sprzedaży nowych samochodów. Już 1/5 aut opuszczających salony i trafiających do firm jest finansowana w taki sposób – wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Publikacja: 07.08.2018 13:30

Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy

Foto: Fot. Ford

W I półroczu 2018 r. branża wynajmu długoterminowego rozwijała się 2,5-krotnie szybciej od pozostałych dostępnych form finansowania aut firmowych, nabywając na potrzeby oferowanych usług o 25,4 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Dla porównania, z wykorzystaniem kredytu, leasingu finansowego czy zakupu ze środków własnych firmy kupiły o 10,4 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z danych PZWiLP dużym tempem rozwoju w II kwartale 2018 r. może się pochwalić także branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), która urosła o tym czasie o blisko 29 proc. r/r.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż nowych aut podkręca tempo

Zgodnie z danymi PZWLP (reprezentującego ok. 80 proc. tego rynku w naszym kraju), na koniec II kw. 2018 r. łączna flota firm-członków tej organizacji liczyła już ok. 170 tysięcy samochodów. Oznacza to, że wzrost tej branży (mierzony liczbą aut w dominującej usłudze Full Serwis Leasing, która obejmuje 83 proc. zarządzanej floty) osiągnął po II kw. 2018 r. poziom 15,5 proc. r/r. Full Serwis Leasing to jedna z dwóch – obok Leasingu z Serwisem – usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego. Obejmuje, poza finansowaniem, również pełną obsługę administracyjną i serwisową samochodów. Leasing z Serwisem jest usługą zbliżoną, jednakże zapewniająca przedsiębiorcy jedynie częściową obsługę aut.

""

materiały prasowe

Foto: moto.rp.pl

Wśród najpopularniejszych modeli aut w wynajmie długoterminowym na koniec czerwca bieżącego roku znalazły się: Skoda Octavia, VW Passat, Ford Focus i Skoda Fabia. W strukturze jednostek napędowych trwale spada udział diesli, choć wciąż dominują w firmowych flotach. Silniki wysokoprężne napędzają 63,5 proc. wszystkich pojazdów w wynajmie długoterminowym. To o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Silniki benzynowe stanowią już 35,2 proc. (wzrost o 4 proc.), zaś hybrydowe i elektryczne – 1,3 proc. Pojazdy czysto elektryczne to wciąż margines rynku – ich liczba w wynajmie wzrosła w ciągu roku z 20 do 28 egzemplarzy.

CZYTAJ TAKŻE: Kto ma SUV-y, ten ma miód

– Znaczenie wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie – mówi Leszek Pomorski, członek zarządu PZWLP, prezes Alphabet Polska. – Jednak, w porównaniu do starszych rynków Zachodniej Europy, gdzie w wynajmie długoterminowym w niektórych krajach nawet 70 – 80 proc. wszystkich nowych aut kupowanych przez firmy, udział tej formy na rynku polskim jest wciąż relatywnie niski. Oznacza to, że branżę w Polsce czeka wiele lat dynamicznego rozwoju.

W I półroczu 2018 r. branża wynajmu długoterminowego rozwijała się 2,5-krotnie szybciej od pozostałych dostępnych form finansowania aut firmowych, nabywając na potrzeby oferowanych usług o 25,4 proc. więcej nowych samochodów osobowych niż w pierwszych sześciu miesiącach ubiegłego roku. Dla porównania, z wykorzystaniem kredytu, leasingu finansowego czy zakupu ze środków własnych firmy kupiły o 10,4 proc. aut więcej niż rok wcześniej. Jak wynika z danych PZWiLP dużym tempem rozwoju w II kwartale 2018 r. może się pochwalić także branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), która urosła o tym czasie o blisko 29 proc. r/r.

Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego