Niemcy kontra Chiny. BMW buduje nową fabrykę szybciej niż BYD

Prawie w tym samym czasie BMW i BYD budują swoje nowe fabryki. Ku zaskoczeniu Chińczycy nie są tutaj liderami. BMW stawia swój nowy zakład z rekordową prędkością.

Publikacja: 07.05.2025 05:55

BMW i BYD budują w Europie nowe fabryki

BMW i BYD budują w Europie nowe fabryki

Foto: mat. prasowe

Business Insider opublikował zdjęcia satelitarne, pokazując imponujące postępy prac na budowie nowej fabryki największego chińskiego producenta samochodów BYD w Szeged na Węgrzech. Rozpoczęcie produkcji w tym zakładzie planowane jest na koniec 2025 roku, a na rynek europejski ma z tego zakładu wyjeżdżać nawet 200 tys. modeli BYD. Na Węgrzech Chińczycy wyprzedzili BMW, bo w nowej „iFactory” w Debreczynie, oddalonej o około 170 km od zakładu BYD, seryjna produkcja BMW „nowej klasy” ma rozpocząć się jesienią 2025 roku, ale budowa fabryki rozpoczęła się latem 2022 roku. Tymczasem BYD na budowie swojej fabryki wbił pierwszą łopatę w ziemię w 2024 r.

Czytaj więcej

Salon samochodowy w Szanghaju: Witamy w nowym świecie

Jednak w innym miejscu BMW działa znacznie szybciej. W Irlbach-Straßkirchen w Dolnej Bawarii, niedaleko Deggendorf, BMW zamierza produkować 250 000 akumulatorów rocznie. W kwietniu 2024 r. BMW otrzymało pozwolenie na budowę nowej fabryki, która zajmie powierzchnię 105 hektarów. Dwa miesiące później zamontowano pierwsze z 1066 betonowych słupów dla hali produkcyjnej, o powierzchni około 150 000 m2, a stan surowy hali został ukończony do końca 2024 roku. Budowa nabrała takiego tempa, że ​​budynek produkcyjny jest już ukończony, a instalacja sprzętu produkcyjnego rozpocznie się w czerwcu. BMW osiągnęło tak szybkie tempo budowy dzięki logistycznemu majstersztykowi. Podobnie, jak przy produkcji samochodów, na placach budowy również stosuje się dostawy just-in-time. Duża część elementów konstrukcji jest prefabrykowana na zewnątrz i dostarczana na plac budowy w odpowiednim czasie. Dzięki temu uniknięto długotrwałych prac budowlanych na miejscu. BMW nazywa ten proces planowania budowy „Lean Construction Management”.

BYD buduje szybko, BMW jeszcze szybciej

W przyszłości w fabryce nie będą produkowane ogniwa akumulatorowe, tylko kompletne akumulatory wysokiego napięcia. Ich montaż odbywa się w wysoce zautomatyzowanych procesach produkcyjnych, które nie wymagają użycia wody. Na dachu hali produkcyjnej montowane będą instalacje fotowoltaiczne, a powierzchnia dachu zostanie także zazieleniona. Woda użytkowa np. do toalet, dostarczana jest z zebranej wody deszczowej, a ciepło odpadowe powstające w procesie produkcji wykorzystywane jest do ogrzewania za pomocą pomp ciepła.

W przyszłości w zakładzie zatrudnienie znajdzie około 1600 pracowników, a dalsza rozbudowa ma zwiększyć ich liczbę do 3200. BMW pracuje bardzo lokalnie podczas budowy fabryki w Irlbach. Wszystkie firmy budowlane, którym BMW zleciło prace pochodzą z Niemiec, w tym dwie trzecie z Bawarii. Co trzecia firma, której zlecono prace, znajduje się w promieniu 100 km od nowego zakładu.

Czytaj więcej

BMW M2: Ciesz się każdą chwilą

Business Insider opublikował zdjęcia satelitarne, pokazując imponujące postępy prac na budowie nowej fabryki największego chińskiego producenta samochodów BYD w Szeged na Węgrzech. Rozpoczęcie produkcji w tym zakładzie planowane jest na koniec 2025 roku, a na rynek europejski ma z tego zakładu wyjeżdżać nawet 200 tys. modeli BYD. Na Węgrzech Chińczycy wyprzedzili BMW, bo w nowej „iFactory” w Debreczynie, oddalonej o około 170 km od zakładu BYD, seryjna produkcja BMW „nowej klasy” ma rozpocząć się jesienią 2025 roku, ale budowa fabryki rozpoczęła się latem 2022 roku. Tymczasem BYD na budowie swojej fabryki wbił pierwszą łopatę w ziemię w 2024 r.

Na prąd
W Chinach powstaje największa fabryka elektryków. Zajmie obszar San Francisco
Na prąd
ADAC wybrało najlepsze używane auta elektryczne do 85 tys. zł
Na prąd
Jeff Bezos chce budować tanie samochody. Cena: mniej niż 100 tys. zł
Na prąd
Wysokie cła i słaba sprzedaż. Tesla wycofuje dwa modele z chińskiego rynku
Na prąd
Niemiecki uniwersytet rozebrał i porównał baterię Tesli i BYD. Zaskakujący wynik
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku