Sprawdzono wiedzę Polaków o autach elektrycznych. Okazuje się, że wierzymy w mity

Według danych Samaru po polskich drogach porusza się ponad 70 tysięcy samochodów całkowicie elektrycznych. Mimo rosnącej liczby elektryków Polacy nadal wierzą w mity dotyczące elektromobilności.

Publikacja: 23.10.2024 06:07

Wiedza Polaków o samochodach elektrycznych nie nadąża za rozwojem modeli BEV

Wiedza Polaków o samochodach elektrycznych nie nadąża za rozwojem modeli BEV

Foto: mat. prasowe

Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research w sierpniu 2024 r. Wynika z niego, że wielu Polaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach związanych z pojazdami BEV. I tak 74 proc. respondentów uważa, że samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49 proc.) jest zdania, że mieści się on średnio w granicach 200-300 km. I tak było faktycznie jeszcze kilka lat temu, ale te dane zmieniają się z roku na rok i wraz z pojawieniem się wielu nowych modeli elektryków.  Znajdziemy na rynku coraz więcej modeli BEV, które są w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet realne 500, a nawet więcej kilometrów. Dobrym przykładem jest VW ID7, który z łatwością pokona taki dystans. Są jednak na rynku również takie, które faktycznie w realnym życiu pokonają średnio nieco ponad 300 km. Jednak faktem jest, że to się zmienia. Skoda Enyaq po modernizacji przejeżdża z łatwością dystans dłuższy o około 150 km, z 300 do 450 km.

Ładowanie elektryków zajmuje coraz mniej czasu

Ładowanie elektryków zajmuje coraz mniej czasu

mat. prasowe

- Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg nawet do 600 km – mówi Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.

Czytaj więcej

MG chce wprowadzić nowy rodzaj akumulatorów w 2025 r. Ponad 1000 km zasięgu

Kolejny mit to taki, że ładowanie samochodów elektrycznych trwa zbyt długo. Dwie z trzech osób (66 proc.) biorących udział w badaniu uważają, że ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje za dużo czasu. Najczęściej (25 proc.) wskazywali, że średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 min, natomiast blisko co piąta osoba (17 proc.) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Trzeba tylko taką znaleźć.

Wiedza Polaków o samochodach elektrycznych nie nadąża za rozwojem modeli BEV

Ponad połowa badanych (54 proc.) uważa, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, a 43 proc. respondentów twierdzi, że niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV w okresie zimowym. 31 proc. ankietowanych do zakupu elektryka przekonuje darmowe parkowanie w wyznaczonych miejscach, możliwość poruszania się buspasem, odpisy podatkowe czy zwolnienie z akcyzy. - Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, że mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielone samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50 proc. naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group - podsumowuje Mateusz Grupa.

Czytaj więcej

Chińczycy prezentują nowy silnik. Rewolucja dla elektryków

Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research w sierpniu 2024 r. Wynika z niego, że wielu Polaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach związanych z pojazdami BEV. I tak 74 proc. respondentów uważa, że samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49 proc.) jest zdania, że mieści się on średnio w granicach 200-300 km. I tak było faktycznie jeszcze kilka lat temu, ale te dane zmieniają się z roku na rok i wraz z pojawieniem się wielu nowych modeli elektryków.  Znajdziemy na rynku coraz więcej modeli BEV, które są w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet realne 500, a nawet więcej kilometrów. Dobrym przykładem jest VW ID7, który z łatwością pokona taki dystans. Są jednak na rynku również takie, które faktycznie w realnym życiu pokonają średnio nieco ponad 300 km. Jednak faktem jest, że to się zmienia. Skoda Enyaq po modernizacji przejeżdża z łatwością dystans dłuższy o około 150 km, z 300 do 450 km.

Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km
Na prąd
Auta wodorowe mogą jeździć po buspasie, ale nie mogą parkować za darmo w miastach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan