Zmiana strategii. Te firmy samochodowe pozostają przy produkcji silników spalinowych

Wiele firm samochodowych przygląda się swoim niedawno zatwierdzonym strategiom i zastanawia się nad częścią dotyczącą samochodów elektrycznych. Wiele z nich odwraca się od swoich planów, które często zakładały przejście na totalną elektryfikację. Teraz, pod presją rynku i klientów to się zmienia.

Publikacja: 16.08.2024 18:57

Wiele z koncernów samochodowych odwraca się od swoich planów elektryfikacji i wraca do klasycznych n

Wiele z koncernów samochodowych odwraca się od swoich planów elektryfikacji i wraca do klasycznych napędów spalinowych

Foto: AdobeStock

Globalny spadek popytu na samochody elektryczne sprawia, że marki motoryzacyjne porzucają swoje dotychczasowe strategie dotyczące elektromobilności. Zamiast ogłaszanych do niedawna koncepcji „tylko elektryki”, zgodnie z którą w najbliższej przyszłości w ofercie miały być wyłącznie samochody napędzane energią elektryczną, coraz częściej pojawiają się zapowiedzi, że silnik spalinowy ma przyszłość i może współistnieć obok napędów elektrycznych.

Mercedes

Na walnym zgromadzeniu 8 maja 2024 roku Ola Källenius, dyrektor generalny Mercedesa porzucił pierwotną strategię, zgodnie z którą modele elektryczne miały stanowić połowę sprzedaży najpóźniej do końca dekady. Zamiast tego niemieckie Wirtschaftswoche cytuje wypowiedzi Källeniusa, które brzmią w stylu: „Transformacja może potrwać dłużej, niż oczekiwano”. Szef Mercedesa stwierdza, że oprócz samochodów elektrycznych w ofercie pojawią się także „najnowocześniejsze, zelektryfikowane silniki spalinowe” i, jeśli zaistnieje odpowiednie zapotrzebowanie klientów będą one w ofercie „nawet w dalekiej przyszłości”.

Mercedes EQS nie odniósł oczekiwanego przez niemiecki koncern sukcesu

Mercedes EQS nie odniósł oczekiwanego przez niemiecki koncern sukcesu

mat. prasowe

Ford

Argument oparty na najnowszych wyborach klientów jest również tematem dyskusji w europejskiej centrali Forda. Pierwotnie zakładano, że od 2030 roku marka będzie oferować w Europie wyłącznie samochody elektryczne. Jednak podczas szczytu "Financial Times Future of the Car Summit", który miał miejsce w Londynie w dniach 7-9 maja 2024 r. Martin Sander, dyrektor generalny Ford of Europe, przyznał, że popyt na samochody elektryczne jest słabszy niż oczekiwano. Automotive News cytuje wypowiedź menedżera: „Jeśli zobaczymy, że sprzedaż hybrid i hybryd typu plug-in wzrasta nie wycofamy się z nich i będziemy je nadal oferować”. Pod koniec lipca 2024 roku Marin Gjaja, dyrektor operacyjny Ford Model e (jednostki biznesowej zajmującej się pojazdami elektrycznymi) powiedział, że mimo wcześniejszych zapowiedzi Ford nie planuje zaprzestania sprzedaży samochodów spalinowych w Europie w ciągu najbliższych sześciu lat. Jednocześnie menadżer stwierdził, że Ford pracuje obecnie nad „platformą multienergetyczną”, która będzie miała zastosowanie dla napędów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych.

Czytaj więcej

Ford Capri powraca. Legendarna nazwa zdobi teraz elektrycznego crossovera
Nowy Ford Mustang to jeden z modeli, który obronił się przed elektromobilnością

Nowy Ford Mustang to jeden z modeli, który obronił się przed elektromobilnością

mat. prasowe

General Motors

Również General Motors przemyślał swoje działanie w strefie elektromobilności. Cadillac w przeszłości podkreślał, że ​​do 2030 roku cała oferta marki zostanie przekształcona w modele z napędem wyłącznie elektrycznym. Niedawne komentarze Johna Rotha, wiceprezesa Cadillaca sugerują jednak zmianę tych planów. Na początku maja powiedział dziennikarzom, że "elektryczne i benzynowe układy napędowe będą współistnieć przez kilka następnych lat”. W związku z tym wszystkie modele, które są oferowane z napędem elektrycznym, nadal będą dostępne z silnikami benzynowymi. Automotive News cytuje także rzecznika Cadillaca, który powiedział, że „odejście od silników benzynowych może nastąpić wolniej niż oczekiwano”.

Cadillac Lyriq to elektryczny model, który Amerykanie oferują również na wybranych rynkach w Europie

Cadillac Lyriq to elektryczny model, który Amerykanie oferują również na wybranych rynkach w Europie

mat. prasowe

Stellantis

Grupa Stellantis również odwróciła się od strategii elektromobilności. Modele, które pierwotnie były oferowane wyłącznie z napędem elektrycznym, są teraz oferowane również z silnikami spalinowymi wysokoprężnymi i benzynowymi. Powód wszędzie jest taki sam - słaby światowy popyt na auta elektryczne, który nie pozwala osiągnąć zakładanych wyników sprzedaży. Najnowszym przykładem jest ponowne wprowadzenie silników benzynowych i wysokoprężnych do serii małych samochodów dostawczych (Citroen Berlingo, Peugeot Rifter, Fiat Doblo). W którymś momencie te modele były oferowane wyłącznie z napędem elektrycznym. W kwietniu Peugeot ogłosił ponowne wprowadzenie silnika wysokoprężnego dla model Traveller. Również Jeep poszedł tą drogą dużo wcześniej. Avenger był początkowo planowany (poza dwoma rynkami) wyłącznie jako samochód elektryczny. Teraz dostępny również w wersji hybrydowej oraz w wersji z turbodoładowanym silnikiem benzynowym bez żadnej elektryfikacji. Teraz wygląda na to, że dwa inne modele Jeepa (Recon oraz Wagoneer S), które wcześniej zapowiadano wyłącznie z napędem elektrycznym, zostaną alternatywnie oferowane z silnikami benzynowymi.

Początkowo Jeep Wagoneer S miał być oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej. Finalnie zostanie zao

Początkowo Jeep Wagoneer S miał być oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej. Finalnie zostanie zaoferowany również z silnikami spalinowymi

mat. prasowe

Genesis

Luksusowa marka Grupy Hyundai-Kia - Genesis - chciała od 2025 roku wprowadzać na rynek samochody o napędzie wyłącznie elektrycznym. Teraz wiadomo, że już tak nie będzie. Podczas Goodwood Festival of Speed ​​w Anglii Mike Song, globalny szef Genesisa, skomentował nową strategię:  „Rynek i klienci chcą obecnie więcej hybryd niż elektryków, dlatego chcemy jak najszybciej wprowadzić na rynek hybrydy Genesis”.

Genesis GV60 z napędem w pełni elektrycznym

Genesis GV60 z napędem w pełni elektrycznym

mat. prasowe

Volkswagen

Ze względu na spowolnienie transformacji elektromobilności również Volkswagen podjął decyzję, że jedna trzecia z budżetu przeznaczonego na rozwój elektromobilności, który wynosi 180 miliardów euro, zostanie przesunięte na rozwój silników spalinowych. Oświadczenie takie wydał Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen. Jeszcze w zeszłym roku Volkswagen szacował, że do końca dekady pojazdy elektryczne będą stanowić 80 procent rocznej sprzedaży w Europie. Tymczasem w maju 2024 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech skurczyła się o 30 proc. Niewielkim powodzeniem cieszą się też modele Volkswagen z rodziny ID. Chyba nie bez znaczenia dla decyzji Volkswagena jest fakt, że kilka tygodni temu Toyota zdradziła, że w 2027 roku wprowadzi na rynek rewolucyjną rodzinę znacznie wydajniejszych silników spalinowych, które będą mogły być zasilane benzyną, biopaliwami, wodorem lub neutralnym pod względem emisji CO2 paliwem syntetycznym.

Volkswagen ID.3 nie stał się Golfem nowych czasów

Volkswagen ID.3 nie stał się Golfem nowych czasów

mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa koreańska marka samochodowa czeka na zielone światło wejścia na polski rynek

Globalny spadek popytu na samochody elektryczne sprawia, że marki motoryzacyjne porzucają swoje dotychczasowe strategie dotyczące elektromobilności. Zamiast ogłaszanych do niedawna koncepcji „tylko elektryki”, zgodnie z którą w najbliższej przyszłości w ofercie miały być wyłącznie samochody napędzane energią elektryczną, coraz częściej pojawiają się zapowiedzi, że silnik spalinowy ma przyszłość i może współistnieć obok napędów elektrycznych.

Mercedes

Pozostało 93% artykułu
Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km
Na prąd
Auta wodorowe mogą jeździć po buspasie, ale nie mogą parkować za darmo w miastach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan