Tesla znów obniża ceny. Wojna cenowa w świecie elektromobilności

Tesli grozi niedowiezienie ustanowionych celów sprzedażowych. To powód kolejnej obniżki cen. Póki co rabat objął modele 3 i Y i tylko w USA, gdzie Tesla ma coraz bardziej silną konkurencję.

Publikacja: 11.10.2023 09:20

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Foto: mat. prasowe

Żaden inny producent nie zmienia cen w tak krótkich odstępach czasu jak Tesla. Ekspertom jak dotąd nie udało się rozpoznać za tymi jakiegokolwiek systemu. W połowie stycznia 2023 r. Tesla masowo obniżyła swoje ceny na całym świecie, najbardziej w USA. Później miały miejsce kolejne obniżki. W rezultacie najtańszy Model 3 z napędem na tylne koła i małym akumulatorem kosztował w połowie kwietnia 39 990 dolarów (ok. 171 tys. zł). Teraz, na początku października, Tesla w USA ponownie obniża cenę swojego bazowego modelu RWD. Najtańszy Model 3 kosztuje obecnie 38 990 dolarów (ok. 166 tys. zł). Dzięki temu ten model Tesli kosztuje obecnie niemal tyle samo co wiosną 2019 r., kiedy Tesla wprowadziła podstawową wersję z napędem na tylne koła i małym akumulatorem. Ten model kosztował wówczas 35 000 dolarów (ok. 150 tys. zł), ale na jednym ładowaniu akumulatora miał mniejszy zasięg niż obecny, ulepszony podstawowy Model 3, który oferuje zasięg 438 km zamiast 354 km.

Czytaj więcej

Tesla Model X: Nie dogoni nas już nikt

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Modelu Y. Według agencji informacyjnej Reuters na początku roku jego cena została obniżona o 20 procent, do 52 990 dolarów (ok. 227 tys. zł). Latem najtańsza wersja elektrycznego SUV-a kosztowała już tylko 46 990 dolarów (ok. 201 tys. zł). Teraz jest jeszcze tańszy i kosztuje zaledwie 43 990 dolarów (ok. 188 tys. zł). Cena ta dotyczy jednak niedawno wprowadzonego modelu bazowego z silnikiem z tyłu i małym akumulatorem. Wszystkie obecnie dostępne modele z małymi akumulatorami kwalifikują się do amerykańskiej dotacji na samochody elektryczne i związanych z nią ulg podatkowych w wysokości do 7500 dolarów (około tys. zł).

Tesla Model 3

Tesla Model 3

mat. prasowe

Tesla musiała uporać się ze spadkiem sprzedaży w USA o prawie siedem procent w trzecim kwartale w porównaniu z poprzednim okresem i grozi jej niebezpieczeństwo, że nie osiągnie narzuconego sobie celu sprzedaży na bieżący rok. A to z kolei może źle wpłynąć na kurs akcji. Według doniesień mediów, z planowanych 1,8 mln aut brakuje jeszcze około 476 tys. sztuk. Zamiast jednak wykorzystywać środki marketingowe do stymulowania popytu, Tesla woli obniżać ceny. Typowy ruch Elona Muska. Szef Tesli znany jest z dużej niechęci do wydawania pieniędzy na reklamę.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

mat. prasowe

Konkurenci Tesli szybko poczuli wyzwanie i przystąpili do wojny cenowej. Ford gwałtownie obniżył ceny Mustanga Mach-E. Najpierw spadła cena topowej wersji GT z 69 895 do 63 995 dolarów, a w kolejnym kroku zszedł z ceną do 59 995 dolarów. Za to cena elektrycznego pick-upa Ford F-150 Lightning wzrosła z początkowych 39 974 dolarów do 59 974 dolarów i to w ciągu półtora roku produkcji. Trudno się temu dziwić, ponieważ Lightning nie miał prawie żadnej konkurencji w segmencie pełnowymiarowych pickupów z napędem elektrycznym w USA. Ale gdy tylko okazało się, że ruszyła seryjna Tesli Cybertruck Ford nie czekał tylko obniżył ceny Lightninga. Podstawowy model Pro kosztuje obecnie 49 995 dolarów. Dalszej obniżki cen można spodziewać się najpóźniej w 2024 roku. Za to Volkswagen nie będzie angażował się w wojnę cenową z Teslą, powiedział Oliver Blume, szef koncernu Volkswagena w wywiadzie z „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung”. - Mamy jasną strategię cenową i stawiamy na niezawodność. Ufamy sile naszych produktów i marek - mówi Blume.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck

mat. prasowe

Ford F-150 Lightning

Ford F-150 Lightning

mat. prasowe

Tesla nie poprzestała na obniżce cen wyłącznie modeli na dole gamy. Obniżyła ceny również swoich najdroższych modeli. I tak Model S z akumulatorem pozwalającym przejechać na jednym ładowaniu 652 km kosztował kiedyś w USA 94 990 dolarów. Następnie cena spadła do 88 490, później do 84 990, a obecnie kosztuje 74 990 dolarów. Tak samo wygląda historia cenowa Modelu X. Topowa wersja Plaid obecnie 97 490 dolarów, a stratowała z ceny 120 240 dolarów. Mercedes EQS AMG o mocy 761 KM kosztuje w USA 147 550 dolarów, Porsche Taycan Turbo S 194 900 dolarów.

Czytaj więcej

Mercedes EQE SUV: Rodzinny elektryk

Żaden inny producent nie zmienia cen w tak krótkich odstępach czasu jak Tesla. Ekspertom jak dotąd nie udało się rozpoznać za tymi jakiegokolwiek systemu. W połowie stycznia 2023 r. Tesla masowo obniżyła swoje ceny na całym świecie, najbardziej w USA. Później miały miejsce kolejne obniżki. W rezultacie najtańszy Model 3 z napędem na tylne koła i małym akumulatorem kosztował w połowie kwietnia 39 990 dolarów (ok. 171 tys. zł). Teraz, na początku października, Tesla w USA ponownie obniża cenę swojego bazowego modelu RWD. Najtańszy Model 3 kosztuje obecnie 38 990 dolarów (ok. 166 tys. zł). Dzięki temu ten model Tesli kosztuje obecnie niemal tyle samo co wiosną 2019 r., kiedy Tesla wprowadziła podstawową wersję z napędem na tylne koła i małym akumulatorem. Ten model kosztował wówczas 35 000 dolarów (ok. 150 tys. zł), ale na jednym ładowaniu akumulatora miał mniejszy zasięg niż obecny, ulepszony podstawowy Model 3, który oferuje zasięg 438 km zamiast 354 km.

Na prąd
Kończą się pieniądze na dopłaty do elektryków. Ceny rat za e-auta wystrzelą w górę
Na prąd
Chiny rozważają wprowadzenie cła na samochody z UE i USA
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji