Polska fabryka elektryków. Obok Izery mają być produkowane chińskie auta

Po wybudowaniu fabryki ElectroMobility Poland rozważa uruchomienie montażu chińskich elektryków marki Geely, które mają zjeżdżać z taśmy obok Izery. Pojawiają się obawy, że planowana fabryka w Jaworznie stanie się montownią chińskich aut.

Publikacja: 10.09.2023 18:45

Polska fabryka elektryków. Obok Izery mają być produkowane chińskie auta

Foto: mat. prasowe

Chińska firma Geely, do której należy m.in. Volvo i Lotus dostarczy platformę do produkcji polskiego elektryka Izera, która będzie również wykorzystana m.in. do budowy takich modeli jak Volvo EX30 czy Smart. Projekt Izery jest sporo opóźniony. Na chwilę obecną spółka odpowiedzialna za projekt Izery - ElectroMobility Poland (EMP) rozważa również ścisłą współpracę z Chińczykami i produkcję w tym samym zakładzie chińskich elektryków.

Z jednej taśmie zjedzie polski i chiński elektryk

W najbliższym czasie okaże się czy Chińczycy stworzą sobie w Polsce przyczółek do europejskiej ekspansji. - Skoro samochody tego producenta są dostępne w Europie, to dlaczego nie pomyśleć o zoptymalizowaniu całego pomysłu biznesowego poprzez współdzielenie mocy produkcyjnych? - stwierdził Piotr Zaremba, prezes zarządu EMP. Przy czy Polska spółka nie bierze pod uwagę przejęcia marki Izery przez chińskie Geely. Izera ma pozostać polską marką.

Czytaj więcej

Geely wpisana na czarną listę. To właściciel Volvo i dostawca platformy Izery

Póki co ElectroMobility Poland jest w trakcie przetargu o grunt pod budowę fabryki, który ma zostać rozstrzygnięty do końca września. Jeśli EMP nie uda się nabyć gruntu w Jaworznie planowane są alternatywne lokalizacje. Sama budowa fabryki, rozwoju całego projektu i budowy auta będzie finansowana w formie dłużnej. Skarbu państwa jest tu inwestorem strategicznym, ale w fazie komercyjnej rola publicznego inwestora ma zostać zmniejszona. Póki co od państwa EMP otrzymało wsparcie w wysokości 500 mln zł.

Pierwsze polskie elektryki mają trafić do klientów w 2026 r.

Według skorygowanego planu pierwsze egzemplarze Izery mają zjechać z linii produkcyjnej pod koniec 2025 roku i trafić do klientów w połowie 2026 r. Planowana jest tzw. "lekka" sieć sprzedaży, która oparta jest o sprzedaż internetową, huby sprzedażowe zbliżone do obecnych salonów dilerskich a także concept story. Mobilne punkty ekspozycyjne tzw. pop-up story mają pojawić się w mniejszych miastach.

Czytaj więcej

Sprzedaż elektryków w USA zajmuje dwa razy więcej czasu niż rok temu

Chińska firma Geely, do której należy m.in. Volvo i Lotus dostarczy platformę do produkcji polskiego elektryka Izera, która będzie również wykorzystana m.in. do budowy takich modeli jak Volvo EX30 czy Smart. Projekt Izery jest sporo opóźniony. Na chwilę obecną spółka odpowiedzialna za projekt Izery - ElectroMobility Poland (EMP) rozważa również ścisłą współpracę z Chińczykami i produkcję w tym samym zakładzie chińskich elektryków.

Pozostało 83% artykułu
Na prąd
Program dopłat "Mój elektryk 2.0" może zaszkodzić rynkowi e-mobility
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Na prąd
Samochody elektryczne w raporcie TÜV. Tesla na ostatnim miejscu
Na prąd
To może być przełom dla producentów aut. Gigant branży buduje własną platformę
Na prąd
Elektryki biorą udział najczęściej w jednym rodzaju wypadków drogowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Na prąd
Analiza 7 tys. elektryków: akumulatory są mniej zawodne niż silniki spalinowe