Reklama

Polska fabryka elektryków. Obok Izery mają być produkowane chińskie auta

Po wybudowaniu fabryki ElectroMobility Poland rozważa uruchomienie montażu chińskich elektryków marki Geely, które mają zjeżdżać z taśmy obok Izery. Pojawiają się obawy, że planowana fabryka w Jaworznie stanie się montownią chińskich aut.

Publikacja: 10.09.2023 18:45

Polska fabryka elektryków. Obok Izery mają być produkowane chińskie auta

Foto: mat. prasowe

Chińska firma Geely, do której należy m.in. Volvo i Lotus dostarczy platformę do produkcji polskiego elektryka Izera, która będzie również wykorzystana m.in. do budowy takich modeli jak Volvo EX30 czy Smart. Projekt Izery jest sporo opóźniony. Na chwilę obecną spółka odpowiedzialna za projekt Izery - ElectroMobility Poland (EMP) rozważa również ścisłą współpracę z Chińczykami i produkcję w tym samym zakładzie chińskich elektryków.

Z jednej taśmie zjedzie polski i chiński elektryk

W najbliższym czasie okaże się czy Chińczycy stworzą sobie w Polsce przyczółek do europejskiej ekspansji. - Skoro samochody tego producenta są dostępne w Europie, to dlaczego nie pomyśleć o zoptymalizowaniu całego pomysłu biznesowego poprzez współdzielenie mocy produkcyjnych? - stwierdził Piotr Zaremba, prezes zarządu EMP. Przy czy Polska spółka nie bierze pod uwagę przejęcia marki Izery przez chińskie Geely. Izera ma pozostać polską marką.

Czytaj więcej

Geely wpisana na czarną listę. To właściciel Volvo i dostawca platformy Izery

Póki co ElectroMobility Poland jest w trakcie przetargu o grunt pod budowę fabryki, który ma zostać rozstrzygnięty do końca września. Jeśli EMP nie uda się nabyć gruntu w Jaworznie planowane są alternatywne lokalizacje. Sama budowa fabryki, rozwoju całego projektu i budowy auta będzie finansowana w formie dłużnej. Skarbu państwa jest tu inwestorem strategicznym, ale w fazie komercyjnej rola publicznego inwestora ma zostać zmniejszona. Póki co od państwa EMP otrzymało wsparcie w wysokości 500 mln zł.

Pierwsze polskie elektryki mają trafić do klientów w 2026 r.

Według skorygowanego planu pierwsze egzemplarze Izery mają zjechać z linii produkcyjnej pod koniec 2025 roku i trafić do klientów w połowie 2026 r. Planowana jest tzw. "lekka" sieć sprzedaży, która oparta jest o sprzedaż internetową, huby sprzedażowe zbliżone do obecnych salonów dilerskich a także concept story. Mobilne punkty ekspozycyjne tzw. pop-up story mają pojawić się w mniejszych miastach.

Reklama
Reklama

Chińska firma Geely, do której należy m.in. Volvo i Lotus dostarczy platformę do produkcji polskiego elektryka Izera, która będzie również wykorzystana m.in. do budowy takich modeli jak Volvo EX30 czy Smart. Projekt Izery jest sporo opóźniony. Na chwilę obecną spółka odpowiedzialna za projekt Izery - ElectroMobility Poland (EMP) rozważa również ścisłą współpracę z Chińczykami i produkcję w tym samym zakładzie chińskich elektryków.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Na prąd
Nowe baterie Toyoty mogą zmienić na zawsze rynek aut elektrycznych
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Na prąd
General Motors niespodziewanie koryguje kurs. Priorytetem znów silniki spalinowe
Na prąd
Elektryki z Chin jednak z dopłatą. Rząd zmienia zasady programu „NaszEauto”
Na prąd
Nowy BMW iX3 rozchodzi się jak świeże bułeczki. Kto nie zamówi teraz, poczeka do 2027 r.
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Na prąd
Koniec przywilejów dla elektryków. Norwegia mówi „dość” dotacjom
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama